Byznys
09/06/2023 Václav Menšík

Kdysi lidé hledali práci, dnes firmy hledají je, zní z Comac Jobs

Martin Hladný a David Luštěk se znají už dvacet let. Poznali se ve svém bývalém zaměstnání, kdy ještě netušili, že jednou spolu povedou úspěšnou personální firmu Comac Jobs.

Bylo vám už od začátku jasné, že spolu jednou budete spolupracovat nebo to byl delší proces?

David: Řekl bych, že tam už od počátku byla určitá chemie – smysl pro humor, společné pracovní výsledky, zdravé soutěžení, důvěra a spolupráce.

Jak dlouho spolu podnikáte?

Martin: Od roku 2011, takže letos to už bude dvanáct let.

Jaké služby dnes Comac Jobs firmám nabízí?

David: Nejprve jsme se začali zabývat zaměstnáváním pro firmy. Takových umístěných zaměstnanců máme dnes zhruba dva tisíce. Jak šel čas, tak jsme začali nabízet také jiné služby, například vyhledávání kvalifikovaných lidí – jde o permanent placement, tedy nábor kmenových zaměstnanců, a k tomu se nabalují i další věci jako je třeba out­sourcing, doprava zaměstnanců a jejich ubytování nebo lékařské prohlídky, které jsme schopní zajistit během čtyřiadvaceti hodin.

Dnes tedy umisťujete dva tisíce zaměstnanců. V kolika firmách pracují?

Martin: Momentálně máme aktivních devadesát osm firem.

Kolik máte zaměstnanců ve vaší vlastní firmě?

Martin: V současné chvíli má Comac Jobs padesát dva kmenových zaměstnanců. Dávno to už nejsou jen konzultanti a personalisti, ale třeba také účetní, náboráři, koordinátoři v Česku i zahraničí a také marketéři.

Jak firma Comac Jobs začínala? Byli jste u jejího zrodu jen vy dva?

Martin: My dva a dvě personalistky, což byl náš původní stav. Postupně s růstem zakázek přicházeli další noví personalisté a rozvíjely se také další doplňkové služby. Postupně se nám rozšiřovalo také portfolio zákazníků, a nakonec jsme došli k číslu dva tisíce zaměstnanců u klientů a padesát dva u nás.

Dvě původní kolegyně jsou s vámi dodnes?

David: Je s námi doposud ještě jedna z nich a ta druhá skončila před měsícem. Jsme pyšní na to, že ještě další dva nebo tři kolegové jsou s námi opravdu skoro od začátku firmy.

Kvalitní zaměstnanec je dnes pro firmy mimořádně cenná komodita. Jak takové lidi hledáte a jak si je držíte?

Martin: Zásadní je chovat se férově na obě strany. Jestliže jedna strana nefunguje, tak tam nikdy nevznikne důvěra. Abychom si udrželi zaměstnance, musí naše služba samozřejmě obsahovat veškeré prvky týkající se platné legislativy. Je třeba dodržovat zákonné podmínky. Lidé musí dostat mzdu vždy patnáctý den v měsíci. To držíme od začátku firmy. Nedílnou součástí je pak kumšt našich kolegů personalistů, kteří se k těmto lidem chovají tak, aby s námi byli spokojeni a byli našimi zaměstnanci. Všichni kolegové denně tvoří zákaznický servis, který chce jak uživatel, tak také zaměstnanec.

Jaký je tedy klíč k vašemu úspěchu?

Martin: Férový přístup. Spolupracujeme s malými, středními i opravdu velkými firmami. Působíme v různých segmentech – automotive, strojírenství, potravinářství. Klíč je v přístupu. Je potřeba mít takzvanou baťovskou vizi, která uvažuje o dlouhodobé spolupráci. Není to jednorázová či krátkodobá spolupráce.

David: Je to klišé, ale u nás je klient opravdu na prvním místě. Pomáháme firmám hledat řešení. Dáváme jim tipy a předkládáme náš pohled. Také je potřeba individuálně pracovat se zaměstnancem a pomoci mu například na úrovni dopravy do práce a podobně.

Martin: Je s tím spojen také rozvoj služeb. Dnešní zaměstnanec chce od zaměstnavatele více a k tomu se pak pojí další věci – autodoprava, ubytování, lékařské služby.


Foto: Vladimír Pryček

Firem jako je ta vaše je poměrně dost. V čem je vaše hlavní konkurenční výhoda a v čem se odlišujete?

David: Je to rozhodně náš servis, který jsme již zmínili. Velké firmy, které mají globální krytí, úplně neví, jak to funguje v regionu. Často vycházejí z nějaké filozofie, která funguje v zahraničí, ale v Česku jim je k ničemu. Tím, že je Comac Jobs ryze česká firma, tak ví, jak to tady doma funguje.

