Komentáře
11/05/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Věřte, nevěřte

Grafika: Magazín PATRIOT

Starší ročníky si možná vzpomenou na tento americký seriál. Každá epizoda obsahovala sérií příběhů, které se zdály být těžko uvěřitelné, ale některé z nich byly pravdivé. Alespoň to tvůrci seriálu tvrdili. Divák se mohl sám rozhodnout, jestli pravdivosti příběhu věří nebo ne.

Uplynul nějaký čas a nás opět čeká rozhodování, zdali výrokům a příběhům věřit budeme či nikoliv. Ale tentokrát se bude jednat především o obsah videí zobrazovaných zejména na sociálních sítích. A kdo nás bude mást? Fenomén zvaný Deepfake.

Jedná se o produkt technologie umělé inteligence, který umožňuje tvorbu realistických obrázků nebo audio či video nahrávek, zejména lidí. Výsledky jsou velmi přesvědčivé a jedinci tak vykonávají činnosti, které nikdy nedělali nebo říkají slova, která nikdy nepronesli. A proto se čím dál častěji objevují deepfake videa s politiky, herci nebo jinak známými osobnostmi.

Už jste viděli deepfake video ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského vyzývajícího ukrajinský národ ke složení zbraní? Zaujala vás debata ministra vnitra Víta Rakušana s občany v Karviné? Nebo vás vyděsila slova Donalda Trumpa o nutnosti použití jaderných zbraní?

To vše byla uměle vytvořená, lákavá, emotivní a rychlá videa, která silně působí na lidskou psychiku a podvědomí.

Za rychlým růstem tvorby těchto videí stojí snadná dostupnost nástrojů pro jejich generování. Kdokoliv může za několik minut vytvořit falešné video a zdiskreditovat kohokoliv. Šéfa, kolegu nebo spolužáka.

Deepfake se také začal hodně využívat v phishingových kampaních, kdy útočník předstírá, že je důvěryhodná osoba, aby získal citlivé informace, například přístupy k bankovnímu účtu.

Hlavním problémem je, že lidé nejsou tyto podvrhy schopni rozlišit. Nedávný výzkum ukázal, že polovina Čechů ani pojem deepfake nezná.

A jak se tedy proti falešným videím bránit? Jedna z možností je zaměřit se na mimiku obličeje nebo na synchronizaci řeči a pohybu úst. Dále existuje řada softwarových nástrojů pro jejich odhalování. A v neposlední řadě využívat kritické myšlení, důkladněji se zamyslet či si ověřit informace z více zdrojů, zdali je prezentovaná informace pravdivá.

Tak a dost strašení. Pojďme se ještě podívat na pozitivní využití generativní AI.

Chtěli byste vidět, jak by mohly vypadat Star Wars, kdyby je natočil Karel Zeman? Tento fiktivní trailer vytvořil pomocí AI nástrojů videomaker David Spáčil a vy jste jej mohli shlédnout na YouTube. Další výtvor předvádí, jak by vypadaly naše Pelíšky, kdyby je režíroval Wes Anderson.

AI totiž umožňuje výrazně snižovat náklady na video produkci zajímavých nápadů. Nyní už nemusíme vzít filmový štáb a letět někam do Afriky. Stačí videoreklamy připravovat virtuálně.

Takže věřím, že brzy shlédneme mnoho dalších zajímavých marketingových počinů.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek