Společnost
08/01/2016 Jaroslav Baďura

Loprais s ivecem už na Dakaru skončil, tatry zatím jedou dál

Aleš Loprais, který si pro letošní závod Rallye Dakar zvolil vůz značky Iveco, musel včera ukončit svou účast, protože jeho tým nedokázal opravit do startu další etapy závadu. Dva navzájem soupeřící týmy Buggyra a Bonver, které na Dakaru závodí s tatrami, zatím pokračují s různou úspěšností dál.

Jak si vede TATRA BUGGYRA RACING tým

Martin Kolomý začal ve čtvrtek fantasticky, když od prvních kilometrů udával tempo mezi kamiony. V polovině trati pak ztratil na vítěze etapy Rusa Nikolajeva jedoucího na Kamazu a obsadil další pódiové umístění.

„Dneska jsme si etapu opravdu užili. Už to začalo fantastickou atmosférou po příjezdu do Bolívie, která nás zdravě nabudila. Před startem se nám podařilo vyměnit vadné boostové čidlo, takže motor šlapal jako hodinky. Druhé místo je perfektní a celkové umístění je pořád reálné. Vždyť je před námi ještě více jak půlka Dakaru,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý, který se v celkové klasifikaci posunul na šesté místo.

Velmi povedenou etapu má za sebou také Jaroslav Valtr, který do cíle dojel na desátém místě. Tým TATRA BUGGYRA RACING tak měl poprvé ve své krátkodobé historii na slavné Rallye Dakar dva vozy v TOP 10.

„Tahle etapa mi sedla, bohužel jsme zase startovali až z čtyřiadvacátého místa, takže jsme jeli ve vláčku a hodně v prachu, a to se špatně předjíždí. Bylo to hodně rizikový, hlavně v horách po úzkých cestách s velkými srázy a propastmi, takže jsme museli jet opatrně. Každopádně jsem rád, že jsem mohl ukázat, že auto jede. Zítra budeme moc startovat konečně vpředu,“ radoval se Jarda, který tak doplatil na zrušený prolog a od začátku soutěže startuje v hloubi pole, což posádce přináší nemalé problémy.
Problémem páté etapy byla samozřejmě nadmořská výška. Jezdci se totiž vyšplhali až do 4.600 m.n.m. Obavy samozřejmě měli všichni i o techniku, která musela vydržet dvojnásobnou porci kilometrů.

„Měli jsme strach o gumy, protože přeci jenom už to na ně bylo hodně kilometrů. Báli jsme se i o motor, o turbo, protože v takové výšce ten vzduch není a motor prostě dostává zabrat ještě víc. Všechno vydrželo až do cíle, takže jsem rád, že jsme tady. Bivak tady nevypadá moc kulturně, za mnou se dokonce žene nějaká písečná bouře a chlapci asi nebudou mít moc příjemný podmínky na opravu. Ale takový je Dakar,“ uvedl kopilot Martina Kolomého David Kilian.

Jak se daří týmu Bonver Dakar Project

Tomáš Vrátný se v pátém měřeném úseku Rallye Dakar 2016 potýkal s technickými problémy. V jednom z řečišť urazil vzduchovou hadici, kterou se svou posádkou následně opravil. Tím ovšem ztratil více než čtyřicet minut. V cíli se před ním umístili oba týmoví kolegové Artur Ardavičus i hendikepovaný andorrský pilot Albert Llovera.

Nejúspěšnějším z trojice posádek týmu Bonver Dakar Project byl zkušený kazašský pilot Artur Ardavičus, který byl jednadvacátý. Albert Llovera dojel šestadvacátý.

„Byla to poměrně těžká etapa, alespoň pro nás. Měli jsme technické problémy. Urazili jsme hadici v řečišti. Byli jsme trochu divočejší, než jsme měli být, a to nás stálo asi čtyřicet minut. Předjeli nás úplně všichni a následné předjíždění v horách bylo hodně složité, takže je z toho poměrně velká ztráta, ale důležité je, že jsme v cíli,“ konstatoval Tomáš Vrátný, který v pátém měřeném úseku dlouhém 327 kilometrů obsadil sedmadvacáté místo se ztrátou 1 hodiny, 13 minut a 19 vteřin na nejrychlejšího Eduarda Nikolajeva.

„Jsme v cíli všichni tři včetně Artura Ardavičuse, který etapu odřídil bez posilovače řízení. Byla to velká kulturistická dřina, ale Artur to zvládnul. A musím pochválit i Alberta, protože jsem s ním prohrál a Albert bude zítra startovat přede mnou, tak doufám, že se mi jej podaří předjet,“ dodal Vrátný. V průběžném pořadí je dvacátý s celkovou ztrátou 1 hodiny, 56 minut a 57 vteřin. Nejrychlejším pilotem je Federico Villagra.

 

Sdílejte článek