Společnost
18/01/2017 Tomáš Svoboda

Potřebujeme odvážné projekty, říká muž, který pro Ostravu „vymyslel“ lanovku i přístav

Jestli jste se poslední dobou ptali, kdo vlastně přišel s nápadem postavit ostravskou městskou lanovku, zbystřete pozornost. Magazín PATRIOT přináší rozhovor s duchovním otcem projektu, hrdým Ostravanem a podnikatelem Vlastimilem Sládkem.

Na úvod se nabízí otázka, zda existuje nějaké pojítko mezi lanovkou a vaším podnikáním?
Podstatné je podle mě to, že rád dělám věci jinak. Vedu tak i svoji firmu, která vyrábí vlastní saunová kamna včetně technologií i designu. Nikdy jsem nechtěl být levný. To mě přešlo asi po roce podnikání. Nemůžete totiž konkurovat velkým kolosům. Čínská produkce všechno převálcuje, ale pokud posloucháte, co lidé chtějí a co se jim líbí, můžete je udělat spokojenými. Přinést jim radost. Po pár letech se to začalo potvrzovat a my vlastně podnikáme hlavně díky tomu, že za námi zůstávají spokojení lidé. Máme dobré jméno, držíme kvalitu a pořád pro lidi něco vymýšlíme.

Třeba taky lanovku pro Ostravu…
Ano, tak je to i s Ostravou. Člověk lidi vnímá a naslouchá tomu, co by si přáli tady mít. Vždycky říkám, že každý, kdo má díky podnikání tu možnost, by měl něco odevzdat. Ne jen brát. Tak se na to dívám. I když to třeba s lanovkou nevyjde, vím, že jsem udělal něco víc než ostatní. Nečekám, než něco bude.

Jak vlastně celý nápad postavit městskou lanovku vznikl?
Když tady člověk bydlí a žije, pořád sleduje, co se děje nebo by se dít mohlo. Důležitým impulsem pro mě bylo to, že se před několika lety začalo vylidňovat centrum Ostravy, do kterého by všichni měli chodit. Tak to většinou v jiných městech bývá, tady na to ale nějak nezbýval čas. Až zhruba před sedmi lety vznikl plán, jak centrum oživit. Začal jsem se scházet se zástupci města, ale vždycky to byl problém. Člověk narážel na lobby politických stran, mezi kterými normální člověk z ulice neměl šanci. Nakonec jsem se rozhodl, že udělám a představím konkrétní projekty.

Co jste vytvořil?
První byla Marina Ostrava, projekt, který by přivedl do centra města lodě (viz fotogalerie v článku). Možná se to zdá jako šílenost, ale každé město má řeky a Ostrava je fakticky nevyužívá. Chtěl jsem tím i podpořit projekt Dunaj-Odra-Labe, který chtěl už kdysi stavět Karel IV. toužící po mořích. Řekl jsem si, že na něj zkusíme navázat a symbolicky dáme přístav do centra, na řeku Ostravici.

To zní opravdu docela šíleně a megalomansky…
Možná ano, ale svůj smysl to má. Nedaleko je Černá louka, krásná promenáda kolem řeky, možnost parkování, snadný přístup a prostor, ve kterém se mohou konat různé akce. Navíc je poblíž Slezskoostravský hrad a říčka Lučina, na které by po vyčištění mohly být menší lodičky. Bylo to zamýšleno jako takové centrum, jehož součástí byla i lanovka s hlavní stanicí na Černé louce, kde by lidé zaparkovali a rozjeli se dál. Dostali bychom je tedy do centra. Na tomto projektu se začalo pracovat, ale lanovka nakonec předběhla Marinu. Bohužel proto, že mi umřel kamarád, admirál Kalousek, který mi pomáhal s podporou na ředitelství vodních cest.

Co podle vás může lanovka Ostravě přinést?
Ostravu vnímám nejen jako samotné město, ale jako velkou aglomeraci, kterou mohou postavit na nohy nové projekty a odvážné vize. Tak to bylo i v jiných městech, třeba v Bilbau, kde lanovku mají. Co se týče jejích výhod, můžeme se bavit o polovičních nákladech ve srovnání s tramvajemi či o tom, že je to bezpečný způsob dopravy. Lanovka má taky tu výhodu, že ji lze stavět jako stavebnici, takže můžete rozšiřovat trasy, ať ji používáte jako dopravní prostředek nebo turistickou atrakci. Konzervatismus zkrátka v Ostravě není na místě. Ten může být ve Velké Británii, kde už mají všechno, ale my nemáme skoro nic. Potřebujeme postavit něco jako ještě jednu Dolní oblast ve Vítkovicích a potřebujeme nové a odvážné projekty včetně architektury, která Ostravě pomůže k tomu, aby v ní lidé chtěli zůstat. Dneska mladí dokončí vysokou školu a jdou automaticky do Prahy. Musí se jim dát šance, ať se tady realizují. Vezměte si, co dokázal Jarek Nohavica, který odsud nikdy neodešel, má svůj názor a na Ostravu nedá dopustit. Chce to víc takových lidí, jako je on.

