Společnost
30/12/2018 Jaroslav Baďura

Web sdělí v Moravskoslezském kraji řidičům, kudy už projely sypače

Řidiči v Moravskoslezském kraji mají díky unikátnímu webu možnost zjistit, jaké jsou zimní podmínky na silnicích, kam se hodlají vydat.

"Portál zimní údržby jsme zprovoznili k prvnímu listopadu letošního roku v návaznosti na zahájení režimu zimní údržby, protože na něj přecházejí všichni správci pozemních komunikací. Systém funguje tak, aby veřejnost měla aktuální informace o tom, kde naše vozida v časovém horizontu hodiny až několika hodin měla poslední zásah," říká technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Jak dlouho Portál vznikal, než jste ho mohli rozjet?
Zprvu to byla myšlenková idea, co by měl Portál obsahovat a sdělovat veřejnosti, čímž jsme se začali zabývat asi v květnu, v červnu letošního roku. Konkrétní podoby pak začal nabývat v druhé polovině prázdnin a pilovali jsme ho, dotvářeli až do října.

Přijde mi to jako velmi rychlý proces.
Docela ano. Hodně nám s tím pomáhal a Portál vlastně zprovoznil náš poskytovatel údajů o poloze vozidel (GPS). Díky tomu máme data. Bylo nutné akorát nastavit prostředí, řekli jsme si, co bychom chtěli. Pak bylo nutné do systému navést všechna vozidla s GPS (to jsou dnes všechny sypače zimní údržby) a rozchodit to.

Za jak dlouho se po posypání či odhrnutí cesty data na mapu dostanou?
Na mapě by se data měla objevit zhruba do půl hodiny – to by měl být nejdelší časový úsek. Samozřejmě z určitých důvodů tam je malé zpoždění. Pokud si na našich webových stránkách otevřete aplikaci, tak se vám zobrazí základní mapa celého Moravskoslezského kraje, kterou si přiblížíte, a uvidíte, kde byly naše sypače do hodiny, do dvou hodin, do čtyř hodin, do šesti hodin a do devíti hodin – je to barevně rozlišené. Můžete si tam také naklikat i volbu trasy, pokud to bude po silnicích druhých a třetích tříd, tak byste měl na silnicích vidět, kdy tam sypač byl. Pokud v zimě intenzivně sněží, tak toto jsou údaje pouze orientační, protože situace se hodně rychle mění.

Funguje Portál zatím jako web? Uvažujete o mobilní aplikaci?
Ano, je to zatím jen web a v průběhu zimního období či do příštího roku chystáme inovace. V současné době bychom rádi zprovoznili obrázky z meteostanic tak, ať veřejnost vidí, jaké je počasí. Fakt ale je, že meteostanic nemáme moc, je jich asi osm. Ale kamery mají, takže to poskytne uživateli jakýsi přehled o daném místě. Kromě toho také meteostanice poskytují informace našich dispečerům, kteří pak mají další, podobnou aplikaci, přes kterou jsou napojení na meteostanice a získávají online data. Dispečeři mají pak přesná data o stavu vozovky, o počasí a tak dále. V dnešní době jsou meteostanice tak chytrá zařízení, že vám dokážou udělat předpověď počasí na několik hodin dopředu. Dispečer se tedy umí orientovat, umí předpovídat a dokonce dostává i varování.

Jak moc je tento systém unikátní? Má jej jiný kraj takto propracovaný?
Ano, od loňského roku se tento systém začal v krajích objevovat, například v kraji Královehradeckém, Jihočeském a Pardubickém. Systém není zaveden ve všech krajích, ale aplikace se vyskytuje i v jiných krajích než v našem.

Ze všeho, co váš web umí, co je podle vás pro uživatele nejzásadnější?
Pro uživatele je to základní informace o poskytování zimní údržby na silniční síti obecně v kraji. Jsou totiž různí správci silniční sítě. Nejdůležitější složkou jsou dálnice, rychlostní komunikace, či dnes silnice pro motorová vozidla a silnice prvních tříd – to je Ředitelství silnic a dálnic, tam my údržbu neprovádíme. My provádíme údržbu na silnicích druhých a třetích tříd a na některých účelových komunikacích, které jsou ve vlastnictví kraje. Pak jsou tady místní komunikace, které jsou většinou v majetkové správě obcí a měst, kde také zimní údržbu neprovádíme.

Neuvažujete do budoucna o propojení systému i se silnicemi prvních tříd?
My jsme o tom již uvažovali, oslovili jsme Ředitelství silnic a dálnic, ale bohužel jsme nedostali aktivní odezvu. Oni totiž dnes mají vysoutěžené zhotovitele, většinou jsou to soukromé firmy, které také nějakým způsobem hospodaří s daty GPS – poskytují je Ředitelství silnic a dálnic, nicméně ale údajně podle smlouvy nemají s ŘSD ten vztah, že by data mohli poskytnout třetím osobám. Pokud se do budoucna v tomto něco změní, tak náš záměr byl zapojit do systému také silnice prvního řádu. To by mělo smysl. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet. Stále je to živé, budeme se stále snažit systém aktualizovat a doplňovat. Víme, že první týden provozu systému navštívilo webové stránky třicet tisíc lidí.

Web Portál zimní údržby si můžete prohlédnout zde.

Sdílejte článek