Škoda Vagonka v Ostravě investuje miliardu a přijme 450 lidí
Nová lakovna, moderní obráběcí centrum i výrobní linky. To všechno postaví Škoda Vagonka, která v Ostravě rozroste na dvojnásobek plochy.
Firma také přijme 450 zaměstnanců. V příštích dvou letech investuje jednu miliardu korun.
Škoda Vagonka v Ostravě postaví novou lakovnu za 300 milionů korun, obráběcí centrum za 100 milionů, nové výrobní linky za 200 milionů či další stroje za 70 milionů. V současnosti má Škoda Vagonka 30 tisíc metrů čtverečních. Díky odkupu nových pozemků a pronájmu hal ve Vítkovicích získá dvakrát větší plochu.
„Škoda Transportation a Škoda Vagonka uzavřely velkou řadu kontraktů, které musíme kapacitně zvládnout. Když jsme to počítali přes peníze, plochy, kapacity, tak jsme dospěli k tomu, že firmu musíme zdvojnásobit, tedy do roka a půl budeme muset být ve dvojnásobně větších prostorech,“ uvedl Martin Bednarz, předseda představenstva Škoda Vagonka.
„Budeme muset investovat do technologií, nabrat 450 nových zaměstnanců, a sice od konstruktérů přes výrobní dělníky, zejména svářeče, lakýrníky až po odborníky na software v rámci dceřiné firmy Škoda Digital,“ pokračoval s tím, že největší investice půjdou do nové lakovny, která v Ostravě vznikne přesně za rok.
„Další investice půjdou do strojního vybavení. Největší strojní vybavení bude portálová fréza za sto milionů korun v pronajatých prostorách ve Vítkovicích a další drobné investice do přípravků a dalších technologií. Proto to nazýváme Novou Vagonkou, protože firmu zdvojnásobujeme.“
Firma už během dvou měsíců přijala asi stovku nových zaměstnanců a Martin Bednarz věří tomu, že dokáže najít i všechny ostatní, které potřebuje.
„Nezabýváme se jen nábory, ale také rekvalifikačními procedurami, takže věřím, že se nám podaří najmout všech 450 zaměstnanců, které budeme potřebovat. Primárně se zaměříme na český trh, nicméně agentury, se kterými spolupracujeme, nabízejí také pracovníky ze Slovenska a z Polska,“ přiblížil s tím, že asi 350 až 400 zaměstnanců bude třeba do výroby.
„Dále bude potřeba zhruba stovka techniků, technologů, konstruktérů a podobně. Teď máme téměř 400 zaměstnanců.“
Slavnostního poklepání základního kamene se ve čtvrtek zúčastnil i moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák, který o Vagonce už delší dobu mluví jako o dobrém příkladu.
„Máme zpracovánu strategii Moravskoslezského kraje a objíždím střední i vysoké školy našeho kraje a v prezentaci mám obrázek s úspěšnými firmami našeho regionu. Jedna fotka je právě o Škoda Vagonce a říkám studentům, aby tady v kraji zůstali, protože toto je vzor toho, jak by to mělo vypadat,“ řekl Vondrák.
„Precizní strojařina, precizní elektrotechnika, chtěl bych říct i precizní software, ale protože 35 let učím software inženýrství, tak to říct nemůžu, jelikož dobře víme, že každý program má alespoň jednu chybu. Ale právě v tomto je budoucnost tohoto kraje, a sice ve strojařině a průmyslu s vysokou přidanou hodnotou. Dobrá zpráva je, že mladí lidé na to pozitivně reagují, protože si uvědomují, že tady jsou věci, kvůli kterým stojí za to tady zůstat. To, že se Škodě Vagonce daří znamená, že se bude dařit i nám všem,“ poznamenal hejtman.
Fakt, že se Škoda Vagonka takto rozrůstá, vítá i ostravský primátor Tomáš Macura. „Jako představitel města vítám jakýkoli impuls pro lokální ekonomiku, zaměstnanost, zvláště pak vznik pracovních míst s přidanou hodnotou, s vyšší kvalifikací. Nepochybuju o tom, že to nová firma pod vedením Martina Bednarze dokáže,“ podotkl Macura.
„Dívám se na to i z toho pohledu, že náš Dopravní podnik Ostrava, z něhož se snažíme udělat nejlepší dopravní podnik v republice, je z velké části založený na kolejové dopravě a se Škodou Transportation máme uzavřený kontrakt za dvě miliardy korun na nové tramvaje středně kapacitní s tím, že první by měla přijít příští rok na jaře. Už se na ni těšíme. Budeme dále vypisovat i další kontrakty na další kolejová vozidla, takže věřím, že se na nich nějakou formou bude podílet i Nová Vagonka,“ předeslal Macura.
Díky rozšíření areálu a rozsáhlým investicím dojde ve společnosti Škoda Vagonka také k výraznému nárůstu produkce. Výrazně vzroste počet smontovaných vozů za měsíc a pětinásobně vzroste výroba hrubých hliníkových staveb.
Firma bude pracovat především na jednopodlažních elektrických jednotkách pro zákazníky v České republice, Slovensku nebo Lotyšsku a push-pull soupravách pro Moravskoslezský kraj.