Nejnovější zprávy: ​Podobu památníku válečným veteránům určí výtvarně-architektonická soutěž Nebojte se nabídnout seniorům pomoc, říká dobrovolnice

Auto

Countryman: Jeden den v MINI, které jede na MAX!

Odemykáme i pro čtenáře webu patriotmagazin.cz reportáž z tištěného Magazínu PATRIOT.

Foto: Karel Kita

Srpnové slunce pomalu prosvětluje zbytky ranní mlhy a kdesi v kopcích je slyšet praskání od výfuku.

Můj ospalý mozek zbystří a já naplno probouzím své smysly. Podvědomě bych očekával, že ke mně za chvíli dorazí sporťák nebo ostrý hatchback. Zpoza zatáčky však vyjelo MINI Countryman, který rozšiřuje portfolio slavné automobilky. Zůstává však Countryman etalonem jízdních vlastností jako ostatní modely značky?

Už na první pohled je vidět, že Countryman je pořádný kus auta. Rozvor náprav 2670 mm spolu se dvěma páry dveří naznačuje, že MINI se v průběhu let posunulo do teritoria rodinných vozů.

Vzhled exteriérů kopíruje designový jazyk ostatních modelů MINI a na silnici si jej pravděpodobně s jiným crossoverem nespletete. I když Countryman narostl, a to nejen o světlou výšku podvozku, zachovává si stále typický výraz všech modelů MINI. Design karosérie vynikne především ve verzi John Cooper Works, kterou jsem měl k dispozici.

Po usednutí do interiéru zaujme pro MINI typické uspořádání palubních přístrojů s centrálním disple- jem a budíky na sloupku řízení. Polohu za volantem si rychle najdete díky širokému nastavení sedadel a volantu.

Volant má příjemně tlustý věnec obšitý jemnou kůží s kontrastními švy. Sedadla mají dostatečné boční vedení a nastavitelnou délku sedáku. Na poměry SUV lze sedačku posunout poměrně blízko k silnici. Místa nad hlavou je dostatek.

Troufám si tvrdit, že ideální polohu za volantem si najde i nadprůměrně vzrostlý jedinec. Jediný ergonomický přešlap je mizerný výhled skrze zadní okno. Tento nedostatek je částečně kompenzován velkými zpětnými zrcátky a parkovacím asistentem s kamerou.

Interiér je příjemné místo k životu, kde vás obklopí prémiové materiály a styl, který byste u jiné automobilky v kategorii malých SUV marně hledali. Testovaný kousek dorazil v kombinaci černé alcantary s tmavě čalouněným stropem.

Komu by se toto minimalisticky barevné ladění zdálo nudné, automobilka vám dává široky prostor pro kreativitu. V noci vynikne ambientní osvětlení interiéru, kterému vévodí pás osvětlení okolo centrálního displeje. Zaujmou páčkové přepínače v leteckém stylu. Ostatně skoro jako v letadle se MINI probouzí k životu.

Zůstaňme však ještě chvíli v interiéru a usaďme se na zadní sedadla. Tady se projeví sebevědomý rozvor náprav. Místa je zde dostatek a díky posuvné lavici lze variabilně kombi- novat maximální velikost kufru s prostorovým komfortem posádky. Kufr má solidní objem 450 litrů a pravidelný tvar. Roli rodinného vozu, spolu s faktem, že pohodlně odveze čtyři dospělé osoby splňuje bez výhrad.

Nyní se zaměříme na to nejdůležitější. Jak MINI Countryman John Cooper Works jezdí? První věc, která upoutá hned po nastartování, je zvukový projev výfukové soustavy.

Výfuky „zachraptí“ a věřím, že i vám se okamžitě objeví na rtech radostný úsměv. Na automatické převodovce volím polohu D a vyrážím do kopců zjistit, jak si přeplňovaný dvoulitr o výkonu 306 koní poradí se zvýšenou karosérií a pohonem všech kol.

S prvním obloukem zatáčky oceňuji na poměry crossoverů strmé řízení s ideálním účinkem posilovače. Už první metry asfaltu dávají tušit odpověď na otázku, kterou jsem si kladl na začátku. Na výjezdu ze zatáčky mě do sedaček zatlačil točivý moment 450 Nm.

Na konci delší rovinky oceňuji silné brzdy, které se postarají o patřičnou deceleraci před další vlásečnicí. Nejvíce si charakteru verze John Cooper Works užívám v nejostřejším ze tří jízdních režimů.

V poloze Sport ztuhne řízení, zostří se reakce na plynový a brzdový pedál. Převodovka si ráda podřadí níže i o několik kvaltů. Charakterní jízdní vlastnosti tlumí jen lehká prodleva při stlačení pedálu plynu. Vinu nehledejte ve špatně nastavené elektronice, ale v ekologických regulacích. I benzínová verze se již neobejde bez filtru pevných částic. Instalace filtru měla za následek nutnost upravit management motoru a nese s sebou onu zmiňovanou lehce letargickou reakci na povely plynového pedálu.

Na podvozek se však i v nejostřejším jízdním režimu můžete spolehnout. Tlumiče adekvátně ztuhnou. I přes tvrdě naladěný podvozek však auto na nerovnostech neodskakuje a do interiérů se projeví rázy až od opravdu velkých nerovností a výtluků. Countryman si zachoval jízdní vlastnosti motokáry, i když ji ovládáte z prvního poschodí.

Za nepřiznivého počasí nebo při cestě na vaši horskou chatu se můžete spolehnout na systém pohonu všech kol All4. Krátký test na povrchu s rozdílnou adhezí potvrdil, že elektronika si dokáže poradit s různou přilnavostí kol a nezaváhá.

Čtyřkolka se bude hodit i na výjezdu ze zatá-ček s dobrým povrchem, kde pomáhá efektivněji vykroužit oblouk.

Opouštím zatáčky a zvolňuji tempo. Jízdní režim vracím do polohy MID. Podvozek a řízení se vrátí do komfortního módu. Převodovka řadí hladce a jemně.

Zvyšuji hlasitost audiosystému Harman/Kardon a jen tak klidně pluji krajinou se zapadajícím sluncem za zády.

TECHNICKÉ PARAMETRY

MINI Countryman John Cooper Works ALL4

Motor: zážehový čtyřválec, 1998 cm3

Výkon: 225 kW / 306 k

Toč. moment: 450 Nm

Zrychlení 0-100 km/h: 4,9 s

Max. rychlost: 250 km/h

Komb. spotřeba: 6,9 l / 100 km

Cena: 1 055 000 Kč vč. DPH