Společnost
15/12/2016 Tomáš Svoboda

Půjde to! Projekt městské lanovky v Ostravě bude pokračovat

Město Ostrava je připraveno se dál zabývat projektem lanovky, která by mohla v budoucnu propojit centrum s Dolní oblastí Vítkovice nebo areálem Zoo, tedy s hlavními turistickými cíli.

Odvážnou vizi, která vzbuzuje velký zájem i emoce veřejnosti, podporují kromě vedení magistrátu i známé osobnosti, třeba písničkář a velký ostravský patriot Jaromír Nohavica.

„Můj argument pro lanovku je sice osobní, ale pro mě jako písničkáře je silný. Před měsícem se nám narodil vnuk a představa, že si spolu za tři nebo čtyři roky sedneme do lanovky a já mu budu z výšky ukazovat, do jak krásného města se narodil, je pro mě velice krásná a jímavá,“ uvedl Nohavica.

Projekt je životaschopný, říká primátor

Základní myšlenka celého projektu vychází z toho, že Ostrava by při svém rozvoji a plánování měla, podobně jako v případě oživení vítkovické Dolní oblasti, kterou ročně navštíví milion lidí, dál stavět na industriálním charakteru.

Ostatně, není to zase tak dávno, co se Ostravanům nad hlavami po lanové dráze každodenně přepravovaly vozíky s uhlím.

Městská lanovka je připravována s ambicí být novým prvkem spojujícím nejatraktivnější lokality. Její trasa by mohla vést z obchodní zóny Nová Karolina do Dolní oblasti (DOV) a odtud do Zoo s tím, že na Černé louce by byla přestupní stanice.

V tuto chvíli má město zpracovaný investiční záměr a také studii proveditelnosti, která doporučuje projekt rozdělit na tři samostatné úseky. Náklady na realizaci hlavní trasy v délce 3,7 kilometru vedoucí z DOV do Zoo jsou vyčísleny na 611 milionů korun.

„Výsledky studie ukázaly, že projekt je životaschopný a může vstoupit do další fáze. Již víme, že lanovka nebude primárně součástí městské hromadné dopravy, ale bude převážně turistickou atrakcí,“ sdělil na čtvrteční tiskové konferenci primátor Tomáš Macura s tím, že za takovýchto okolností není možné čerpat jakékoli dotace.

Rozhodnou radní a zastupitelé

Ostrava tak bude muset najít investora, který by projekt převzal nebo by na něm participoval společně s městem. Předpokládá se, že lanovka by hlavně měla usnadnit a zatraktivnit dopravu mezi jednotlivými místy, která jsou nyní od sebe odříznutá a dostupná převážně osobními auty.

Celkové náklady na tři trasy jsou odhadovány ve výši zhruba 1,3 miliardy korun, příjmy za rok jejich provozu pak ve výši asi 97 milionů korun. Nejbližší osud projektu mají v rukou radní města a zastupitelé, kteří budou studii posuzovat počátkem příštího roku. Pokud by dali souhlas, začal by se řešit územní plán a zpracování projektové dokumentace.

Samotná realizace by mohla začít po roce 2020. Odhaduje se, že doba provozu městské lanovky bude asi 120 dní v roce a cena jednosměrné jízdenky na hlavní trase by se mohla pohybovat kolem 90 korun.

Při kapacitě 8-10 osob v kabince by lanovka měla hodinovou vytíženost 800 osob s možným navýšením limitu až na 1600 osob.

Sdílejte článek