Společnost
03/11/2017 Jaroslav Baďura

Dopravní podnik Ostrava zatočí s černými pasažéry. Zvyšuje pokuty a posílá asistenty přepravy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) spouští dnešním dnem novou kampaň Už to nevidíme černě, ve které se chce více zaměřit na problematiku černých pasažérů, nedodržování přepravních podmínek a změnu systému vymáhání pokut.

„Chceme jasně vzkázat těm, kteří za naše služby platí a dodržují naše přepravní podmínky, že si jich vážíme. A těm, kteří je porušují, že od této chvíle to budou mít s námi ještě těžší,“ vysvětluje důvod kampaně generální ředitel DPO Daniel Morys.

„Dopravní podnik je největší městskou společnosti s největším dopadem na městský rozpočet. Ročně ho Ostrava dotuje více než jednou miliardou korun a je normální, že tu platí nějaká provozní pravidla, která je potřeba v zájmu všech cestujících jasně dodržovat,“ dodává ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák.

Hlavním nástrojem budou asistenti přepravy. Asistenty přepravy zavedl DPO po dohodě s vedením Statutárního města Ostravy na začátku dubna letošního roku. Jejich hlavním úkolem je pomáhat cestujícím a ve spolupráci s městskou policií hlídat dodržování smluvních přepravních podmínek, zejména zajištění bezpečnosti a pořádku ve vozidlech.

V případě, že při plnění uvedených úkolů narazí na cestujícího bez platného jízdního dokladu, mají oprávnění jej z přepravy vyloučit už při nástupu do vozidla MHD. Od dubna 2017 tak učinili bez mála osm a půl tisíc krát. Asistenti jsou doprovázeni vždy dvěma strážníky městské policie.

„Můžete mít wi-fi na zastávkách, můžete uklízet ve vozidlech MHD několikrát denně, to vše ale postrádá smysl, necítí-li se cestující v MHD bezpečně,“ podporuje celý projekt radní Lukáš Semerák.

Asistenti přepravy také běžně poskytují informace o spojích DPO, pomáhají maminkám s kočárky či lidem s omezenou možností pohybu. K 1. 11. 2017 jich má DPO plně proškolených už třicet. „Aktuálně máme již plný evidenční stav asistentů a cestující je začnou potkávat mnohem častěji,“ říká Daniel Morys.

Od 1. ledna 2018 se zároveň zvýší snížená sazba tarifní přirážky, tj. pokuta přímo na místě, ze 700 Kč na 1 000 Kč. Aktuálně DPO eviduje více než půl milionu nezaplacených pokut u téměř 75 tisíc cestujících v celkové výši skoro sedm set milionů korun.  Po skončení kampaně bude vedení DPO řešit předání nedořešených případů třetí straně s cílem zajistit jejich účinné vymáhání.

„Naše analýza ukázala, že v posledních pěti letech jsme úspěšně vymohli zhruba pětinu tarifních přirážek za jízdu načerno. Dopravní podnik je tu v prvé řadě proto, aby dobře sloužil svým cestujícím, a ne aby svou energii v takové míře soustřeďoval na vymáhání pokut a případné soudní a exekuční spory,“ vysvětluje důvod tohoto rozhodnutí generální ředitel DPO Daniel Morys.

DPO dává v této souvislosti poslední šanci stávajícím dlužníkům. Kdo si do 24. 12. 2017 koupí minimálně půlroční jízdenku, tomu budou odpuštěny všechny dosavadní dluhy z nezaplacených pokut za jízdy načerno (pokud už nejsou soudně nebo exekučně vymáhány!). Zhruba tři čtvrtiny černých pasažérů jezdí načerno opakovaně, v průměru byli za posledních pět let chyceni šest krát bez platných jízdních dokladů.

„Z našich statistik vyplývá, že typickým černým pasažérem je muž ve věku dvacet až pětadvacet let, který bydlí v Moravské Ostravě, Přívoze nebo ve Vítkovicích a nejčastěji jezdí linkou č. 4 nebo č. 11 mezi 9:00 a 10:00 h a pak mezi 15:00 a 16:00 h,“ upozorňuje Daniel Morys a doplňuje, že celá čtvrtina černých pasažérů má místo trvalého bydliště formou úřední adresy.

 

Základní fakta

·         Počet nezaplacených pokut                              554 405

·         Počet dlužících cestujících                                    74 772

·         Výše nezaplacených pokut                        677 821 405

·         Počet osob vyloučených z přepravy                  8 442  (od dubna 2017)

·         načerno jezdí zhruba 6 % cestujících, a jejich počet meziročně neklesá, ale ani nestoupá

·         zhruba ¾ černých pasažérů jezdí na černo opakovaně (v roce 2016 10 tisíc z celkového počtu 14 tisíc)

·         evidujeme rekord u jednoho cestujícího za posledních 5 let 377 přistižení,

·         ¼ černých pasažérů má adresu trvalého bydliště formou úřední adresy.

Sdílejte článek