Nejnovější zprávy: Poruba vyhrála ve Zlíně i Jihlavě, ve středu přivítá druhý Vsetín Range Rover. Long live the king!

Společnost

Ostrava potřebuje Severní spoj, shodují se politici. Propojí centrum s Porubou

Dostavba Severního spoje, který propojí ostravský obvod Poruba s centrem města, či nový most přes řeku Odru. To jsou dvě velké dopravní stavby, o které své volební programy opírá většina politických uskupení, která budou kandidovat v září v komunálních volbách do ostravského zastupitelstva.

Foto: se souhlasem Ostravských komunikací

Kromě toho se u nich objevuji body jako podpora sdílených aut nebo levnější či úplně bezplatná MHD. Vyplývá to z ankety ČTK.

"Zasadíme se o realizaci dlouhodobě připravovaných zásadních dopravních staveb Severní spoj, Prodloužená Místecká, další přemostění Odry a další. Zahájíme přípravu nové tramvajové trati z centra do Dolních Vítkovic," řekl ČTK primátor města a lídr kandidátky ANO Tomáš Macura.

Dodal, že hromadná doprava by měla být dostupná všem obyvatelům města. Magistrát by ji proto podle něj měl dotovat. "Cenu jízdného budeme dále udržovat jako sociálně únosnou a podstatně výhodnější v porovnání s automobilovou dopravou. V rámci toho samozřejmě zachováme i bezplatnou dopravu pro seniory nad 65 let," řekl.

Volební uskupení nazvané Starostové pro Ostravu má také jako jeden z klíčových bodů řešení dopravní infrastruktury Ostravy. "Zaměříme se na dostavbu Severního spoje i výstavbu druhého mostu přes Odru. Zavedeme jednotný parkovací systém s rozšířenými možnostmi platby kartou či přes bankovní aplikace. Rozjedeme výstavbu parkovacích domů v Ostravě. Rozšíříme provoz trolejbusů do méně frekventovaných částí města," uvedl první muž této kandidátky, starosta ostravského obvodu Hošťálkovice Jiří Jureček.

Severní spoj je významnou stavbou i podle Petra Kajnara, který povede kandidátku ČSSD. Město by podle něj ale mělo navíc hledat peníze na pokrytí rostoucích nákladů dopravního podniku. "Nárůst nákladů na energie bude pro dopravní podnik v příštích letech ve stovkách milionů korun. Město by mělo najít zdroje na pokrytí těchto nákladů, aby nedopadly celou vahou do ceny jízdného," uvedl. V případě oprav silnic je podle něj nutné lépe jednotlivé stavby mezi vlastníky silnic koordinovat.

Podle sdružení KSČM a nezávislých kandidátů, kandidujícím pod názvem Ole! Ostravské levice je dopravním tématem číslo jedna hromadná doprava. "Musíme otočit dlouhodobý trend úbytku cestujících. Chceme v příštím období snížit cenu měsíční jízdenky nejméně na 250 korun ze současných 500 korun a školákům umožnit bezplatné cestování," uvedl lídr kandidátky a starosta Michálkovic Martin Juroška. "Také bychom rádi urychlili výstavbu Severního spoje," dodal.

I pro Piráty je základem dopravní koncepce veřejná doprava. "Chceme zlepšit dopravní obslužnost všech částí Ostravy," řekla jednička kandidátky a náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. Mnohem větší prostor chce ale dát do budoucna přirozenému pohybu, tedy jízdě na kole a chůzi. "V případě automobilové dopravy se chceme zaměřit na problémy s parkováním. Ty vyplývají především z toho, že městu chybí plán statické dopravy, tedy koncepce parkování. Je naší ambicí zavést chytré parkování a využívat parkovací místa po celý den v co nejefektivnější podobě. Nově plánujeme v Ostravě vytvořit podmínky pro nastartování služby sdílených aut, díky které se auto stane dostupné pro všechny obyvatele Ostravy a nebude podmíněno vstupními investicemi," řekla.