Knihy se chválabohu čtou stále, i když nejen ty, které za to stojí
Koupili jste si v posledních letech knihu v tom největším ostravském knihkupectví, v Domě knihy? Pak v tom, že kniha je na zdejším pultu, má prsty Pavel Hurta, který tady má na starost právě nákup knih od nakladatelů.
„Ročně v Česku vyjde okolo osmnácti tisíc titulů, a i když v tom počtu jsou i studentská skripta a různé tiskoviny, tak stejně pořád existuje obrovský převis nabídky nad poptávkou a všechny knihy se ani zdaleka do našeho třípatrového knihkupectví nevejdou,“ říká Pavel Hurta.
Co čeká knihu, která se k vám dostane?
Když má to štěstí, že se k nám dostane, čeká ji pár chvil slávy na novinkovém pultě, no a pak už spíše dlouhé chvíle, kdy je v regále hřbetem ven, pak se prodává ještě v e-shopu a poté se vrací k nakladateli, který ji zlikviduje nebo nabídne do Levných knih.
Jaká je vaše role?
Já musím vybrat to správné portfolio – filtruji nakladatele, kteří k nám přicházejí a nabízejí své knihy. Rozhoduji, s kým budeme spolupracovat a s kým ne. Když už se pro nějakého nakladatele rozhodneme, pak většinou bereme všechnu jeho produkci.
Opravdu? To pak nevadí, když vydá něco slabšího a vy to musíte zařadit do prodeje?
To ale nikdy předem nevíte. To se nedá odhadnout, zda a jak ta která kniha bude úspěšná. Samozřejmě existují výjimky, kdy víme, že autor je mediálně znám, má úžasný facebookový profil se statisíci fanoušky, je denně v televizi, tak tady víme, že se knih zřejmě prodá více než obvykle…
Což ale nemusí ještě znamenat, že ta kniha je dobrá. Znamená to jen to, že má autor nebo vydavatel či knihkupec vynikající marketing.
Ale to je přece základ prodeje knih. Nedělejte si žádné iluze. Já čtu beletrii, ale knihy, které čtu já, se prodávají hůř než tituly komerčně založené.
Jaké komerčně úspěšné knihy myslíte?
Vyberu jednu. Jmenuje se Břicháč Tom. Není to žádná beletrie, autor pan Kosačík vydal tuto knihu před dvěma lety, je celá o tom, jak zhubnul. Oslovil mě, že by tuto knihu chtěl přes nás distribuovat, my jsme se stali výhradními distributory. On pak vydal ještě další tři knihy – dvě knihy receptů a jednu o osobnostním rozvoji. A prodalo se jich 350 tisíc kusů, což je naprostá bomba.
Je to více než třeba prodal spisovatel detektivek Jo Nesbo?
Ano, je to více, protože Nesbo vydal těch titulů deset, kdežto pan Kosačík čtyři…
Proč je tak úspěšný?
No tak kromě toho, že si vybral správného distributora, což jsme my, tak má naprosto dokonale zvládnutý marketing. Má facebookový profil, kde má více než 150 tisíc sledujících fanoušků, dále recepty z jeho knih fungují – lidé podle nich vaří a hubnou.
Tak jednoduché to je?
On neříká žádné moc objevné a neznámé věci, jen vtipně a chytře kombinuje známé a vyzkoušené postupy, které vedou při hubnutí k úspěchu. Umí to čtenářům zkrátka podat. No a na profilu pana Kosačíka si o tom čtenáři povídají a předávají si zkušenosti.
Jak fungují události a soutěže, jako jsou například česká Magnesia literatura či světová Nobelova cena za literaturu? Jak moc pomáhají prodávat beletrii?
Jsem rád, že existují, to jsou totiž knihy, které já osobně čtu. Nicméně z komerčního hlediska to není čtivo pro velkou komunitu čtenářů. Jsem rád, že ta komunita existuje, a že ty soutěže ukáží vodítko mnohým čtenářům, ale velké prodeje to nejsou.
Jaké jsou u vás v Knihcentru tři nejprodávanější knihy letošního roku?
Je to titul Břicháč Tom, pak Saturnin se vrací, což je skvělé pokračování původní knihy Saturnin, které napsal Miroslav Macek, a také titul Okamžiky štěstí od Partika Hartla.
Když chci napsat knihu – jsem přesvědčen, že samozřejmě bude skvělá – musím si najít pokud možno co nejlepšího nakladatele?
Není dobré ji svěřit někomu, o kom nic nevíte. Ale třeba právě pan Kosačík si knihu vydal sám a lze hovořit o malém zázraku. Pamatuji si dobře, že když nám ji jako distributorům přivezl, říkali jsme si, že se to asi moc dobře prodávat nebude, byly slabší fotografie i úprava – jenže překvapil nás. Ale běžné to není.
Takže je běžnější vybrat si spolehlivého nakladatele?
Ani to nemusí fungovat. Ti větší mají titulů spoustu, může trvat rok, než ji připraví k vydání, je tam řada ale…
A když ji nakladatel vydá, jak moc dobře se jako autor budu mít?
