Společnost
08/06/2024 Petr Broulík

Čistím, čistíš, čistíme. Ostravský dopravní podnik najal na úklid vozů nové firmy

Foto: Petr Broulík

Tak často kompletně neuklízím své auto ani já, přiznal generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys, když v porubské vozovně představoval nové garanty čištění tramvají, autobusů a trolejbusů.

Díky nim ostravský dopravní podnik zvýšil intenzitu kompletních úklidů tramvají „od střechy po podvozek“ na každých deset dnů. A předvedl v chodu i mycí linku tramvají.

Tramvaje ostravského dopravního podniku tak projdou kompletním úklidem od května dvakrát častěji, stejně jako autobusy a trolejbusy. Zaměstnanci firem TSC Group a ZENOVA services totiž „vygruntují“ jejich interiéry. Na běžný, tak i na vyšší stupeň úklidu vozidla, navíc dnes dohlížejí už čtyři zaměstnanci DPO, takzvaní manažeři čistoty, kteří osobně přebírají vyčištěná vozidla, dohlížejí na kvalitu vyčištění a vytipovávají další vozidla k vyčištění.

Tramvaje už se čistí na pěti smyčkách

Zaměstnanci úklidových firem ve vozovnách častěji než dříve projdou vozy speciálními vysavači parními čističi, někdy ke slovu přijde i voda, ekologický přípravek a obyčejný hadr. Dopravní podnik rozšiřuje také počet tramvajových smyček, kde se provádí úklid tramvají v provozu, ze tří na pět. Vozy se tak dnes čistí na smyčkách Vřesinská, Hlavní nádraží, Hranečník, a nově Dubina a Hlučínská.

„Čistota vozidel je pro nás stejně důležitá jako bezpečnost. A je to jedna z oblastí, kde se můžeme pořád zlepšovat. Čistotu karoserií našich vozidel dnes například zajišťuje i pět moderních mycích linek, a o interiéry pečují dvě externí firmy,“ řekl Daniel Morys.

Chytré myčky i zajišťují, že skla jsou bez zaschlých stop kapek

Tyto moderní mycí linky v areálech DPO umyjí ve dvousměnném provozu měsíčně až 300 tramvají, až 495 autobusů a až 161 trolejbusů. Mycí linky zajišťují automatizované mytí na míru, nenechávají na skle stopy zaschlých kapek. Monitorují také digitálně spotřebu vody, prostředků a energií.

Dopravní prostředky DPO denně projdou na konečné nebo při odstavení vozidla také běžným úklidem, který spočívá ve vymetení a vysbírání odpadků. Zaměstnanci úklidových firem denně nebo dle potřeby u všech vozidel čistí madla a další dotykové plochy. „Nově jsme zvýšili u tramvají četnost kompletního úklidu vozidla od stropu až k podlaze,“ uvedl Morys.

Noví dodavatelé čištění zvládnou i desinfekci vozidel

„U nových dodavatelů máme možnost objednat i hloubkového čištění podlah nebo dezinfekci vozu při mimořádných situacích,“ dodal Morys.

Nové čistící a úklidové firmy se mají co otáčet. „DPO zajišťuje úklid téměř 570 vozidel a více než 200 nástupišť tramvajových zastávek. Včetně přístřešků, laviček, proskleného zábradlí a odpadkových košů. Udržování čistoty MHD vnímáme jako veřejný zájem všech Ostravanů. Doufáme, že to naši cestující ocení," řekl Břetislav Riger, náměstek primátora pro dopravu.

Prostředky nezatěžují životní prostředí a jsou šetrné k lidskému zdraví

Nabídková cena za veřejnou zakázku při soutěži činila přes 116 milionů korun na období čtyř let. Výsledná cena za úklidové služby se však bude odvíjet od množství poptaných prací.

„Získání zakázky na čištění tramvajových a trolejbusových vozů DPO vnímáme jako prestižní a zodpovědný projekt. Jsme si jisti, že zakázku zvládneme splnit na nejvyšší úrovni. A přispějeme tak k čistému a příjemnému cestování Ostravanů,“ prohlásil Michal Pifka, obchodní ředitel TSC Group. Ujistil, že jeho zaměstnanci používají při běžném úklidu výhradně certifikované ekologické čisticí prostředky, které nezatěžují životní prostředí a jsou šetrné k lidskému zdraví.

Obchodní ředitel Ivan Kohut ze společnosti ZENOVA services považuje zakázku na čištění autobusů za významný projekt: „Našim cílem je přispět k čistému a příjemnému prostředí pro cestující a veřejnost.

Foto: Petr Broulík
Sdílejte článek