Nejnovější zprávy: Kofola zvýšila pololetní tržby a vstoupila do byznysu s kávou Dračí lodě na Hartě a Nohavica v Porubě. Zveme na Top 10 akcí tohoto týdne!

Byznys

Show s Izerem či Krausem a toalety z bazaru. I o tom je příběh Juta Agency

Jaroslav Faldyna začal s podnikáním už v době, kdy studoval vyšší odbornou školu. V současnosti s kamarádem Tomášem Skotnicou půjčuje mobilní toalety, které jsou vidět na koncertech, festivalech a dalších kulturních nebo sportovních akcích, ale také staveništích.

Firmu Juta Agency založili Jaroslav Faldyna (vpravo) a Tomáš Skotnica (Foto: Jan Smekal)

V rozhovoru mluví o tom, jak se zrodil tento byznys, co všechno musel překonat, co je k takovému podnikání potřeba nebo s čím se v dnešní době potýká.

Půjčujete mobilní toalety na různé kulturní, společenské či sportovní akce. Proč jste přišel s právě tímto nápadem?
S podnikáním jsem začal přibližně v 18 letech, kdy jsem pořádal různé klubové koncerty, sportovní akce, zábavné show se Zdeňkem Izerem či Janem Krausem a mimo jiné i různé festivaly, kde jsme si vždy museli půjčovat mobilní toalety, oplocení a další vybavení. Díky tomu mě začaly zajímat mobilní toalety. Říkal jsem si, že je to přece jen kus plastu a nemůže to být nějak zvlášť drahé, tak jsem to chtěl zkusit. S kamarádem Tomášem Skotnicou, který na festivalech zajišťoval ostrahu a také pracoval pro klub Stoun, jsme dali hlavy dohromady a rozhodli jsme se, že se do toho pustíme. Říkali jsme si, že půjčování čehokoliv je jistější byznys než pořádání akce. Kdo si to někdy zkusil, ví, že jednou člověk vydělá a jednou prodělá. Naše první dvě toalety jsme koupili v zahraničním bazaru, takže měly už něco za sebou. Opravili jsme je a začali je půjčovat.

Když byste se vrátil zpátky v čase, co bylo nejnáročnější a co vám dělalo největší starosti?
Těch věcí bylo více… Hlavně jsme o tom nic nevěděli. Já jsem to bral hlavně tak, že chci zkusit dělat něco nového. Dodnes si pamatuji první půjčení našich dvou toalet. Pořadatelka po akci volala, že si je můžeme odvést a my teprve začali řešit, jak je vyprázdníme (směje se). Každým půjčením jsme se učili novým věcem. Dnes už na všechno máme speciální techniku, servisní vozy a podobně. Na začátku jsme měli jen moje osobní auto a od dědy půjčený vozík na dřevo.

Musel jste v začátcích řešit i nějaké krizové situace? Bylo období, kdy jste měl chuť se vším praštit?
Nejnáročnější období bylo asi v době, kdy jsem studoval na škole VOŠ Goodwill ve Frýdku-Místku, do toho pracoval pro hudební klub Stoun, kam jsem chodil hned po škole, a ještě po nocích nebo nad brzkým ránem rozvážel, svážel a čistil toalety. Bylo toho na mně opravdu hodně. Co jsem neudělal já, to po nocích a po své práci dodělal Tomáš. Takhle to fungovalo skoro dva roky a bylo to něco šíleného. Za vydělané peníze jsme pořád dokupovali další vybavení a všechno postupně zlepšovali. Upřímně jsem toto vypětí ke konci už moc nedával… Tomáš toho měl taky nad hlavu a shodli jsme se, že takhle už to dál nejde. Rozhodli jsme se, že zkusíme vybudovat regulérní fungující firmu se zaměstnanci, a to se nám povedlo.

V současnosti jsou vaše mobilní WC vidět na různých staveništích, ale také při kulturních akcích, jako jsou koncerty a festivaly. Kdo všechno se na vás obrací?
Víceméně všichni, které jste zmínil. Pořadatelé koncertů, festivalů či sportovních akcí. Velkou část odběratelů tvoří stavební firmy. Půjčujeme v podstatě všude, kde je zapotřebí toaleta, a to například i na hřbitovy, různá sportoviště, dopravní hřiště, fabriky a mnoho dalších míst.

Společně s Kamilem Rudolfem pořádáte festival Beats for Love, který si za dobu fungování získal ohromný počet fanoušků. Je pro vás výhoda, že znáte potřeby pořadatelů takových akcí i z tohoto pohledu?
Neřekl bych, že pořádám, ale jsem v produkčním týmu festivalu, pro který pracuji vlastně od jeho samotného založení. Samozřejmě je to plus a jsem díky tomu schopen našim klientům trochu kvalifikovaněji poradit s tím, jak se o takové akce z hlediska sanitární techniky co nejlépe postarat.

