Cestování
31/08/2024 Tomáš Sliwka

Tip na výlet. Objevte polskou Wisłu a vystoupejte na Trzy kopce Wiślańskie

Foto: Tomáš Sliwka

Naše cesta začíná v malebném městečku Wisła, které je situováno v podhůří. Wisła je známá svými krásnými uličkami, kde se můžete ponořit do místní atmosféry a vychutnat si tradiční polskou kuchyni.

Než se však vydáme na naši výpravu, nezapomeňme se obeznámit s pár zajímavostmi o tomto místě...

Wisła je známá také jako „Perla Beskyd“ a pro svou malebnou krásu je vyhledávaným turistickým místem. Nachází se zde i muzeum Adama Małysze, slavného skokana na lyžích. Město je obklopeno horskými vrcholky a lesy, což nám slibuje jedinečné výhledy a úžasnou přírodu během naší výpravy.

Začneme na parkovišti pod sjezdovkou na konci ulice Wypoczynkowa. Máme také možnost využít autobusovou dopravu z nedalekého Cieszyna, ze zastávky Wisła, Gościejów už to pak na start výletu není daleko.

Od parkoviště budeme stoupat nahoru na sjezdovku, nejdříve po ulici Wróblonki. Po osmi stech metrech bude již trasa zeleně značená a dovede nás do osady Wróblonki, kde odbočíme vpravo. Brzy dorazíme k horní stanici lanovky a objeví se nám první krásné výhledy na protější vrcholky hor.

Budeme pokračovat stále po zelené okolo hory Grapa a vydáme se do lesního porostu. Tento úsek bude měřit cca 2 kilometry a v jeho závěru dorazíme na neznačené rozcestí, kde opustíme zelenou značku a budeme pokračovat rovně vzhůru na vrchol Czupel, který je také nejvyšším bodem dnešní trasy.

Naše kroky bude doprovázet rozsáhlé lány borůvčí, které na nás dýchají atmosféru čisté přírody. A když po 300 metrech dorazíme na vrchol Czupel, otevře se nám před očima panoramatický výhled, který vás doslova okouzlí. Zde si můžeme odpočinout, nadechnout se čerstvým horským vzduchem a nechat se unést nádhernými výhledy.

Foto: Tomáš Sliwka

Po odpočinku pokračujeme stále rovně, a po pár set metrech se napojíme opět na zelenou značku. Mineme také vrchol Smrekowiec a budeme pokračovat na rozcestí, kde se připojíme vlevo na žlutou značku.

Nyní nás čeká rovinatý úsek přes horu Gościejów a k vrcholu Trzy Kopce Wiślańskie. Jeho název odkazuje na tři kamenné kopce, které tu kdysi označovaly hranice tří obcí: Brenna, Wisła a Ustroń. Dnes je tu místo nich trojice pamětních balvanů. Z vrcholu se nám otevře další nádherný výhled na okolní hory i údolí Wisły. Tato etapa naší cesty nás zavede také k občerstvení Telesforówka, kde si můžeme dopřát lahodnou místní kuchyni a osvěžující nápoje. Telesforówka byla založena v roce 1994 a je pojmenována po jejím zakladateli Janu Teleśnickém.

Po odpočinku se můžeme vydat zpět do údolí Wisły, stále po žluté značce. Po kilometru chůze projdeme vrcholem s názvem Kamienny. Asi 2 kilometry před cílem, kdy se žlutá trasa začne stáčet více doprava, budeme pokračovat rovně po neznačených stezkách, a intuitivně sestoupíme kolem místních stavení a lesa až k hlavní silnici. Od ní je to už jen 400 metrů k parkovišti, tedy cíli dnešního výletu.

Tato trasa nabízí vše, co si můžete od výletu přát – od úchvatných výhledů na vrcholky hor po dobrodružnou turistiku a místní kulinářské pochoutky. Takže neváhejte a vydejte se na tuto nezapomenutelnou výpravu.

Informace o trase

Délka trasy: 10,5 km
Odhadovaný čas: 3 hodin
Obtížnost: 2/5 (1 – nejlehčí, 5 – nejtěžší)
Nastoupáme: 453 m
Dojezd z Ostravy: 70 minut autem, 100 minut veřejnou dopravou.

Vrcholy:

Grapa (711 m n. m.)
Czupel (882 m n. m.)
Smrekowiec (853 m n. m.)
Gościejów (818 m n. m.)
Trzy Kopce Wiślańskie (810 m n. m.)

Další tipy na výlety a kompletně naplánované trasy získáte v unikátních Turistických denících na portále Výlety pro každého.