Společnost
02/11/2021 Roman Vojkůvka

Ostrava ve filmu. Poruba může hrát Rusko, Vítkovice třeba Anglii

Moravskoslezská filmová kancelář má v pracovní náplni lákat do našeho regionu tuzemské i zahraniční filmaře, aby u nás utráceli peníze a zároveň zvěčňovali jeho krásy pro stříbrné plátno a televizní obrazovky.

Vedoucí filmové kanceláře Hana Vítková byla ochotná přiblížit čtenářům Magazínu PATRIOT, co přesně tato práce obnáší.

Jak dlouho existuje Moravskoslezská filmová kancelář?

První aktivity filmové kanceláře jsem začala řešit na konci roku 2011, tehdy ještě v rámci Magistrátu města Ostravy. Po mých dvou mateřských pauzách se pak filmová kancelář v roce 2017 definitivně přesunula pod krajskou centrálu cestovního ruchu, čímž se také rozšířila její působnost a portfolio.

Mohla byste v krátkosti představit její činnost?

Filmové kanceláře po celém světě nabízejí produkcím pomoc při tipování lokací, při organizaci obhlídek či nakontaktování místních složek. Dělají vše pro to, aby filmaři v místě natáčení využili maximum místních služeb a odjížděli spokojení. Řešíme i nestandardní požadavky, už jsme sháněli například trenéra běhu, kulečníkový stůl, myslivecké vybavení apod. Spolupracujeme s Czech Film Commission, filmovou komisí na národní úrovní, která nám pomáhá s propagací a chodí přes ni některé z poptávek na lokace od zahraničních filmařů. Moravskoslezská filmová kancelář navíc spolupracuje s krajským úřadem na dotačním programu na podporu natáčení v našem regionu, který byl poprvé vyhlášen v roce 2019 a nyní pracujeme na přípravách pro vyhlášení v následujících měsících. Dotační program je nastaven i jako ekonomický stimul, protože filmaři zde musí utratit vždy alespoň dvojnásobek obdržené dotace.

O co přesně se ve vaší společnosti staráte vy?

Filmová kancelář je součástí krajské centrály cestovního ruchu Moravian-Silesian Tourism. Mám tedy na starosti veškeré aktivity film office, ale také aktivity cestovního ruchu, které souvisejí s Czech Tourismem či komunikací s šesti turistickými oblastmi, které v Moravskoslezském kraji máme.

Na vzniku jakých filmů a seriálů, ať už zahraničních, či tuzemských jste se podíleli? Jaká nejdražší, či největší produkce se za vašeho přispění natáčela?

Obecně platí, že je těžké dostat filmaře kamkoliv mimo radius 50 km od Prahy, kde se celý tento byznys koncentruje. Zažili už jsme tak obhlídky lokací i na projekty, které se k nám ve výsledku nedostaly, jako například Carnival Row, nebo Child 44 v produkci Ridleyho Scotta. Skvělé je, že lokační manažeři naplní při obhlídkách své fotobanky fotkami z daných lokalit a pak s nimi mohou dále pracovat. Jedna z prvních velkých zahraničních produkcí, u které jsme asistovali, byl jihokorejský film Ode to My Father, kde bylo na place s komparzem okolo 200 lidí, z toho polovina Jihokorejců. Na ten film se v Jižní Koreji prodalo přes 14 miliónu vstupenek, je tedy čtvrtým nejnavštěvovanějším v celé jejich historii. Početný byl také štáb polského filmu Klér, který mimochodem zaznamenal rekordní návštěvnost, v kinech ho vidělo přes pět miliónů Poláků. Výjimečné na tomto filmu je také to, že Ostrava zde skutečně „hraje“ Ostravu, ačkoliv další použité lokace v našem regionu už simulují polská místa. Za zmínku dále určitě stojí dánský seriál DNA, nebo český seriál Místo zločinu Ostrava. Česko-nizozemský štáb zase v minulém roce natáčel část holandské reality show Wie is de Mol? (Kdo je zrádce?) v kopřivnické Tatře. Tatru a její unikátní polygon tak vidělo přes 3 miliónu Nizozemců v televizní show, která je již 20 let nejsledovanější v zemi. Během prázdnin se také po několika obhlídkách podařilo natáčení klíčové scény před ostravskou Novou radnicí do francouzského špionážního seriálu Totems.

