Společnost
26/09/2017 Jaroslav Baďura

Cestující v Moravskoslezském kraji se nových vlaků dočkají nejdříve v roce 2020

Nové vedení Moravskoslezského kraje vzešlé z loňských voleb si mimo jiné dalo za cíl zkvalitnit veřejnou dopravu. Na otázky ohledně nových vlakových souprav odpovídal Magazínu PATRIOT náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).

Pane náměstku, dočkají se cestující nových moderních vlaků s wi-fi, klimatizací a všemi ostatními vymoženostmi?
Dočkají. Asi to nebude dříve než v roce 2020, protože vlaky prostě tak rychle nejdou vyrobit. Ministerstvo dopravy teprve 30. června vydalo podmínky, za kterých je možné nové vlaky nakupovat. Pak se nabízí několik variant, jak vlaky dostat na koleje v našem kraji. Jsou cesty rychlejší a pomalejší. Například Jihomoravský kraj kupuje vlaky sám, přímo je bude vlastnit – požádal ministerstvo dopravy o dotaci ve výši 5,5 miliardy na nákup a za ně nakoupí desítky vlakových jednotek. A bude to mít o něco rychlejší.

Proč to Moravskoslezský kraj neudělá také tak?
Podle mě to není úplně ideální, protože z toho vyplývá hodně problémů – kdo ty vlaky bude servisovat, jak se budou pronajímat, co se stane, když se porouchají… Dle mého názoru není úloha kraje vlastnit hardware a na něm vozit lidi. To mají dělat dopravci. Kraj má vlastnit pouze razítka, pokud to můžu uvést takto s nadsázkou.

Jak to tedy bude u nás?
My chceme, ať ty vlaky koupí dopravce a ten ať je provozuje. Dopravce má opravny, mechaniky a vůbec všechno k zajištění oprav a údržby. Kraj nemá ani garáž… Aby ale dopravce mohl požádat o dotaci, tak musí mít z kraje na konci listopadu letošního roku nějakou smlouvu. A pak může požádat o dotaci na vlaky.

A proč teda 2020, když se smlouva uzavře už letos?
Českým drahám končí s krajem smlouva 2. prosince 2019. Po tomto datu už musí jezdit po kolejích dopravce na základě jiné smlouvy. Někomu to může připadat za dlouho (za dva a čtvrt roku), ale je to bohužel jinak. Zakopaný pes je v rozhodnutí ministerstva dopravy, které vydalo podmínky na nákup vlaků strašně pozdě. Oproti Slovensku, Polsku či Maďarsku máme u nás zpoždění skoro dva roky. A to je docela průšvih….

Jak to myslíte?
I když my se přetrhneme, urazítkujeme, a s nějakým dopravcem uzavřeme do listopadu smlouvu, tak dále potrvá několik měsíců, než dopravce zpracuje žádost o dotaci, počká si na rozhodnutí, zajistí výběrové řízení na vlaky a absolvuje další byrokratické kroky. Pokud vše půjde dobře, tak to vše stihne do poloviny roku 2018. Výroba vlaku trvá minimálně 24 měsíců. Takže první reálné datum, kdy by mohl po našich kolejích jezdit nový vlak, je polovina roku 2020. A jsme u toho. Českým drahám končí smlouva 3. prosince 2019 a my do té doby musíme uzavřít smlouvu s někým jiným. Když teď budu trochu fantazírovat, tak třeba se nám bude líbit nabídka LEO Express. Ten by ale musel od 3. 12. 2019 nasadit na ty tratě nějaké vlaky a ty provozovat zhruba rok a pak je zase vyměnit za ty nové. Poněkud složité, komplikované a drahé.

Kraj nemůže uzavřít smlouvu s vícero dopravci?
Teď to reálně opravdu nejde. Osobně jsem pro soutěž, pro to, aby kraj byl na železnici opravdu „barevný“. Ale v tomto případě, pokud chceme vyčerpat peníze z Evropské unie, tak není jiná možnost než se dohodnout s Českými drahami, aby jezdily s vlaky, které tady už jezdí, až do doby, kdy se jim podaří nasadit nové vlaky, což bude někdy v letech 2020, 2021.

