Kultura
04/05/2023 Admin PATRIOT

Publikum šílí, Janáčkova filharmonie na turné v Japonsku exceluje

Janáčkova filharmonie Ostrava, která na konci dubna vyrazila na turné po Japonsku, má za sebou první koncerty.

A podle ředitele filharmonie Jana Žemly, který pro Magazín PATRIOT o turné referuje, jsou zatím koncerty filharmoniků mimořádně úspěšné.

Kanazawa - Gargan Music Festival 3. května 2023

"Maskotem Gargan festivalu je skřítek Gargantua, přezdívaný Gar. Postavičku je vidět na fotkách v pozadí nad pódiem. V zásadě je to velmi osobitá a typicky japonská záležitost a specifický marketingový přístup. Na vysvětlenou - celý festival se koná v takzvaném Zlatém týdnu, kdy má celá země svátek. Soustředí se právě na návštěvníky z celého Japonska, proto se mohou koncerty konat během celého dne, uskuteční se jich několik a vy tak můžete strávit v koncertním sále prakticky celý den," popisuje atmosféru v Japonsku Jan Žemla.

Svou strukturou navazuje na francouzský festival La Folle Journée, v překladu něco jako Bláznivé dny. Také zde nezaznívá jen klasická hudba, ale i tradiční japonská, je zde spousta doprovodných programů. "V mnoha ohledech zde vidím určitou podobnost s tím, co děláme i my v Ostravě."

Ve třech dnech se uskuteční desítky koncertů a akcí, 3. května festival odstartoval. Filharmonie zde v tento den odehrála dva koncerty a její komorní soubor pak jeden.

"Před koncertním dnem je filharmonie plná energie, ve skvělé náladě a vše probíhá hladce, až na pár drobných a lehce řešitelných organizačních záležitostí, jako dohledávání nástrojového inventáře, konkrétně xylofonu či tamtamu, které z Ostravy pochopitelně rovněž kvůli velikosti nevezeme."

První koncert

"První koncert byl složený ze skladeb Ference Liszta. Začali jsme proslulými Preludiemi, následovala Uherská rapsodie č. 2 a nakonec Klavírní koncert č. 1 s japonskou sólistkou Kaoruko Igarashi. Orchestr je skvěle připravený, v akusticky geniálním sále se skvěle slyší, což celou přípravu a koncert samotný posunulo ještě o stupeň výše. V sále krásně vynikají pianissima, což považuji za takový prubířský kámen pro všechny orchestry."

Zahrát krásné a zároveň znělé pianissimo, to podle Jana Žemly vyžaduje péči, vůli, profesionalitu od orchestru i od dirigenta. A právě tak začíná ona symfonická báseň.

"Samozřejmě postupně graduje a stejně dobře vynikají i mohutné hudební části. Zvuk je krásně kulatý, není hrubý či ostrý, slyšíme zřetelně každou nástrojovou skupinu. Uherská rapsodie č. 2 je pak populární kousek, původně psaný pro klavír, jedná se o velmi virtuózní skladbu. Orchestrální verze si krásně hraje s barvami orchestru, využívá všech jeho možností. Celkově je to skladba vlastně velmi zábavná, taneční, energická," píše Jan Žemla.

Poslední zmíněné číslo tohoto koncertu je Lisztův jednovětý klavírní koncert č.1. "Liszt jako největší klavírní virtuóz své doby napsal tuto skladbu pochopitelně pro sebe. A proto klade na interpreta mimořádné nároky, i když dnes ji hrají pianisté poměrně běžně. Kaoruko Igarashi ji s námi provedla již jednou. Na tomto koncertě se interpretace ještě více usadila, vynikl více zvuk klavíru a také vyrovnanost jeho partu s doprovodem orchestru byla zajímavější."

Sály jsou podle Jana Žemly zaplněny zhruba z osmdesáti procent. "To je vzhledem k enormnímu množství koncertů během těchto tří dnů skvělý výsledek. Japonské publikum je kultivované - nikomu nezvoní mobil, netleská se mezi větami atd. A to se domnívám, že se nejedná o publikum zaměřené výhradně na hudbu klasickou. Jsou zde zastoupeny tak nějak všechny vrstvy obyvatel, vidíme spoustu dětí a mladých. Zároveň je to publikum nadšené, každou skladbu odměňuje velmi vroucím až nadšeným potleskem."

Druhý koncert

"Náš druhý koncert tento den osobně považuji za vrchol našeho turné, zejména z dramaturgického hlediska. Spojujeme síly s více než desítkou japonských dechařů na Sinfoniettu Leoše Janáčka. Pánové a dámy odvádějí excelentní výkon. Dirigent Leoš Svárovský dodává této skladbě potřebný moravský esprit, není soustředěn na detail, ale na celkové emocionální vyznění. Po Sinfoniettě sálem zní bouřlivý potlesk," popisuje dění v sále Jan Žemla a to ještě není všechno.

"Přichází vrchol večera - suita z opery Háry János maďarského skladatele Zoltána Kodályho. Mohutná partitura, k orchestru se přidává několik místních hráčů na bicí (excelentních!). A doplněna je i žesťová skupina. Skladba je efektní, monumentální, zvukově barevná. Řekl bych, že našemu orchestru šitá na míru. I přes velkou hráčskou obtížnost zaznívá bez problému, skvěle, energicky a s obrovským nadšením. Závěr je téměř ohlušující, publikum po tomto úplně šílí. Panuje všeobecná spokojenost, u organizátorů, posluchačů i orchestru samotného."

Třetí koncert

Velkou devizou Janáčkovy filharmonie je také to, že její hráči intenzivně provozují komorní hru. Dva smyčcové komorní orchestry, které v rámci Janáčkovy filharmonie Ostrava působí, pravidelně vystupují v naší koncertní sezoně a pak samozřejmě v rámci celé ČR i na mezinárodním poli. A právě jeden z těchto souborů - Camerata Janáček, vystoupil i zde na Kanazawském festivalu, a to s velkým úspěchem. Hudebníci si prostě nevydechli a mezi dvěma symfonickými koncerty nazkoušeli a uvedli ještě několik dalších skladeb českých autorů."

Sdílejte článek