S filmaři z kterých zemí spolupracujete nejčastěji? Vrací se některé produkce, aby s vámi opětovně natáčely?

Nejčastěji s českými filmaři, protože i veškeré zahraniční produkce mají na české straně nějakou tuzemskou servisní společnost, která pro ně zajišťuje natáčení v ČR. Ano, produkce se vracejí, například Moloko Film, se kterými jsme spolupracovali na filmu Cesta ven, který získal v roce 2015 Českého lva. Letos měl premiéru jejich dokument Nová šichta a zároveň u nás chystají natáčení dalšího celovečerního filmu. Opakovaně se sem také vracejí lokační manažeři, kteří cítí, že vizuál našeho regionu by daným projektům prospěl.

Máte možnost ovlivnit nějak obsazování komparzu, či malých rolí, nebo nabídnout produkcím místní herce? Máte nějaký katalog herců, kteří s vámi spolupracují?

Vliv na obsazování komparzu a herců nemáme žádný, protože je to záležitost spolupráce produkce a castingové agentury. Skvělé ale je, že komparz si již filmaři nevozí, ale poptávají jej u nás s pomocí místních castingových agentur.

Zkrachovalo nějaké natáčení, na němž jste se měli podílet, kvůli pandemii covidu?

Věřím, že úplně nezkrachovalo, ale posunulo se natáčení čtyř celovečerních filmů. To by mělo proběhnout v příštím roce. Jde o české snímky Muž, který stál v cestě, Citlivý člověk, Tři týdny pod mořem a Copak je to za vojáka 2.

O jaké lokace v Moravskoslezském kraji je největší zájem?

Zásadní je, čím se odlišujeme a za co stojí filmařům sem přijet. Je to jednoznačně industriál. Výborné jsou také lokace, které svým vzhledem připomínají jiné město, zemi. A vzhledem k tomu, že film je jedná velká hra, může úžasná porubská sorela (socialistický realismus, pozn. redakce) hrát Rusko, Vítkovice a jejich zástavba z červených cihel třeba Anglii, kostel a hřbitov v Radvanicích Polsko, nebo ostravská radnice východoněmeckou budovu, kde se v 60. letech odehrává důležitý kongres. Filmaři také často zmiňují, že se tady cítí velice dobře a je znát, že lidé jsou zde pohodoví a vstřícní. V Praze a okolí už jsou lidé produkcemi přesycení a natáčení na lokacích se často komplikuje, zatímco tady se setkávají s opačným přístupem.

Je rozdíl mezi spoluprací s místními a zahraničními štáby? Pokud ano, v čem?

Rozdíl příliš nepociťuji, nicméně u štábů se zahraniční účastí musí být člověk ještě více připraven na neustálé změny termínů, časů, rušení, obnovování, další a další dotazy, ale to již tak nějak patří ke koloritu.

Na jakých projektech momentálně spolupracujete a co se chystá v nejbližší budoucnosti?

Na začátku září přivítáme na obhlídkách filmaře chystaného českého celovečerního filmu a také nás čeká ostravská premiéra filmu Hrana zlomu se Štěpánem Kozubem, na jehož natáčení jsme se podíleli loni v létě. Na říjen chystáme hned dvě Location Tours (tj. poznávací cesty po regionu pro filmaře). Jednu dvoudenní ve spolupráci s Czech Film Commission, filmovou komisí na národní úrovni. Tu druhou pak ve spolupráci s festivalem Ostrava Kamera Oko a projektem POHO2030, kdy během jednoho odpoledne provedeme filmaře z festivalu, ale i přihlášenou širokou veřejnost pohornickou krajinou Karvinska, která je vizuálně zcela jedinečná.

Sdílejte článek