Takže vám pomáhá regionalita?

Martin: Určitě. Osmdesát pět našich zakázek je v Moravskoslezském kraji. Velmi nám pomáhá znalost regionu.

Můžete jmenovat pár vašich nejvýznamnějších klientů?

David: Můžeme zmínit například Hanon. Jedná se o výrobce klimatizací. Dále je to třeba Kovona System v Českém Těšíně, což je ryze česká firma, se kterou již spolupracujeme deset let. Nebo společnost CTS. Vše jsou to firmy, které s námi před lety začínaly a teď je z toho fungující dlouhodobý vztah.

Kde všude působíte? Máte klienty jen v našem kraji nebo už jste jej přerostli?

David: Zkoušíme to i mimo region. Máme poměrně silnou pobočku v Kolíně a také menší pobočku v Náchodě. Otevřeli jsme pobočku v Praze, která se zabývá vyhledáváním lidí do kmenových stavů.

Co si můžeme představit pod pojmem pobočka? Znamená to, že máte kancelář někde ve městě nebo je to přímo u klienta?

David: Pobočka jako taková je řízena manažerem, lídrem, který má k sobě jednoho, dva nebo tři konzultanty a je hodně autonomní. Má svou skupinu klientů, o které pečuje. Největším rozdílem oproti konkurenci je to, že my opravdu býváme často v sídle společnosti našich klientů, kde se podílíme na řešení problémů, které pramení z výroby. Takových poboček po firmách máme už pět. Tam jsme součástí personálního oddělení a náš člověk je tam v kanceláři denně. Účastní se výrobních porad firmy a dokáže tak efektivně reagovat na požadavky klienta.

Je tohle běžná praxe také u vaší konkurence nebo je to vaše specifikum?

David: Je to věc, kterou by naši konkurenti také chtěli, ale asi ji zatím neumí. Je potřeba získat důvěru klienta. Je to byznys, do kterého se člověk nedostane ze dne na den. Jde o přímé zapojení se do podpory výroby a klienti nás musí pustit do svého nitra.

Martin: Díky tomu si klient může být jistý, že jeho poptávka nám nezůstane jen tak ležet na stole a že zareagujeme velmi pružně.

Je pro vás tento styl práce ekonomicky zajímavější?

David: Rozhodně je to efektivnější pro obě strany a zajišťuje nám stabilitu. Díky tomuto systému dokážeme udělat daleko více pro nábor zaměstnanců.


Foto: Vladimír Pryček

Jaká je vaše pozice na trhu v našem kraji a v celé České republice?

Martin: V kraji jsme už patrně největší. V celé republice patříme mezi deset největších personálních firem.

Čím to je, že jste se ve velké konkurenci zvučných jmen dokázali takhle vyšvihnout?

Martin: To by měli asi posoudit jiní.

David: Za mě je to vztahy s klienty a dlouhodobým budováním důvěry.

Jak se za dvanáct let proměnila struktura průmyslu, ve kterém se pohybujete?

David: Před dvanácti lety byla situace úplně jiná, než je dnes. Nezaměstnanost byla relativně vysoká, a i my jsme třeba na severní Moravě dělali jakousi osvětu. Dneska musí být i zaměstnanec aktivně osloven. Je potřeba se mu věnovat. Každá naše větší pobočka má definovanou jasnou strukturu ohledně toho, kdo co dělá. Máme nastavený velmi svižný a jednoduchý systém oslovení a motivování potenciálního zaměstnance.

Jaký byl typický zaměstnanec před dvanácti lety a jaký je dnes?

David: Před dvanácti lety zaměstnanec zoufale hledal práci. Dnes firmy zoufale hledají zaměstnance.

Martin: Jsou tam dva zásadní rozdíly. Za dvanáct let je vidět, jakou změnou prošel průmysl v Moravskoslezském kraji. Stále více a více jsou tady firmy, které už nesměřují k těžkému průmyslu. Kraj je hodně navázán na automotive. Není to už jen o jedné hlavní firmě ale o řadě subdodavatelů, kteří se počítají v desítkách. Za posledních dvanáct let přišlo do našeho kraje mnoho zahraničních investorů, kteří přicházejí s úplně jinou nabídkou práce, než která tady byla před dvanácti lety.

David: Řekl bych, že firmy dost změnily chování k případným zaměstnancům. Automotive trpí na výkyvy – absence objednávek a podobně. Pokud to ale jde, tak se snaží přidělené zaměstnance podržet. Firmy se často snaží, aby byl přidělený zaměstnanec součástí týmu.

Rozdíly mezi kmenovými a externími zaměstnanci se tedy obrušují?

David: Rozhodně ano.

