Společnost
15/08/2024 Petr Sobol

Poslední léto s Banány. Známé lokomotivy brzy zmizí z ostravského koridoru

Foto: se souhlasem Českých drah

V souvislosti se zavedením ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tratí další starší lokomotivy.

V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok na tratích, kde bude zahájen výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025.

„Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 přezdívanou Banán na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny, nebo si chce tuto lokomotivu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba posledních pět měsíců. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Řada 151, dříve E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a byla určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čierna nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vysokých Tater měla nahradit dvojici lokomotiv, které byly potřeba pro dopravu až 15vozových vlaků. Výkon lokomotiv je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h.

České dráhy nyní provozují posledních 11 lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahu a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě 7 kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních 6 lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem.

Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze „Banánů“ s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních 6 lokomotiv slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení.

V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371.

Sdílejte článek