Auto
05/02/2020 Jaroslav Baďura

Nejoblíbenější rychlodobíječka je v Ostravě. Loni obsloužila 1818 aut

​Elektromobilisté vloni nejvíce využívali rychlodobíječku před ostravským kancelářským komplexem Orchard a ve frýdecko-místecké Frýdě.

"Z deseti rychlodobíjecích stanic Skupiny ČEZ v Moravskoslezském kraji využívají elektromobilisté nejčastěji tu před kancelářským komplexem Orchard v ostravských Fifejdách, která vloni zaznamenala celkový odběr 17 998 kWh elektřiny," uvedl mluvčí Skupiny ČEZ Vladislav Sobol.

Podobnou popularitu si získalo dobíjecí zařízení ve frýdecko-místeckém nákupním centru Frýda, kde lidé během nákupů „natankovali“ do svých vozů 17 975 mWh elektrické energie.

Pomyslný bronz patří opět Ostravě, konkrétně rychlonabíjecí stanici v areálu autosalonu Autolaros Speed.

Pořadí podle počtu odběrů nebo odborně dobíjecích seancí je však jiné:

Orchard (Ostrava) 17 998 kWh 1818 dobíjecích seancí

OC Frýda (Frýdek-Místek) 17 975 kWh 1027 dobíjecích seancí

Autolaros Speed Ostrava 14 127 kWh 1045 dobíjecích seancí

Energocentrum Vítkovice (Ostrava) 13 804 kWh 1026 dobíjecích seancí

Kaufland (Karviná) 6 470 kWh 483 dobíjecích seancí

Množství elektřiny odebrané v síti veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v celé republice vloni meziročně vzrostlo o více než 100 procent na 1 963 523 kWh.

„Dynamický vývoj táhne rostoucí počet elektrických aut v Česku a zároveň rozšiřování sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ. Předpokládáme, že při akceleraci současného rozvoje elektromobility v České republice bychom příští rok mohli výrazně překročit hranici tří milionu kWh načerpané energie," říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Trendem se podle něj také stávají častější odběry o malých objemech. Průměrný odběr elektřiny při jednom zastavení u stanice se v posledních dvou letech ustálil na 12,7 kWh.

V České republice je aktuálně registrováno více než 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut a loni rekordních 789 e-aut.

Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.

Postupný pád největších bariér (omezená nabídka, vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD atd.) by měl znamenat rychlé dosažení 20% podílu na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.

Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility aktivní od roku 2009. Původně jen budovala a provozovala veřejné dobíjecí stanice, dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků ze segmentu retail (ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO).

Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení.

Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.

Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.

Sdílejte článek