Kolik mobilních WC nyní máte a jak velkou poptávku jste schopni uspokojit?
Nyní disponujeme stovkami kusů toalet. Nezabýváme se ale jen toaletami. Poskytujeme také oplocení, umyvadla, pivní sety a další sortiment, který je zapotřebí právě na festivalech, kulturních či sportovních akcích nebo na staveništích. Snažíme se uspokojit všechny klienty, ale nyní v sezóně, kdy toho máme hodně, se někdy stává, že musíme některé zakázky i odmítat, protože už na ně bohužel nemáme kapacity.

Momentálně běží sezona festivalů a podobných kulturních akcí. Dokážete najednou mobilní toalety dopravit na vícero akcí? Jak je tohle náročné?
V jeden víkend děláme deset až dvacet akcí současně. Nejnáročnější je koordinace lidí a logistika všech návozů tak, ať je všude vše včas umístěno a následně taky staženo. Do toho musíme ještě pravidelně každý týden čistit dlouhodobé pronájmy na staveništích a dalších objektech.

Co všechno obnáší údržba takových toalet? Musíte je někdy zbavovat kupříkladu i odpadků nebo věcí, které by do nich lidé neměli odhazovat a stejně to dělají?
Každá toaleta se po skončení nebo při servisu musí kompletně vysát, umýt a vydesinfikovat. Dále je potřeba doplnit chemii a toaletní papír a zajistit likvidaci obsahu na čističkách odpadních vod. Pokud jde o věci, které jsou pak v toaletách „navíc“, tak naši řidiči po festivalech v toaletách pravidelně nacházejí nejrůznější mobilní telefony, peněženky, svršky a podobně (směje se).

Je rozdíl v tom, když jsou toalety využívané kupříkladu na staveništi, nebo na festivalu? Můžete říct, kde byste je nejraději neposkytoval, protože je pak s jejich čištěním až moc práce?
Nejhorší jsou paradoxně právě koncerty a festivaly. Tohle je „never ending story“, a to můžu říct jak ze strany Beats for Love, tak i ze strany majitele firmy na mobilní toalety. Na akci samozřejmě vždycky dodáme pěkné, čisté a voňavé toalety, ale jakmile máme po 22. hodině a lidé jsou už dost posilnění alkoholem, tak na toaletách dělají šílenosti… Nedivím se, že si pak lidé stěžují pořadatelům, že toalety jsou špinavé a neudržované. Bohužel nejsme schopni na toaletách zasáhnout po každém opileckém excesu. Maximálně se však snažíme o to, abychom i tak měli toalety stále co nejvíc čisté a voňavé. Úplným opakem oproti takovým akcím jsou stavby a dlouhodobé pronájmy. Tady si lidé uvědomují, že na toaletu musí chodit pravidelně, i několikrát denně a pořádek si tam moc dobře hlídají.

Na tolik mobilních toalet určitě potřebujete i dostatečně velké skladovací prostory. Je složité takové najít?
Hledání vhodného prostoru, kde je i potřebné zázemí, je dnes poměrně těžké, ale myslím si, že nám se to podařilo dobře a jsme maximálně spokojení. Naše firma sídlí v Paskově a jsme schopni z tohoto místa pěkně zásobovat celou severní Moravu. Kdybychom měli mít všechny toalety na skladu, tak bychom je museli nejspíš skládat do pater a stavět z toho paneláky (směje se). Pevně věřím, že nikdy nenastane situace, kdy by se nám vrátily na sklad všechny toalety. Musí být non-stop v terénu.

Co všechno musí člověk splňovat, aby mohl takové toalety půjčovat? Existují nějaké hygienické předpisy, které musíte dodržovat?
Víceméně klasické podmínky pro podnikání v České republice. Musíme dbát na dodržování hygienických předpisů a správnou likvidaci odpadů. Vše má své dané postupy a probíhá častá kontrola jejich dodržování.

Je něco, s čím momentálně bojujete nebo co vám dělá problémy?
Kvalitní pracovní síla, což je všeobecný problém v celé zemi. V Česku máme momentálně tak nízkou nezaměstnanost, že je hodně těžké najít kvalitní a spolehlivé lidi do týmu.

Které lidi k sobě potřebujete, abyste se mohl věnovat takovému byznysu? Co jste schopný si řešit sám a na co naopak potřebujete lidi, bez jejichž pomoci by všechno nefungovalo tak, jak funguje?
Asi jako v kterémkoliv jiném byznysu nebo práci je důležité mít kolem sebe spolehlivé a schopné lidi a dobrý kolektiv, což naše firma má. Proto bych rád poděkoval všem našim zaměstnancům za to, že toho pro firmu tolik dělají. Vážíme si toho.

Foto dne