Jaký to je pocit být duchovním otcem takového projektu, který zajímá velkou část veřejnosti?
Je zajímavé, že se teď všichni dohadují, kdo to celé vymyslel. Jak jsem zjišťoval, v lanovce se jezdívalo se už za Rothschilda. Ale dobře to řekl Jarek Nohavica, kterého ještě jednou zmíním. Jde o to, že všichni, kdo dneska vystrkují hlavy, stojí na něčích ramenou. Ať už to byli učitelé, rodiče nebo vizionáři, kteří nás inspirují. Je to vývoj a vůbec nejde o to, kdo měl první nápad. Podstatné je dodělat to.

Nebudou až příliš velkou komplikací finance? Má jít o investici přesahující jednu miliardu korun, a to bez možnosti čerpat dotace…
Jak jsem pochopil, Ostrava dnes nemá v záloze velké množství projektů. Přitom jsou tady investoři, kteří by zájem měli. Co si budeme povídat, v minulých letech šli třeba do fotovoltaiky, protože věděli, že to bude byznys. Teď se ovšem blíží doba, kdy hledají nová teritoria, nové projekty a velké investice v řádu stovek milionů. Nebojím se tedy toho, že bychom investora nenašli, ale rád bych, aby se na tom nějakou formou podílelo i město. Určitě však v tuto chvíli není jiná možnost než projekt dotáhnout do stavu, že se může stavět. Pak se s námi budou chtít investoři bavit.

Jak si vysvětlujete, že se vám povedlo s projektem lanovky po letech oslovit politické představitele Ostravy?
Město má nyní dobrou konstelaci lidí, kteří jsou otevření a chtějí se bavit. Zřejmě pochopili, že to je opravdu projekt pro lidi a že bude pro Ostravu přínosem. Město se tím zviditelní, ale nejde o to dělat megalomanské projekty, ale navázat na něco, co už tady bylo. Krajinný ráz to nenaruší a trasy jsou dokonce podobné jako kdysi, když vedla lanovka na haldu Ema. Jsem rád, že je pořád většina lidí z města pro, ačkoli jsou tací, co tvrdí, že peníze se dají použít jinak a že je to zbytečné.

Kde berete energii přesvědčovat okolí o životaschopnosti vašich vizí?
Můj předek založil ostravskou ZOO, takže to mám asi v krvi (směje se). Jsem prostě ostravský patriot a věřím, že co se pokazilo, dá se opravit. Jsou tady haldy nebo areály po fabrikách, ve kterých se dají dělat krásné projekty. Jenom chtít a mít koule nechat mladé, ať něco dokážou a něco realizují. Myslím si, že se to tady zase oživí.

Věříte tedy, že se lanovku v Ostravě podaří realizovat?
Uvidíme. Musím říct, že město se zachovalo úžasně. Vzalo projekt za svůj a teď to žije svým životem. Nebyl problém spojit se s Jarkem Nohavicou, Josefem Pleskotem, lanovku prezentovat a bavit se o tom, že Ostrava bude mít zpátky svůj genius loci. Tito lidé tomu fandí. Každopádně v polovině února má městská rada schvalovat územní plán, takže se teprve ukáže, zda nám do toho někdo, jak se říká, nehodí vidle. Politici vždycky mají nejprve svoje zájmy, tak to bohužel funguje.

A dojde jednou i na přístav?
Přístav? Nevím, zda to stihnu ještě ve svém životě. Ale věřím, že to má svůj smysl. Když jdete třeba po Praze a chcete si oddechnout, zamíříte přirozeně k vodě. Zajdete si na večeři na loď, je to něco jiného, změna v obvyklém režimu. To by mohlo fungovat i u nás.

Na závěr rozhovoru se můžete podívat na video, které ukazuje Ostravu v časech, kdy byly běžnou součástí života „uhelné“ lanovky:

Sdílejte článek