Auto
23/08/2024 Rostislav Gromnica

Mototest. Kawasaki Ninja jako supersport pro vyježděné fajnšmekry

Foto: Rostislav Gromnica

Poslední z Velké čtyřky japonských výrobců (Honda, Suzuki, Yamaha) se v motocyklovém oboru objevil poměrně pozdě. Svůj první kompletní motocykl sestrojil teprve roku 1960, ačkoliv kořeny firmy je možné vystopovat až do 19. století.

V roce 1984 pak byl představen typ GPZ900R, první s označením Ninja. Vytyčil nové standardy ve své třídě a Kawasaki tak letos slaví jubilejní 40. výročí takto označovaných modelů. Pro tuto událost vedle standardních barev (černé a zelené provedení) nová Ninja ZX-4RR přichází ve speciální edici s retro lakováním, jaké měla slavná ZXR400 v 90. letech.

Koncem května jsem se dostal k testování této očekávané letošní novinky Kawasaki, tedy k přírůstku do řad supersportovních motocyklů s tradičním označením Ninja. Tento motocykl pohání vysokootáčkový řadový čtyřválcový řadový motor o objemu 399 ccm. Zatímco na japonském trhu patří maloobjemové (250 a 400 ccm) čtyřválce k oblíbené kubatuře, v Evropě jde o první vlaštovku, která prakticky dnes nemá na trhu odpovídající konkurenci. A právě pohonnou jednotkou bych také začal. Novinka má 77 koní, zatímco výše zmiňovaný originál z 90. let měl jen 64. K tomu můžeme připočíst eso v rukávu v podobě systému Ram Air. Jak to funguje? Centrálně umístěný vstup sání v místě největšího aerodynamického tlaku doplňuje vlevo vedený boční kanál Ram Air. Ten směruje nasávaný vzduch přímo do airboxu a přispívá tak k výkonu motocyklu. Jezdec nové Ninji tak může v plném zápřahu počítat rovnou s 80 koníky a to už je slušné stádo!


Foto: Rostislav Gromnica

Co se týká krouťáku, z malého objemu se podařilo vydolovat slušných 39 Nm. Těch však dosáhnete až v 13 000 otáčkách za minutu. Ještě dál je maximální výkon, který přichází až v neskutečných 14 500 otáčkách. Co to tedy znamená? Tady si musíte rychlost zasloužit, musíte přesně řadit a motor točit, točit a točit! A je to pak neskutečná zábava a ani nemusíte být na dráze nebo se prohánět v rychlostech 200+ km/h. Motor je přitom na rozdíl od závodních strojů kultivovaný a jemný, necuká, posbírá se i z nízkých otáček. Ale pomalu. Ještě v 6000 otáčkách, když dáte plný plyn, nic moc se neděje. Saze bouchnou v pásmu nad 8000 otáčkami, tam už lehká motorka (189 kg) letí jak z praku. Vršek je skutečně impozantní na malý objem. Atmosféru k tomu dotváří parádní zvuk. Jak je u Kawy zvykem, po startu, v nižším či středním pásmu se líbivé tóny linou zejména z airboxu, což bezesporu přispívá k emotivnímu zážitku z jízdy, ve vyšších otáčkách zvuk přechází v ječák z výfuku, který připomíná závodní speciály. I pro tuto charakteristiku vás docela nutí tlačit na pilu.

Pominu-li v našich končinách unikátní pohonné ústrojí, tak po pár minutách v sedle malé Ninji neujde žádnému motorkáři pocit hravosti. Ten plyne především z velmi nízké váhy. Pohotovostní hmotnost je pouze 189 kg, což je asi nejnižší váha mezi sériovými čtyřválci na našem trhu. Když k tomu připočteme nízko položené těžiště, lepivé pneumatiky a zejména podvozek, který dává spoustu jistoty, tak tu máme všechny základní ingredience pro zajištění nekončící zábavy za řídítky. Ovladatelnost je naprosto intuitivní záležitostí, úzká motorka jako by četla myšlenky, stačí se podívat do zatáčky a čtyřstovková Ninja se do ní vrhne s naprostou samozřejmostí. V době, kdy frčí vysoké a těžké cestovní endura, jde doslova o zjevení v jedné stopě. U zmíněného podvozku bych se ještě zastavil. V případě testované verze RR tady máme totiž co dočinění s hodně prémiovými komponenty. Konkrétně na předních vidlicích Showa SFF-BP s nastavitelným předpětím, vzadu pak komplet nastavitelný tlumič Showa BFRC lite, který je přímo odvozen od toho, co má litrový bráška. No a na cestě je to hned znát. Kromě již zmíněné jistoty, skvělému vedení stopy, motorka neodskakuje a na supersportovní poměry je poměrně pohodlná. V továrním nastavení se rozhodně člověk nemusí o svá záda bát ani na našich klasických okreskách. Na dráhu si ji pak můžete přitvrdit. Milé překvapení!

Silničně naladěnému podvozku pak zdatně sekundují také brzdy, které nemají přehnaný nástup, ale poskytují dostatek brzdné síly a slušně se dávkují. Jedná se o radiální monoblokové čtyřpístky se dvěma 290mm kotouči vepředu a jedním 220mm vzadu.


Foto: Rostislav Gromnica

Vedle překvapivě přívětivého podvozku není radikální ani pozice na řídítky. Tedy alespoň co se týče porovnání s konkurenčními supersporty jakým je například Yamaha R7 nebo větší bratříček ZX-6R, ale více nakloněná vpřed než na Ninje 500 nebo 650. Ačkoliv jde o nevelkou, spíše kompaktní mašinu, tak se svými 180 cm jsem neměl problém se na ni poskládat. Pohodlně na zem dosáhnou i menší postavy, sedlo se nachází ve výšce 800 mm. Ani k řídítkům to není daleko, navíc nejsou nijak výrazně nízko. Pozici jezdce bych označil jako sportovně cestovní s důrazem na sport. Sedlo je pak dobře tvarované, takže zadnice se dá posouvat a tím měnit posed podle situace a aktuálních preferencí jezdce.

Přístrojovku tvoří přehledný a dobře čitelný 4,3“ TFT displej, který je již u Kawasaki standardem. Kromě dnes nezbytné konektivity se smartphony na něm lze například pomocí tlačítek na levé rukojeti volit jeden ze čtyř jízdních režimů (rain, road, sport a individuální rider). Osobně mi nejvíce k charakteru stroje pasoval na plynu nejostřejší režim sport.

Na závěr menší zamyšlení nad tím, pro koho je motorka primárně určena. Začnu netradičně tím, pro koho podle mě není. I přes malý objem 400 ccm se totiž rozhodně nejedná o sourozence z řady Ninja 500 a 650, které pohání 2válcové motory a spadají spíše k cestovně sportovním motocyklům. ZX-4R a zvláště pak verze 4RR doplňuje řadu supersportovních motocyklů Ninja ZX-6R a ZX-10R. Tedy nic pro začátečníka. Na druhé straně nejde o přísně radikální okruhové náčiní pro brusiče kolenních a loketních protektorů. Testovaná nová Ninja je spíše příjemný supersport pro vyježděné fajnšmekry, se kterým se dá bez sebezapření jezdit i po městě.


TECHNICKÉ ÚDAJE

Kawasaki Ninja ZX-4RR
Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřválec
Objem: 399 ccm
Výkon: 80 k (58,7 kW) při 14 500 ot./min
Kroutící moment: 39 Nm při 13 000 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 189 kg
Výška sedla: 800 mm
Cena testovaného motocyklu: 224 900 Kč

Sdílejte článek