Společnost
29/11/2016 Jaroslav Baďura

Dohrála… Foto: Jindřich Štreit. Když bývala televize jediným spojením se světem

Magazín PATRIOT připravil seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.

Dnes vzpomínáme s Jindřichem Štreitem na jeho snímek z „televizního“ cyklu. Jindřich Štreit v tomto cyklu sledoval, především v domácnostech svých sousedů ve vesnicích na Bruntálsku, jak důležitá je pro ně a jejich vnímání světa televize.

„I tato fotografie je z televizního cyklu. Matka se synem spolu tehdy bydleli ve velikém domě, v němž obývali jen dvě místnosti. Na fotografii syn odnáší stařičkou televizi, která už dohrála,“ říká Jindřich Štreit.

Vznikla tak fotografie a až sysifovským sdělením, snímek muže, který nese těžkou televizi, jakýsi intelektuální prvek v rustikálním životě na vsi.

„Ve vesnicích, zvláště v pohraničí, byla televize spojnicí se světem, byla a stále je tady dosti důležitá,“ říká Jindřich Štreit.

 

V prvním dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami, následovala další slavná fotografie Přesilovka, která přispěla k autorovu uvěznění, a další slavná fotografie Schůze.

Dále jsme představili neméně slavnou fotografii Volby na poli a poté jste si mohli přečíst příběh další pro režim „závadné“ fotografie, která vznikla v roce 1981 v kanceláři Národního výboru v Jiříkově.

V dalším dílu seriálu jsme představili fotografii úklidu Národní fronty, která vznikla v roce 1981 na Sovinci, vzpomínali jsme na fotografii s názvem Dušičkypřipomněli jsme vznik fotografie Idyla v kuchynipředminule jsme vzpomínali na vznik fotografie, kterou jsme pracovně nazvali A domů! Vzpomínali jsme také na fotografii Nastěnka, která je jednou z mnoha v cyklu Televize jako součást našeho života, připomenuli jsme si i fotografii Odvádění telat a Jindřich Štreit vzpomínal také na fotografii, kterou jsme pojmenovali pracovně V ložnici.

Předposledně jsme si připomenuli fotografii rodinné oslavy z Jiříkova a v minulém dílu Jindřich Štreit vupomínal na okolnosti vzniku fotografie Oslava na vsi.

Sdílejte článek