Společnost
11/09/2016 ČTK

Moravskoslezský kraj potřebuje nové řemeslníky, ale ve školách je nemá kdo učit

Především po středoškolských učitelích odborného výcviku je poptávka v Moravskoslezském kraji. Zkušení pedagogové odcházejí do důchodu a náhradu za ně školy hledají hůře.

Kantorům, kteří pro tuto výuku musí mít nejen pedagogické, ale i odborné vzdělání, školy totiž nejsou schopny nabídnout odpovídající finanční ohodnocení. Obecně se ale školy s výrazným nedostatkem učitelů nepotýkají a absolventi spíše musí oslovit více škol, aby našli uplatnění, řekla náměstkyně hejtmana pro oblast školství Věra Palková.

U humanitních oborů podle ní školy nemají problém, obtížněji se občas shánějí také učitelé pro výpočetní techniku, matematiku, fyziku a chemii a kvůli nástupu silných ročníků do škol mají některé základní školy problém i s učiteli prvního stupně.

„Jinak v našem kraji není nedostatek učitelů. Nemůžeme si stěžovat, že bychom museli učit neodborně nebo za každou cenu brali do sboroven lidi, kteří třeba nesplňují kvalifikaci. Nemůžeme říct, že by si učitelé mohli vybírat, na kterou školu půjdou učit,“ podotkla náměstkyně. Palková očekává, že se zaváděním inkluze by mohl být i nedostatek speciálních pedagogů či asistentů pedagoga. „To se teprve odkryje,“ míní.

Přestože sehnat učitele pro odborný výcvik může být v kraji náročnější, zatím situace nedospěla tak daleko, aby kraj musel vytvářet nějaké speciální pobídky či benefity.

„Ten problém je teprve v počátcích. Že bychom je lákali například na náborový příspěvek, tak v téhle situaci ještě nejsme a věřím, že se do ní ani nedostaneme,“ řekla Palková. Domnívá se, že tento problém by měl řešit spíše stát a nabídnout kantorům odpovídající ohodnocení.

Pomoci by mohlo i nynější zvýšení platů ve školství. „To finanční ocenění je ale nedostačující, pokud se však podaří nabídnout dlouhodobou perspektivu i po finanční stránce, tak to bude v pořádku. Financování by se mělo zlepšovat s dlouhodobou perspektivou, ne ustrnout na jednorázovém zvýšení o šest procent,“ řekla Palková.

Podle ní by si studenti, kteří dnes zvažují, že se vydají na pedagogickou dráhu, uvážlivě měli vybírat i kombinaci předmětů, které by v budoucnu měli učit.

„Pro ředitele je velmi nešťastné, když má přijmout uchazeče s jednooborovým zaměření nebo do takových předmětů, kde je těch hodin na škole velmi málo,“ podotkla Palková. Uvedla, že v kraji je například dostatek historiků, učitelů zeměpisu či základů společenských věd.

Na konci července bylo v Moravskoslezském kraji bez práce 1099 lidí z řad pedagogických pracovníků. „Pro tuto skupinu profesí jsme registrovali 105 volných pracovních míst, to je 10,5 uchazeče na jednu pracovní pozici,“ řekla vedoucí oddělení trhu práce z krajské pobočky úřadu práce Vladana Piskořová.

V porovnání se stejným obdobím loňského roku se ale situace zlepšila, tehdy připadalo na jednu pracovní pozici 28 uchazečů.

Sdílejte článek