Kde budou nové vlaky nejdříve?
My jako první řešíme trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm, kde by mělo jezdit šest nových souprav vlaků typu push-pull.

Co to znamená?
Jde o vláček, kdy mašinka bude vpředu a potáhne vlak, a když pojede zpátky, tak se nemusí nikde točit, ale mašinka bude vlak tlačit. Jde o běžné technické řešení.

Nemáte obavy, že se budou soukromí dopravci bránit? Že do vašeho plánu, jakkoli jste vysvětlil, že nemáte jinou možnost, takříkajíc hodí vidle?
No, oni do toho ty vidle už hodili. Jednal jsem se všemi soukromými dopravci (ARRIVA, GW TRAIN REGIO, LEO EXPRESS a REGIOJET). Někteří se ještě rozmýšlejí, někteří chtějí jezdit pouze dieselové tratě, někteří si troufají na celý kraj. Dva dopravci (LEO EXPRESS a REGIOJET) se už oficiálně přihlásili, že chtějí provozovat dopravu i na trati 323 do Frenštátu a za peníze EU nakoupit nové vlaky. Ale reálně to fakt nejde, riziko, že koleje zůstanou po 3. 12. 2019 prázdné, je příliš vysoké. A to si dovolit nemůžu.

A jiné tratě?
Stejná situace je i na elektrifikovaných tratích kolem Ostravy. Jezdí nám tady 12 nových elektrických souprav Elephant a mezi nimi se motá několik 50 let starých souprav typu Pantograf. Ty chceme taky vyměnit, což zase nebude dříve než na počátku roku 2021. Opět nemá smysl se bavit s žádným jiným dopravcem než s Českými drahami, které už tyto Pantografy mají a které touto elektrikou jezdí. Žádný jiný dopravce není teď schopen někde koupit sedm starých jednotek a pak je nahradit novými, to je prostě nesmysl. Technický i ekonomický.

To je hodně zapeklitá situace…
Ona není zapeklitá úplně, ona je technicky a ekonomicky jasná a zapeklitá je pouze mediálně. Zapeklité je to, že jako člen ODS musím veřejně říkat, že nebudu soutěžit, že dám zakázku zase napřímo Českým drahám.

A co tedy soukromí dopravci?
Ti si přijdou na své po roce 2023. My teď totiž uzavřeme smlouvy s Českými drahami pouze do konce roku 2023 a hned začneme připravovat opravdovou soutěž pro další období. Ministerstvo dopravy totiž docela chytře řeklo, že ty nové vlaky koupené z evropských peněz bude muset stávající dopravce předat za předem známých podmínek tomu, kdo vyhraje soutěž na dopravce po roce 2023. A já jako vstřícný krok soukromým dopravcům říkám, že to bude opravdu férová soutěž. Teď říkám dopravcům, ať se nerozčilují, že to teď nemá žádný význam, protože nikdo jiný než České dráhy to reálně není schopen jezdit – počkejte si, až nasadí vlaky, vychytají si všechny mouchy a pak si to všichni rozdejte se stejnými kartami.

Takže plán je jaký?
Když to shrnu. Mělo by být šest nových vlaků do Frenštátu, dále sedm nových elektrických vlaků na trať Ostrava – Český Těšín, F-M atd., které by nahradily všechny staré Pantografy. Takže v okolí Ostravy by jezdily pouze už nové vlaky. A co se týká motoráčků, tak je zbytečné vyhazovat teď peníze za nové diesely – ty se zaprvé v ČR vůbec nedělají, takže bychom museli objednávat zahraniční; zadruhé počkejme nějaké dva, tři roky, jaká bude na trhu situace s baterkami nebo s vodíkovým pohonem. Pak až nasaďme nové vlaky. Do té doby ať dopravci zmodernizují ty stávající, ať se už nemusíme dívat na wc ve vlaku při čůrání dírou na koleje.

Sdílejte článek