Auto
02/10/2024 Rostislav Gromnica

Mototest. Moto Guzzi Stelvio? Fantastický motor i pohodlí

Foto: Adam Dragon

Tradiční italská značka je pojmenována podle svého zakladatele Carla Guzziho. Společně se svými přáteli z řad leteckých důstojníků postavili první motocykl již v roce 1920. Jejich stroj překypující inovacemi měl závodní úspěch a tím pomohl získat i prostředky na další vývoj.

Za druhé světové války továrnu zachránily armádní zakázky. Armáda a policie byly důležitými zákazníky také v poválečném období. Právě pro ně vznikl první model s vidlicovým dvouválcem s válci v úhlu 90 stupňů a ventily v hlavách válců. K tomu pohon hřídelem. Této koncepce, která Moto Guzzi výrazně odlišuje od konkurence, se italský výrobce nevzdal dodnes. Ke stému výročí založení představila značka nový model V100 Mandello (název podle města, kde se vyrábí). Jednalo se o zcela nový stroj a především motor, kterému říkají Compact bloc. A pro letošní rok si v Moto Guzzi připravili druhý motocykl na této platformě – Stelvio.

Výrobce svou novinku označuje jako „moderní adventure tourer.“ Název je poctou slavnému Stelviu, nejvyššímu horskému průsmyku v Itálii. Silnice, která jej protíná, obsahuje 48 zatáček a motorkáři ji považují za synonymum zábavy. Já bych k označení ještě upřesnil s důrazem na touring. Stelvio sice kombinuje široká řídítka, vzpřímenou polohu jezdce a vyšší zdvihy (170 mm), což je typické pro dnes velmi populární cestovní endura, nicméně do terénu jej asi mnoho majitelů pro jeho váhu a velikost brát nebude. Vynahrazuje to však jistými jízdními vlastnostmi v zatáčkách na silnici a také stabilitou při vyšších rychlostech třeba na dálnici.

Jak už bylo výše zmíněno, konstrukčně Stelvio vychází z modelu V100 Mandello. Liší se sice drobnými úpravami na ocelovém rámu, po designové stránce je však inspirace na první pohled zřejmá. Tvarování světel s orlicí, polokapotáž navazující na nádrž nebo některé linie, to vše je podobné. Jako celek působí podle mě Stelvio trochu usedleji a konzervativněji, vychází totiž vstříc současným trendům mezi cestovními endury. Tomu odpovídají i obě barevné kombinace. K dominantám po designové stránce patří podle mě zejména motor s minimem kabelů a krabiček a bezesporu také odhalené letmo uložené zadní kolo. Co se týká ovládacích prvků, ty jsou intuitivně rozmístěny na řídítkách, 5palcový TFT displej je dobře čitelný a přehledný. Užitečná je pak i vodorovná lišta nad displejem, na kterou lze upnout mobil či navigaci. Jedinou výtku mám k mase černých plastů, která jezdce obklopuje a nepůsobí příliš prémiově.


Foto: Adam Dragon

Hlavním lákadlem této mašiny je podle mě fantastický motor s příjemným a dostatečným výkonem. Má 1 042 ccm, tradiční véčko zůstalo zachováno, jen už je chlazené kapalinou. 115 koní (84,6 kW) a 105 Nm dostupných v 6 750 otáčkách hovoří za vše. Tady je na místě vychválit Italy, plyn jde neskutečně hladce a výkon se dávkuje plynule, mašina necuká a přitom zůstal zachován italský temperament. Dvouválec má dostatek síly, posbírá se rychle již od 2 500 otáček a to nejlepší pak čeká nad 4 000 otáčkami. Správnou atmosféru pak dotváří parádní zvuk a bublání při zavření plynu. Snadno se pak odpouští vyšší spotřeba, v testu se pohybovala nad hranicí 6 litrů / 100 km. Příjemná je i práce se spojkou. Řazení je přesné, přitom však zůstala zachována rána jak do kovadliny při zařazení prvního převodového stupně, doprovázená škubnutím celého stroje. Ne, že by to italští inženýři neuměli hladčeji, ale jde o součást charakteru motocyklů značky a její příznivci to očekávají. Snad jen quickshifter jde více ztuha, než bych si přál. Naopak pochvalu zaslouží brzdy – monobloky od Bremba si poradí i s vyšší váhou (246 kg bez kufrů) s přehledem.

