Kultura
12/03/2023 Roman Vojkůvka

​Recenze: Zatmění je solidní tarantinovka po česku

Na počátku je kolize tří aut, řízených třemi rozdílnými muži. Ani jeden z aktérů nehody nemá zájem volat policii a každý z nich má ke svému rozhodnutí vlastní důvod.

Postupně zjišťují, že jejich osudy jsou propojené víc než jen pomačkaným plechem nabouraných vozů. Stmívá se, napětí stoupá a na obloze nastává jev zvaný Krvavý Měsíc. Tahle noc nebude krátká.

Zatmění režiséra Petra Kubíka (má na svědomí obě Princezny zakleté v čase), které se propagací v tisku, stylem vyprávění a použitou hudbou otevřeně hlásí k tvorbě Quentina Tarantina, stojí na konfliktu tří odlišných mužů, kteří by se za normálních okolností do společné konverzace pravděpodobně nikdy nepustili.

Zlodějíček (Jakub Štáfek) je sebevědomý až arogantní floutek, vždy nad věcí a krásné dívky se mu vnucují s nabídkou kvalitního sexu. Profesor intelektuál (Jan Zadražil) je jemný a kultivovaný a díky profesionální deformaci všechny poučuje stran spisovné mluvy a to i po ráně do hlavy a se dvěma promile v krvi.

Drsný lesní muž (Ján Jackuliak) je vždy a všude maskován zeleným mundůrem a plnovousem, pohybuje se po lesních cestách v Range Roveru a nikdy ho nepotkáte bez lovecké pušky a mrtvé srnky v kufru auta.

Samotná zápletka filmu je jednoduchá, v mnoha ohledech děravá a zároveň předvídatelná. Nijak zvlášť to ale nevadí. Vše totiž vyznívá, ať už záměrně, či neplánovaně, jako hold žánrovému klišé a právě Tarantinovi, který si stejně jako tvůrci Zatmění hrdě půjčuje motivy z jiných filmů.

Tarantinovsky působí i volba zkomplikovat přímočarý příběh formou flashbacků a opakováním už viděných obrazů v nových kontextech. Scénář nenudí, neobsahuje nic navíc a všechno v něm souvisí se vším. Naopak mu tu a tam něco schází. Konkrétně to znamená, že některé motivy jsou nedovysvětleny a konci chybí šokující pointa, která by právě takovému snímku velmi slušela. Na druhou stranu, zkuste 128 let po vynálezu kinematografu vymyslet nečekané vyvrcholení filmu.

Česká stopa v nečeském žánru je ve výsledku bohužel malá a vyskytuje se zde pouze v podobě tuzemské vesnice a klasické hospody. Inkriminovaný příběh by se tak mohl odehrávat kdekoliv, kde mají jehličnaté či smíšené lesy.

Novátorský je film spíše ve smyslu opačném. Zatmění se totiž, na rozdíl od jiných českých žánrových filmů (samozřejmě s výjimkou Jana Žižky), nevyhýbá explicitnímu násilí, které tu postupně graduje a nevyhnutelně směřuje ke krvavému vyvrcholení. Divákovi je tak skoro líto, že tvůrci nezabrousili hlouběji do žánru horroru, kam tento snímek minimálně jednou nohou patří.

Spíš než filmy, za kterými Quentin Tarantino stojí coby režisér a scénárista, má tedy Kubíkův snímek nakonec blíž k snímkům jiných napodobitelů Tarantinovy tvorby. Což samo o sobě nemusí být důvodem ke skepsi. Zatmění totiž nepostrádá nadšení a očividnou chuť natočit něco divočejšího než je u nás obvyklé, tedy i ochotu riskovat a nesázet na jistotu v podobě romantické komedie či snímku, podbízejícího se grantovým komisím tématem poplatným době.

Ačkoliv s ohledem na žánr nakonec nevzniklo nic převratného, fanoušky krvavé filmové nadsázky český příspěvek do rodiny posttarantinovek určitě potěší.

ČR, komedie, thriller, 2023, 85 min, distribuce v kinech Bohemia Motion Pictures

70%

Sdílejte článek