Společnost
14/08/2024 Vít Goršanov

Malá dopravní revoluce? Z Novojičínska každou hodinu bateriovými vlaky do Ostravy i zpět

Bateriová jednotka RegioPanter. Foto: se souhlasem Škoda Vagonka

Elektrické vlakové soupravy na baterie vyjedou jako první v České republice v Moravskoslezském kraji.

Stane se tak v polovině letošního prosince, kdy vstoupí v platnost nové jízdní řády. Vlaky by měly jezdit na částečně elektrifikované lince ODIS S8 Ostrava–Studénka–Veřovice. Půjde o příměstské elektrické motorové jednotky, které už v našem kraji známe pod označením RegioPanter. Budou ale navíc vybaveny trakční baterií, která umožní vlaku složenému ze dvou vozů urazit až 80 kilometrů po neelektrifikovaných tratích.

V případě linky S8 tak vlaky budou moci využít v úseku z Ostravy do Studénky a dále do Sedlnic elektrifikovanou trať, v úseku mezi stanicemi Sedlnice, Příbor, Kopřivnice, Štramberk a Veřovice pak budou pokračovat na bateriový pohon. Cestující si přitom změny napájení prakticky nevšimnou. Ve stanici Štramberk připravuje Správa železnic podle požadavků Moravskoslezského kraje dobíjecí stanici a vlaky budou vybaveny i systémem rekuperace, který umožní elektřinu vyrobenou při brždění vracet zpět do trakční sítě nebo do baterií.

Nové soupravy přitom nabídnou stejné služby a komfort jako ostatní jednotky RegioPanter. Budou bezbariérové, s wc přístupným pro osoby na vozíku nebo třeba i se sklopným stolem pro přebalení kojenců. Ve vozech bude k dispozici Wi-Fi připojení, elektrické zásuvky a USB porty pro dobíjení elektroniky, místa pro přepravu kočárků i jízdních kol. Kapacita jednoho vlaku bude zhruba 140 míst k sezení, v červnu si jej veřejnost mohla prohlédnout na ostravském železničního veletrhu Rail Business Days.

Čtyři bateriemi vybavené elektrické jednoty by tak měly v prosinci vyrazit nejprve na trať S8 z Ostravy do Veřovic. V návrhu nového jízdního řádu drážní dopravy 2024/2025 od 15. prosince budou tyto spoje vypravovány každou hodinu jako spěšné vyjíždějící ze stanic Veřovice nebo Štramberk a v opačném směru Bohumín nebo Ostrava - střed, a to od brzkých ranních až do pozdních večerních hodin včetně sobot a nedělí.

Pracující a studenti z Novojičínska tak jistě ocení například přímé ranní spoje ze svého města až do centra Ostravy, podobně odpoledne a v podvečer v opačném směru. Odpadne tak mnohdy zdlouhavé přestupování ve Studénce nebo potřeba využít auto či autobus a lákavá bude určitě i jízdní doba: například trasu z Kopřivnice do stanice Ostrava – střed v centru města vlak urazí za necelých 50 minut.

V dalších letech se počítá s nasazením bateriových jednotek také na linkách Krnov–Opava–Ostrava, Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín a v plánu je i využití pro okružní linku Ostrava-Svinov – Karviná – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava-Svinov nebo nasazení na trasu z Ostravy přes Suchdol nad Odrou do Budišova nad Budišovkou, kde by měla být rovněž vybudována, stejně jako v Krnově, dobíjecí stanice.

Nasazení duálních vlaků by nemělo ovlivnit plánovanou elektrifikaci železnice mezi Studénkou a Štramberkem. Tento záměr je součástí koncepce rozvoje elektrické trakce, kterou v závěru loňského roku přijalo ministerstvo dopravy.

Sdílejte článek