Společnost
21/09/2016 Tomáš Svoboda

300 kol na 40 místech, Ostrava chystá na příští rok projekt bikesharingu!

Po vzoru mnohých západoevropských měst bychom se i v Ostravě mohli už v příštím roce dočkat startu takřka revolučního dopravního projektu. Město totiž chystá realizaci veřejného sdílení jízdních kol neboli tzv. bikesharingu.

Základní představa o celém projektu byla prezentována na středeční tiskové konferenci náměstkyně primátora Kateřiny Šebestové. Město Ostrava a především stále více jeho obyvatel vnímá cyklistickou dopravu jako rychlou a ekologickou formu individuální dopravy, kterou mohou využít i běžní návštěvníci.

Kolo si díky sdílení bude možné půjčit na jednom ze stanovišti a vrátit na jiném. Konkrétně je zatím pro spuštění projektu plánovaný počet 300 kusů jízdních kol s 40 odstavnými místy, která budou sloužit jako stacionární nebo virtuální stanice.

Odstavná místa by měla být v lokalitách obchodního centra Fórum Nová Karolina, Slezskoostravského hradu, Magistrátu města Ostravy nebo ostravské ZOO.

Jedním z hlavních cílů je logicky úzká provázanost s budováním cyklotras a cyklostezek. Město Ostrava věří, že zavedení bikesharingu podpoří snížení individuální automobilové dopravy v centru města, tím pádem i snížení hluku a znečištění města zplodinami. O zvýšení fyzické kondice uživatelů sdílených kol nemluvě.

Klíčové byly kladné ohlasy veřejnosti

Na přípravě projektu bikesharingu město už nějakou dobu spolupracuje s odborníky na cyklodopravu, i se spolkem Ostravou na kole. Také na webu Magazínu PATRIOT jsme k tématu „Ostravou na kole“ přinesli nedávno obsáhlý rozhovor s městským cyklokoordinátorem.

„Dotazníkové šetření k zavedení bikesharingu ukázalo velmi kladné ohlasy většiny respondentů. Na základě toho magistrát podniká další kroky. I s ohledem na bikesharing se dále dobudují dílčí úseky a propojení cyklostezek a cyklotras. V řešení je například možné napojení Dolních Vítkovic na existující cyklosíť,“ uvedla tisková mluvčí města Andrea Vojkovská ve zprávě vztahující se k aktuálním strategickým plánům.

Za inspirací v otázce sdílení městských kol vyrazili zástupci města během léta také do zahraničí, konkrétně do Drážďan, kde s bikesharingem začali už před dvěma lety. Celý systém sdílení kol tam zajišťuje soukromá společnost s 500 městskými koly na 140 stanovištích lokalizovaných nejenom v centru města.

Zajímavá je přitom tamní úzká obchodní spolupráce provozovatele bikesharingu s dopravním podnikem, spočívající v poskytování vzájemných slev pro cestující a zajišťování dopravy kol. Tak uvidíme, třeba se podobných inovací dočkáme brzy i v Ostravě.

Sdílejte článek