Společnost
07/04/2020 Jaroslav Baďura

Vyčerpaným zdravotníkům pomáhá speciální Linka kolegiální podpory

​Ministerstvo zdravotnictví iniciovalo v souvislosti s aktuální krizovou situací v ČR zřízení Linky kolegiální podpory pro pracovníky ve zdravotnictví.

Na jejím vzniku a provozu se významně podílí také Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje.

"Ke zprovoznění linky poskytla ZZS MSK technickou podporu, její rychlý vznik pak umožnili IT pracovníci organizace. Doslova přes víkend totiž dokázali připravit k provozu veškeré technické zařízení," uvedl mluvčí záchranářů Lukáš Humpl.

Systém psychosociální intervenční služby, jehož vyškolení peeři poskytují psychosociální podporu, má své členy také mezi moravskoslezskými záchranáři. Pětice z nich se aktivně zapojila do práce při obsluze linky, která je již týden (od 30. března) k dispozici zdravotníkům z celé ČR v provozu, a to na číslech 607 400 591 a 720 219 618.

Po aktivaci čísla je volající zdravotník spojen s pracovníkem linky, nabízející v nepřetržitém režimu kolegiální první psychickou podporu. Linku kolegiální podpory mohou kontaktovat pracovníci ve zdravotnictví, na něž doléhá aktuální krizová situace.

Jde přitom nejen o ty, kteří jsou zapojeni do přímé péče o pacienty, ale také o vedoucí pracovníky, operátorky tísňových linek, či farmaceuty. Na ty všechna doléhá v těchto dnech vysoká profesní zátěž.

Účelem linky kolegiální podpory je poskytnout pracovníkům ve zdravotnictví bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor, základní doporučení pokud jde o zvládnutí jejich stresového zatížení, obav, frustrace, emocí, naplnění základních potřeb.

Velkou výhodou telefonické formy poskytované služby je její okamžitá dostupnost, a to i v době, kdy je pracovník právě na svém pracovišti, a má jen krátký časový prostor s někým v klidu hovořit. Rovněž v době přísné karantény je telefonní podpora možná bez omezení a rizika přenosu infekce.

"Linka je zcela anonymní a hovory samozřejmě nejsou monitorovány," dodal Lukáš Humpl.

Sdílejte článek