Změnil se za dvanáct let styl vaší práce? Musíte hledat zaměstnance jiným způsobem, než tomu bylo kdysi?

David: Museli jsme zapracovat na marketingu a dát o sobě mnohem víc vědět. Před dvanácti lety byla situace jednoduchá. Stačilo dát inzerát a ozvalo se sto lidí. Dnes dá člověk sto inzerátů a přijde jedná kloudná reakce. Asi dva roky zpátky jsme se rozhodli, že je opravdu potřeba něco s marketingem dělat a vlastně i tím se dost lišíme od konkurence. Přijali jsme marketingového ředitele. Začali jsme pracovat s Facebookem, TikTokem, Instagramem. Museli jsme změnit strukturu poboček, jejich nastavení a rozložení sil.

Poslední dobou se na trhu mluví o tom, že pracovní portály už pomalu přestávají plnit svou funkci v rámci dělnických pozic. Lidé nejdou na pracovní portál, ale oslovujeme je my.

Jak to děláte?

David: Používáme k tomu kampaně na sociálních sítích, konkrétně Lead Kampaně. Zaujmeme člověka na Facebooku nebo Instagramu. Když má čas a narazí tam na nabíd­ku práce, která ho osloví a začne nad ní přemýšlet, odešle jednoduchou žádost s pár dotazy bez vkládání životopisu. Využíváme formát, který funguje tak, že po rozkliknutí nabídky se zobrazí formulář a za dvacet sekund má odeslanou žádost o práci. Nám se to eviduje v systému a do dvaceti čtyř hodin voláme a vše se řeší dále.


Foto: Vladimír Pryček

Je to za vás jen momentální trend, že se práce nabízí na sociálních sítích nebo už je to prostě běžná věc a bude to tak stále?

Martin: Lidé už nechtějí vkládat životopisy do velkých portálů. Je to tedy určitě nejefektivnější a nejrychlejší. Prostřednictvím sociální sítě, kde tráví čas i mimo hledání práce, jim přijde pracovní nabídka a oni mají během několika vteřin hotovo. Důležité je být zde rychlý a na zájemce včas reagovat.

Kolik investujete do pracovních portálů a kolik naopak do sociálních sítí?

David: Paradoxně jsou sociální sítě mnohem levnější než pracovní portály. Co se týká čísel, tak za minulý rok jsme měli zhruba třicet pět tisíc reakcí na naše inzeráty. Z toho druhý nejúspěšnější byl právě Facebook. Co se týká nákladů, tak Facebook a Instagram vycházejí mnohem levněji než běžné pracovní portály.

Comac Jobs je dnes agentura práce a personální agentura. Co dalšího ještě děláte?

Martin: V oblasti personalistiky nabízíme dvě nejdůležitější služby – agenturní zaměstnávání a permanent placement. K tomu všemu jsme přidali další služby, kde máme autobusovou dopravu zaměstnanců na směny a ubytování. Dnes ubytováváme sto deset lidí, aby byli co nejblíže k místu výkonu práce.

Jaké máte ambice? Kam jako firma míříte z hlediska pozice na trhu?

David: Jsme spokojeni.

Martin: Žebříček firem pro nás není zase až tak důležitý. Naším cílem je rozumný rozvoj vlastní firmy a její dobré fungování. Není pro nás motivátorem být top tři nebo top dva. Zároveň když budeme naši službu dělat rozumně a naplno, tak tam nakonec stejně asi skončíme.

David: Nesoupeříme s ostatními. Chceme být spokojeni sami se sebou. Každý rok rosteme o deset až dvacet procent, a to nám dává smysl.

Kam směřuje hledání zaměstnanců?

Martin: Válka na Ukrajině nám ukázala, jak těžké je predikovat. Firmy byly orientovány na Ukrajinu, což byl velký trh, kde nebyla velká jazyková bariéra. To, co se stalo, změnilo možnost dosahu ukrajinských zaměstnanců, takže se teď nejen české, ale i evropské firmy orientují více na východ. My působíme například v Gruzii nebo Moldávii.

Jak se hledají zaměstnanci v zahraničí?

David: Máme obchodního ředitele, který navštěvuje tyto země, hledá kontakty a buduje vztahy.

Máte do budoucna i nějaké další plány?

David: Nápadů máme spoustu. Vše to pramení z personalistiky a poskytování podpory klientům. Rádi bychom, aby všechny naše služby byly pod jednou střechou v jednom domě – personalistika, lékařské prohlídky, autodoprava a ubytování. Pak budeme ještě více flexibilní. Pro nejbližších pět let je pro nás velkou výzvou digitalizace. Chceme posouvat firmu vpřed, být moderní a pružní. Digitalizace je směr, na který se v nejbližší budoucnosti zaměříme.

Sdílejte článek