Nejnovější zprávy: Ostravský most Miloše Sýkory se v sobotu rozsvítí v barvách trikolóry Baník má první posilu. Do Ostravy se vrací obránce Stronati

LEGENDY MHD

Legendy ostravské hromadné dopravy: Tramvaj Barborka

Magazín PATRIOT a Dopravní podnik Ostrava připravili seriál, ve kterém postupně představí legendární vozy ostravské hromadné dopravy.

Původní vozy čísel 18 až 21 vyrobené v roce 1904 Královopolskou strojírnou měly zajišťovat dopravu na prodloužené trati z Hulvák do Svinova. Oproti ostatním provozovaným vozům byly poněkud menších rozměrů, neboť celková hmotnost byla omezena sníženou únosností oderského mostu v Nové Vsi.

Z toho vyplývala i nižší obsaditelnost, která činila pouze 32 cestujících, což bylo o 18 méně než u prvních patnácti vozů vyrobených v roce 1901 ve vagónce v Sanoku na území dnešního Polska. To bylo pravděpodobně důvodem jejich předčasného vyřazení v roce 1922 a nahrazení novými, postavenými již v koncepci unifikovaného typu podle série 22 až 25.

V nových vozidlech byla použita elektrická výzbroj AEG Union s motory GE 58 A o výkonu 28 kW převzatá z původních vozů, která po osmi letech provozu prošla další modernizací.

Nové motory TM 60 dodala firma ČMK, kontroléry P 4 byly z výroby BBC. Došlo rovněž k výměně původních litinových odporů za spirálové s umístěním na střeše vozu. Další vesměs hromadně prováděné provozní úpravy a změny byly obdobné jako u ostatních popisovaných vozů.

Rok výroby: 1922
Zařazen do provozu září: 1922
Vyřazen z osobní dopravy: říjen 1964

Své poslední kilometry v osobní dopravě najel vůz číslo 21 v květnu 1964 a od října téhož roku byl přeřazen mezi služební vozy. Potom začala rekonstrukce na tramvaj ostravských dětí.

V oddíle byla doplněna zvýšená podlaha pokrytá gumovým kobercem, interiér vyzdoben kreslenými výjevy ze známých pohádek a večerníčků a do schůdků pro pohodlnější nástup a výstup dětí přibyl další stupeň.

Celý vůz obdržel pestrý zelenokrémový nátěr s oranžovými doplňky. Podle patronky horníků byla tramvaj pojmenována Barborka a svou premiéru měla v prvomájovém průvodu v roce 1965. Během mnohaletého působení se zapsala do srdcí několika generací ostravských dětí.

Poměrně časté využívání však mělo dopad i na technický stav. Proto se v letech 2000 až 2001 podrobil vůz náročné opravě, při které bylo obnoveno zejména elektrické zařízení. Došlo k výměně kabeláže a pro zvýšení bezpečnosti byl doplněn okruh nízkého napětí se statickým měničem a baterií.

Původní pantograf nahradil sběrač KE 13 s jednoduchou sběrací lištou získaný z některého ze zrušených vozů řady T. Již při předchozích opravách byl změněn nátěr vozu na modrobílou kombinaci vycházející z městských barev. Jako služební vůz nesl v systému jednotného číslování vozidel v letech 1988 až 2001 číslo 8021.

I když se nejedná o typický historický vůz, je Barborka mezi obyvateli Ostravy velmi populární a je pro ně symbolem staré ostravské tramvaje.

Seriál čerpá z knihy Katalog historických vozidel Dopravního podniku Ostrava kolektivu autorů. Text vytvořili Jiří Boháček a Petr Mitáček, fotografie poskytla celá řada dárců, zaměstnanců a příznivců Dopravního podniku Ostrava.

Foto dne