Psaním se u nás živí jen pár autorů, které spočítáte na prstech jedné ruky. Býval to pan Viewegh, bývala to i paní Pawlovská, určitě to je pan Kosačík, možná historik pan Vondruška, dál bych už asi pátral v paměti.
Jak se vlastně jmenuje vaše pracovní pozice v Knihcentru?
Na vizitce mám vedoucí produktového týmu a jinak jsem prostý vedoucí nákupního oddělení.
A jak dlouho už jste prostý vedoucí?
Jsem tady šest let.
To je už dost dlouho – jak moc se mění trendy, co lidé rádi nakupují ke čtení?
Něco se mění, něco setrvává. Setrvávají dlouhodobě kuchařky, lidi prostě rádi vaří, navíc zde fungují ikony, které to vaření propagují. Dříve to byl pan Ridi, dnes pan Vaněk, Pohlreich…
Musí u toho být ta známá tvář, nebo může zafungovat řekněme i nějaká šílená lesní kuchařka pana poustevníka?
To známé jméno je bonus, který funguje, ale pak se vydávají i klasické kuchařky od velkých vydavatelů, které se kupují například kvůli obsáhlosti receptů, apod.
Co ještě se dobře prodává?
Biografie známých osobností, teď máme na pultě sedmé vydání o Jaromíru Jágrovi, ta vydání se pořád díky jeho dalším působištím doplňují a dobře se prodávají. Pak se začínají dobře prodávat i knihy blogerů a youtuberů, nebo také výživových poradců, jako například kuchařka Štěstí na talíři Lady Noskové. To je výborný a dobře prodejný titul.
Obecně blogeři a youtubeři asi začínají být více vidět i na pultech knihkupectví?
Ano, a znovu díky výbornému marketingu – oni si na svém velmi čteném blogu či youtube kanálu tu svou knihu zkrátka skvěle umějí prodat…
Jak se daří hitu posledních let, temné a syrové severské detektivce?
Pořád je to silné téma a silný prodejní artikl, ale s tím, jak se Jo Nesbo odmlčel, tak vzniklo malé vakuum. Ale portfolio doplnili jeho další severští kolegové.
Jaký typ knih se naopak tak dobře už nyní neprodává?
Býval trend, který vznikl díky Padesáti odstínům šedi, kdy byla velmi velká poptávka nejen po této knize, ale i po dalších, které následovaly. Nyní je tato literatura podle mého názoru i prodejů už malinko za zenitem.
Jak dlouho trvá cesta knihy, která se neprodá, zpátky k vydavateli a do sběru?
V Česku jsou zákazníci velmi citliví na cenu. Když nakladatel cítí, že prodeje už nejdou, jak si představoval, ale přesto už prodal aspoň něco, lze knihu zlevnit. My máme akci Kniha za babku, kde se dají koupit úžasné encyklopedie a podobné skvosty i za polovinu původní ceny. Tam si nakladatel knihu může doprodat, aniž by ji musel stáhnout z trhu.
Stává se, že vás nějaká kniha příjemně překvapí?
Existují nečekané bestselery, třeba kniha o Kajínkovi, což bych opravdu nečekal. Že se kniha o člověku, který nikdy neudělal nic dobrého, bude tak dobře prodávat – dělá se už třetí dotisk. On dostal milost, je hodně vidět v médiích, takže se kniha prodává.
Kolik knih vlastně je v Knihcentru, v jehož kavárně v přízemí si povídáme?
Minimálně 30 000 titulů, v portfoliu jich ale máme přes 60 tisíc.
Které tři knihy podle vlastního výběru byste doporučil čtenářům, kteří sobě nebo někomu blízkému ještě chtějí udělat radost?
Nemluvili jsme dosud o dětské literatuře, to je také dobře prodávaný segment.
A jaká je v tomto oboru nabídka?
Ztrácí se v balastu a přetlaku nabídky. Máme v nabídce kvalitní dětskou literaturu. Já dětem čtu a vím, že existují věci, které jsou kvalitní, jen se mohou ztratit v tom komerčním tlaku. Že děti prostě vidí v televizi americkou pohádku a pak se objeví kniha – jenže já říkám ne!
Takže váš tip?
Vyšla výborná kniha překladu z němčiny, jmenuje se Lenčiny katastrofy, je to už druhý díl. Je to výborná věc pro holky i kluky v řekněme školním věku. Pak bych, tentokrát už pro dospělé čtenáře, vybral skvělý temný thriller, není to severská krimi, ale kniha od anglické autorky Lindy Greenové Před pikolou, za pikolou. Je to velmi silné téma, matce se ztratí dcera, zatímco v parku počítá při hře na schovávanou do sta. No a jako třetí knihu bych doporučil titul Turecké zrcadlo z období osmanských válek proti Evropě.
Jak úspěšná bude letošní sezona, letošní rok?
Prodeje pečlivě sledujeme, jsme v černých číslech, takže ten letošní rok by mohl být úspěšnější než ten minulý. Ale ještě není konec.