Kultura
21/03/2023 Roman Vojkůvka

Recenze: Bastardi 4 aneb film, kterému je lepší se vyhnout

Učitel Majer je propuštěn z vězení, kde si odpykal trest za zabití tří nepřizpůsobivých výrostků, kteří znásilnili a zavraždili jeho sestru. U sebe ho ubytuje bývalý spolužák Ivan, žijící v chánovském ghettu, odkud pocházely i oběti Majerovy pomsty.

Brzy vyjde najevo, že Ivan nepomáhá učiteli nezištně, potřebuje totiž zprovoznit místní školu, na které Majer dříve učil. Situaci oběma hrdinům zkomplikují chánovští obyvatelé brousící si na Majera zuby a hlavně mafián Dostál, který by si rád zatančil na učitelově hrobě.

Tomáš Magnusek je muž mnoha profesí a své filmy sám produkuje, píše, režíruje, hraje v nich vedlejší a mnohdy hlavní role. Což je ostatně i případ čtvrtých Bastardů. Magnuskova tvůrčí strategie evokuje umělecký přístup amerického producenta, režiséra a krále levných filmů Rogera Cormana, o kterém se dá s nadsázkou říct, že ve svých exploatačních filmech dokáže vytěžit z nuly sto procent. Základem takových snímků je útok na divákovy nejnižší pudy za pomocí explicitního násilí, sexu, či hrubozrnného humoru.

Magnusek ke své sérii Bastardi přistupuje obdobně. První díl (2010) vydělal při malém rozpočtu slušných 9 000 000 korun, což byl jasný impuls vyždímat námět dalšími dvěma filmy (2011, 2012) a navrch ještě televizním seriálem (2014).

Do čtvrtého dílu nacpal Magnusek tradičně téměř všechno, co podle něj pomůže přilákat diváka do kina. Je zde humor (z vězení Majer vychází oděn jako Kajínek) a realistická mluva plná vulgarit (vzájemné urážení vedlejších postav ve velmi syrovém stylu). Nechybí brutální sadistická vražda, tajemný maskovaný muž toužící po Majerově smrti, mafián a jeho gorily (Karlos Vémola, Petr Reif), drsně atraktivní prostředí (Chánov a věznice Bory) a trauma znásilňovaného vězně.

Co musí divák tentokrát oželet, je pohled na odhalené ženské vnady. Ona jediná sexuální scéna, kterou Bastardi 4 obsahují, je totiž znázorněna velmi cudně a svlečen do půl těla se ve filmu nakonec ukáže jen Zdeněk Godla. Ten je ostatně i nejsilnějším hereckým tahounem filmu a svou energií hravě překonává představitele hlavní role Tomáše Magnuska, který postavu Majera ztvárnil až příliš poraženecky. Herecky silný je snímek i ve scénách, kdy jsou na plátně chánovští neherci. V té chvíli totiž víte, že sledujete realitu.

Na druhou stranu se Magnusek nevyhnul zbytečným pokusům o moralizování a co je horší, ke své sérii přistupuje jako ke kultovnímu dílu, navíc s příchutí nostalgie. V pateticky dojemných scénách se tak setkáváme s přeživšími žáky z jeho bývalé třídy, coby nejlepšími přáteli, bez kterých jsme prakticky nemohli žít a já si nemyslím, že s režisérem sdílí jeho pocity i většina diváků.

Akce je tu málo a není dobře zvládnutá a filmu nepomáhá ani velmi nepravděpodobný zvrat těsně před závěrem. Dobrý tah naopak udělal Magnusek s otevřeným koncem, který slibuje pátý díl. I kdyby nakonec nevznikl, tohle správný exploatační tvůrce udělat prostě musí.

Bastardi 4 jsou špatný film, na rozdíl od jiných nepovedených filmů se ale netváří, že takoví nejsou. Je v nich upřímnost, přímočarost a až na několik slabších míst jsou (často i neplánovaně) zábavní. Doporučit je můžu fanouškům série, milovníkům filmového braku a příznivcům nadšenců Magnuskova typu, tedy tvůrců provozující to, co milují, všemu navzdory. Vy ostatní se filmu raději vyhněte.

Bastardi 4: Reparát, ČR, komedie, drama, thriller, 2023, 80 min, distribuce v kinech Bioscop

50%

Sdílejte článek