Motor Lučina postaví největší práškovou lakovnu v České republice
Společnost Motor Lučina, výrobce dílů jeřábů a stavebních strojů, míchací techniky, malých mostních celků, zvedacích a rovnacích plošin a dílů pro těžební průmysl, postaví ve svém areálu ve Starém Městě u Frýdku-Místku unikátní práškovou lakovnu.
Společnost Motor Lučina, která ve svých provozech na Frýdecko-Místecku zaměstnává více než 300 lidí, chce především zlepšit kvalitu lakovaných dílů a rovněž přispět ke zlepšení ekologie výroby.
„Dosud jsme naše výrobky lakovali asi ze šedesáti procent ve vlastní lakovně, zbytek jsme museli kvůli kapacitám zadávat jiným firmám. Po vybudování nové lakovny už si budeme moci dělat vše sami,“ řekl jednatel společnosti Tomáš Polach.
Dosavadní „mokrá“ technologie se v blízké budoucnosti změní na suchou práškovou. „Nové špičkové technologie nám umožní větší jakost lakování, rozmanitější škálu barev a ekologičtější provoz,“ řekl projektový manažer společnosti Motor Lučina Jaroslav Meyer.
Motor Lučina postaví nejdříve menší lakovnu pro drobnější díly do jedné tuny, hned vzápětí, ideálně ještě letos, však hodlá postavit i unikátní velkou lakovnu pro díly do deseti tun. „Tak velkou lakovnu, co se týče možnosti lakovat velmi rozměrné díly, v české republice zatím není,“ řekl Jaroslav Meyer.
Výše investice je plánována do třiceti milionů korun, přičemž firma hradí vše ze svého, aniž by využívala jakékoli dotace. „Nyní už běží výběrové řízení na dodavatele technologie, v užším finále jsou dvě špičkové firmy, obě ze Švýcarska,“ doplnil Meyer.
Společnost, kromě zlepšení kvality, ekologie i větší variability lakování, předpokládá i další zvýšení zaměstnanosti díky převedení veškerých lakovacích prací do firmy. Vše probíhá ve shodě s ekology a úřady, technologie bude čistá a uzavřená, je zajištěná recyklace práškových barev a speciální filtry…
„Jde o elektrostatické nanášení práškové barvy, která se přichytí na kovovou konstrukci, poté se barva při 200 stupních vypálí v peci. Samotná barva je plně recyklovatelná a jde zpět do oběhu,“ uvedl Meyer.
Společnost Motor Lučina očekává návratnost investice do tří let. Kromě kvality a ekologie se zvýší i rychlost práce. V nové lakovně bude trvat nalakování dílu jeřábu dvacet minut, dnes nanášejí jen jedné vrstvy trvá hodinu.
„Jde nám nejen o přínos pro kvalitu výroby a povrchových nátěrů, ale je to i velký krok k modernizaci povrchových úprav a zároveň k prosazování ekologických procesů – to vnímáme jako jeden ze základních požadavků dnešní doby,“ uvedl jednatel Tomáš Polach.