Hladinu Slezské Harty budou brázdit dvě výletní lodi. Nová pojme 45 cestujících
Plavby lodí po Slezské Hartě jsou stále populárnější. Od června tak začne jezdit na této přehradě kromě oblíbené Santa Marii ještě nová elektroloď Harta, která pojme 45 cestujících i deset kol.
Slezská Harta patří mezi největší vodní nádrže v České republice. I když slouží jako zásobárna užitkové vody, je využívaná rovněž k rekreačním účelům. V posledních letech si turisté značně oblíbili výlety lodí Santa Maria.
Ta však najednou pojme jen deset lidí, a tak na Hartě museli loni v hlavní sezoně některé zájemce odmítat. Proto od letošního června začne brázdit vodní hladinu unikátní elektroloď Harta.
„Slezská Harta je strategický cíl v oblasti cestovního ruchu a je třeba ji udělat atraktivnější. Právě elektrická loď je výjimečná tím, že takových v Česku moc nejezdí a žádná z nich nemá své přístaviště. Slezská Harta je prvním přístavištěm pro elektrickou loď a já pevně věřím, že to přitáhne další turisty, kteří se tady přijedou podívat,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
„Jde o ekologicky šetrnou loď, která nebude tuto oblast nijak ničit ani zatěžovat ovzduší. Přispěli jsme na ni částkou 14 milionů korun, což není málo, ale tato oblast si to zaslouží. Je třeba tady lidi dostat, naučit je sem jezdit a využívat zdejší infrastruktury. Příroda je tady totiž úžasná a jsem rád, že jsme mohli tomuto projektu takto pomoci,“ pokračoval.
Nová elektroloď Harta pojme 45 cestujících, navíc může převážet na přídi i deset kol. „Jsme připravení i pro imobilní turisty, pro které je k dispozici i WC,“ zdůraznil Jan Krkoška, náměstek hejtmana pro cestovní ruch.
Ostrý provoz elektrolodi začne v sobotu 1. června. „Lístek by měl stát dospělého 190 korun, dítě pak 150, ale to teprve ukáže ekonomika provozu této lodi. Naším cílem je, aby doprava byla ekonomicky rentabilní, nicméně sezona je poměrně krátká, takže je nám jasné, že část budeme muset dofinancovat,“ přiblížil Krkoška.
„Podporujeme lodní dopravu na této přehradě, a sice Santa Mariu, která má přepravní kapacitu deset osob. Jen za loňský rok přepravila sedm tisíc turistů,“ dodal.
Nová turistická atrakce v podobě elektrolodi Harta nabídne turistům propojení všech pěti obcí, které jsou na břehu přehrady. A to Leskovce nad Moravicí, Razové, Meziny, Nové Pláně a Roudna.
„Návštěvníkům tak nabídneme možnost, že mohou nastoupit v Leskovci a vystoupit třeba v Roudně, prohlédnout si rozhlednu a zase se vrátit zpátky. Budeme nabízet vyhlídkové plavby na Slezské Hartě tak, jak jsme nabízeli doposud,“ nastínil Bedřich Buťák, starosta Leskovce nad Moravicí, podle kterého je největším lákadlem krásná okolní příroda.
„Vůbec plavba po Slezské Hartě jako taková je obrovským zážitkem, protože nikde jinde v kraji lidé takovou možnost nemají. Navíc je tady spousta zajímavých míst, které stojí za to navštívit. Výhodou je i to, že turisté mohou přijet na kolech a přepravit se na lodi i s nimi, takže si takto mohou zkrátit část cyklostezky, pokud se třeba vydají na vyjížďku kolem přehrady, ale nechtěli by ji objet úplně celou,“ poznamenal.
V této sezoně bude Mikroregion Slezská Harta provozovat obě lodě na Slezské Hartě. Tedy menší Santa Mariu i novou elektroloď Harta. Plavební sezona vždycky potrvá od konce dubna do konce září či poloviny října. Bude se profilovat i podle toho, jak bude vypadat zima a kdy začne jaro.
„Loď pluje podél obcí Roudno, Mezina, Razová a Leskovec nad Moravicí. Ve všech kotví. Jede také kolem hráze, která patří Povodí Odry. Je to unikátní stavba, kterou stojí za to vidět. Navíc výlety na lodi mohou cestující spojit s příjemným relaxem v podobě pěší turistiky nebo cykloturistiky. Loď je určena i pro imobilní turisty,“ poznamenal Nazim Afana, vedoucí oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje.
„Nyní jsme rádi, že jsme dokázali loď uvést do provozu. Teď budeme jednat s obcemi ve svazku Mikroregionu Slezská Harta, jak ještě plavbu lodi ozvláštnit. Nabízí se kupříkladu komentované prohlídky ve stylu Prahy, ale tady by to bylo co do historie přehrady Slezská Harta, její stavby, stavby hráze atd. To budeme řešit v součinnosti s Povodím Odry,“ nastínil Afana.