Kultura
18/07/2024 Milan Bátor

Zázrak na ​Colours of Ostrava! Rokenrol žije a oblaka byla milosrdná

Foto: se souhlasem Colours of Ostrava

Ve středu v areálu Dolní oblasti Vítkovic ožil pravý duch rokenrolu! Na festivalu, který někteří odepsali jako ryze konzumní a komerční záležitost? Zázraky se prostě dějí.

Jinak si nelze vysvětlit mladé kluky s triky Nirvany v publiku, španělské disko s živou trubkou a saxofonem nebo teenagerky, do poslední chvíle pařící na ikonického kytaristu Tomyho Morella…

Multižánrový festival Colours of Ostrava během prvního dne provázelo laskavé počasí. Z nebe nespadla ani kapka, ostré sluneční paprsky tentokrát zůstaly uvězněny za milosrdnou peřinou mraků. Hvězdní Queens of the Stone Age sice do Ostravy nakonec nedorazili, Josh Homme má vážné zdravotní problémy, ale možná právě s jeho intervencí místo Královen přijel muž, který rozpoutal na hlavní scéně hotové hudební orgie! Neexistuje kytarista, který by za posledních třicet let zasáhl do hry na tento nástroj inovativnějším způsobem než Tomas Baptist Morello, který letos 30. května oslavil neuvěřitelné šedesátiny!

Morello se narodil učitelce angličtiny a dějepisu Mary Morellové a keňskému aktivistovi Ngethe Njorogemu, který jen tak mimochodem byl bratrancem prvního prezidenta nezávislé Keni z roku 1964. Afroamerický původ Morella podobně jako jeho sociálně-politické postoje se odrážely také ve vizuální stránce devadesátiminutového koncertu, během kterého si kytarista svým energickým projevem absolutně podmanil publikum.

Morello Ostravě představil dráždivý a nekompromisní set složený z angažovaných rockových a metalových songů, které mají burcovat a probudit svědomí. „Systém byl shnilý a zkorumpovaný naskrz. Je nezbytné, aby naše písně mluvily přesně o tom,“ vysvětlil své celoživotní postoje kytarista, který sázel publiku jedno omračující sólo za druhým. Samozřejmě jej provázel jeho pověstný efekt Whammy, pomocí kterého Morello vrství harmonické tóny do vyšších oktáv. Nechyběly pověstné kejkle, jako je hra kytarovým snímačem namísto trsátka a kouzlení s elektrickým signálem, který kytarista modeloval jako nějaký podivuhodný kouzelník.

Morello na Colours of Ostrava ukázal, že je svrchovaným králem největších rockových rifů devadesátých let. Patří mezi ně i kultovní Killing in the name of ze slavné éry jeho kapely Rage Against The Machine. Touto písní, kterou odzpívalo publikum úplně samo, koncert kytarového mága o půlnoci vyvrcholil. Byl to moment, na který nelze zapomenout. Po poslední písni kytarista zdvihl svého Fendera Telecatera nad hlavu a rozmáchnul se, jako by chtěl kytarou praštit o podlahu pódia. Nakonec jí ale Morello hodil několik metrů vzdálenému technikovi, který ji pohotově zachytil. Skvělý kousek!

Dech beroucích zážitků by se během prvního dne našlo mnohem víc. Obrovskou sílu měl také koncert jiného fenomenálního amerického kytaristy Garyho Clarka Jr., který se s kytarou platonicky mazlil, aby z ní vzápětí vyždímal nejkrásnější modré tóny na světě. Divoký punkový mejdan s Gogol Bordello ukázal, že na Colours mají místo i nejdivočejší hudební odnože, skvělí Lake Malawi jako zástupci kvalitní české muziky zase jasně ukázali, že patří na větší scénu, než kam byli zařazeni.

Colours of Ostrava je o zážitcích a první den jasně naznačil, že letošní ročník má potenciál zařadit se mezi ty nejvzpomínanější. Už dnes festival opanují Sam Smith, jejichž vystoupení stojí festival víc než koncert samotného Lennyho Kravitze! Doufejme, že bude stát také za to…České barvy ve čtvrtek budou hájit skvělí Tata Bojs, Mig 21 a Aneta Langerová.

Sdílejte článek