Nejnovější zprávy: Masarykovo náměstí v Ostravě v sobotu ovládnou autoveteráni Akce plná netradičních zážitků. Ostrava ožila Freedom Festem

Byznys

Bertyčkám bude deset let: Chceme, aby se dědily z generace na generaci

Vstoupit na trh, na kterém už několik let vládne jedna zavedená a oblíbená značka, to chce kus odvahy. Kdekdo už si na tom vylámal zuby, ovšem jsou i firmy, kterým se povedlo prosadit. Jednou z nich jsou petrovické Bertyčky.

Bertyčky se připravují v Petrovicích u Karviné. Foto: Vladimír Pryček

Na začátku příběhu Bertyček, které příští rok oslaví desáté narozeniny, byl Petr Cieslar společně se svým bratrem Jiřím. Chtěli vytvořit konkurenční produkt pro zavedené tyčinky, které měly na trhu dobré jméno. „Zdálo se jim, že na trhu je ještě místo pro další trvanlivé tyčinky, které by se lišily od ostatních výraznější chutí. Nemysleli si, že to bude tak těžké, brzy ale zjistili pravý opak,“ usmál se syn Petra Kamil Cieslar, jenž na scénu nastoupil o dva roky později. Tehdy vznikl také název tyčinek, který si vybrali lidé v internetové anketě. „Těch nápadů bylo víc, ale nakonec se ujaly Bertyčky,“ prozradil pětatřicetiletý Kamil.

Tyčinky rodina peče od samého začátku v Petrovicích u Karviné. Nejprve pekli jen se čtyřmi zaměstnankyněmi klasické sýrové tyčinky, ovšem už v té době věděli, že by jednou rádi přišli i s dalšími příchutěmi. „Byly tady různé plány. Například na šunkové nebo slaninové tyčinky, jen se nevědělo, kdy k tomu dojde,“ vrací se Kamil Cieslar k začátkům.

V úvodních letech byla výroba tyčinek ztrátová. „Mockrát jsme přemýšleli o tom, že to vzdáme. Už to bylo hodně zlé a nevěděli jsme, jestli ještě mínusové roky ustojíme. Byli jsme naštvaní a chtěli jsme s tím seknout, ale vždy jsme zabrali a jeli jsme dál,“ přiznává Cieslar.

Bertyčky chtěly na začátku vyrábět tyčinky v menším množství, ale řetězce tlačily, aby jich firma dodávala víc. „Takže jsme najednou vyráběli ve větším, jenže jsme na to nebyli připraveni finančně a museli jsme se zadlužit,“ přiznává Cieslar. Firma navíc dlouhou dobu nemohla na trhu prorazit. „Mnohokrát jsme od nových odběratelů slýchali, že jsme dražší než ostatní výrobci. Někteří po nás chtěli, ať snížíme kvalitu surovin a tím se dostaneme na nižší cenu. Na to jsme ale nepřistoupili a nikdy ani nepřistoupíme,“ uvedl Cieslar.

Jako zlomový se ukázal rok 2016, kdy firma přidala nové příchutě. „Do té doby to nebylo moc dobré, nikde nás moc neznali, ale tehdy se to změnilo,“ řekl Kamil Cieslar. Několik měsíců trvalo, než se tyčinky s tvarůžky, medvědím česnekem, restovanou cibulkou nebo brynzou dostaly do podvědomí, nakonec se to ale povedlo a odbyt šel výrazně nahoru. „Museli jsme proto zavést i dvousměnný provoz a zmodernizovat výrobní proces,“ řekl Cieslar.

Petrovický podnik má nyní pod sebou patnáct zaměstnanců a dodává tyčinky do celé republiky i na Slovensko. „Zahraniční trh je tím, co nás taky láká,“ přiznává Kamil Cieslar, jenž má na starosti veškerou administrativu a komunikaci s dodavateli či odběrateli. Jeho otec zase dohlíží na výrobu a hlídá provoz. Firma provozuje i e-shop, který, stejně jako sociální sítě, obsluhuje Kamilova sestra Šárka s manželem Pepou. Bertyčky zkrátka fungují jako rodinný podnik. „Už tady byli zájemci o koupi, ale my to nikdy neprodáme. Nemohl bych to udělat už kvůli bratrovi, který bohužel zemřel,“ řekl Petr Cieslar. A jeho syn jej doplnil: „Spíš bych si přál, aby se to dědilo z generace na generaci.“

Firma v současné době vyrábí více než 13 tisíc sáčků tyčinek denně. „Pečení vždy závisí na lidském faktoru. Samozřejmě se někdy stane, že se tyčinky vytáhnou o patnáct vteřin dřív, jindy zase později, takže to holky musí přebrat. Občas něco vyhodíme, ale zkrátka chceme zachovat kvalitu,“ hlásí Cieslar, jenž, stejně jako jeho otec, pochází z Orlové.

Bertyčkám pomáhá taky internetový prodej, který se rozjel hlavně v době covidu. Cieslarovi se ale dívají také do budoucna. „Jednou z možností je i nějaká zdravější verze tyčinek, o které jsme přemýšleli, ale ještě jsme to nedotáhli. A přemýšlíme taky o nějakých nových chutích,“ prozradil Kamil Cieslar s tím, že nová chuť by se mohla dostat na trh během příštího roku.

Vymyslet novou příchuť tyčinek však trvá i několik měsíců. „Nejtěžší byly tvarůžkové tyčinky, které jsme připravovali skoro rok, než jsme s nimi byli spokojeni,“ řekl Cieslar a dodal: „Pokud chcete přijít s nějakou specifickou chutí, tak recepturu ladíte opravdu dlouho. Nevíte totiž, co to v peci udělá s těstem. Každý druh se chová nějak jinak. Musíte na to reagovat, něco ubrat, něco zase přidat, je to zkrátka běh na dlouhou trať.“

Specifické jsou dny, kdy se pečou tvarůžkové tyčinky, které jsou u zákazníků asi nejpopulárnější. „Holky to nemají lehké, tvarůžky jdou opravdu cítit. Musíme je totiž speciálně pomlít, aby výrazná chuť tvarůžek v tyčinkách vynikla i po upečení,“ řekl mladší z Cieslarů. Tvarůžky přitom Bertyčky mají přímo z Loštic, stejně jako třeba odebírají stoprocentní ovčí brynzu rovnou ze Slovenska.

Oba Cieslarovi, jak táta, tak syn, si své tyčinky dávají zatím s chutí. „Každý den je musíme kontrolovat kvůli chuti, ale ještě jsme se jich nepřejedli. A když je potřeba, tak je zvládneme i upéct. To se nám stalo například loni, kdy jsme nestíhali vyrábět, takže jsme museli oba nastoupit do provozu,“ připomněl si hektické chvíle Kamil Cieslar.

Přestože jsou spolu Cieslarovi denně a čas od času se neshodnou, tak se mezi sebou nehádají. „Můžeme mít každý jiný názor, ale vždy najdeme nějaký kompromis. Já bych všechno chtěl rychleji, táta zase pomaleji a přesněji,“ pousmál se Kamil, který už se dívá také do budoucna: „Rádi bychom se posunuli více do Evropy. Ale to už znamená větší nebo druhý závod a více lidí. Uvidíme, co přinesou další léta.“