Druhou největší devizou nového Stelvia je pak podle mě pohodlí. O to se stará především podvozek, který je tvořen částečně stavitelnou vidlicí Sachs vepředu a tlumičem KYB vzadu, v obou případech je zdvih 170 milimetrů. Při brzdění se motorka sice trochu potápí, ale kvalitní podvozek filtruje většinu nástrah našich rozbitých cest a motorka ochotně zatáčí a dobře drží stopu. O pohodlné vzpřímené pozici jezdce už řeč byla. Taktéž kolena nejsou moc zalomená a pohodlné je také sedlo navržené vyloženě pro cestování. Nachází se ve výšce 830 mm, ale díky vykrojení na zem bezpečně dosáhnou i jezdci s výškou pod 180 cm. Před větrem nebo nepřízní počasí pak jezdce velmi solidně kryje elektricky stavitelné plexi, polokapotáž a kolena motor. Komfortní je také dojezd s velkou 21 litrovou nádrží. Manipulaci na místě a otáčení pak zpříjemňuje velmi slušný rejd. Tím částečně vyvažuje vyšší váhu a těžiště. Mezi doplňky a příslušenstvím pak mohou jezdce ještě navíc rozmazlit vyhřívané sedlo a hefty. Doporučit můžu i originální boční kufry, které se snadno otevírají, a do obou vejde integrální přilba velikosti XL.

S motocykly v této cenové rovině se dnes nerozlučně pojí zástup elektronických pomocníků a asistentů. Stelvio pak není žádnou výjimkou. Mezi důležité počítám náklonovou kontrolu trakce, která může pomoci z průšvihu na kluzkém povrchu. Dále je Stelvio standardně vybavené pěti jízdními režimy: Tour, Rain, Street, Sport a Off-Road. Ty se liší odezvou motoru (ve 3 úrovních), brzděním motorem (opět ve 3 úrovních), zásahy ABS a kontrolou trakce (ve 4 úrovních). K charakteru motocyklu mi nejvíce vyhovoval pohodový režim Tour. Nechybí ani náklonové ABS a pro dálkové cestování příjemný tempomat. Dražší verze je navíc vybavena radarem, který má tři hlavní funkce – užitečné hlídání mrtvého úhlu, dále asistent pro změnu jízdního pruhu a varování před kolizí, jak jej známe již z moderních aut.


Foto: Adam Dragon

Nové Stelvio přináší do nabité třídy litrových cesťáků svěží vítr. Je plně konkurenceschopné, co se týká moderní techniky, pohodlí a výkonu. Mezi jeho hlavní konkurenty patří z evropských motocyklů zejména Ducati Multistrada V2S, z japonských pak Yamaha Tracer 9 GT+, Suzuki V-Strom 1050 nebo Honda NT1100. Výjimečnost si Stelvio zachovává prostřednictvím vidlicového dvouválce. Jazýčkem na vahách pak může být také bezúdržbový kardan místo řetězu.

Za zapůjčení motocyklu do testu děkuji autorizovanému prodejci a servisu AMG Moto Ostrava.


Technické údaje

Moto Guzzi Stelvio

Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec
Objem: 1 042 ccm
Výkon: 115 k (84,6 kW) při 8 700 ot./min
Kroutící moment: 105 Nm při 6 750 ot./min
Pohotovostní hmotnost: 246 kg
Výška sedla: 830 mm
Cena testovaného motocyklu: 399 900 Kč


Foto: Adam Dragon

Sdílejte článek