Společnost
15/02/2022 Petr Sobol

Střetů tramvají s chodci ubývá. Loni srážky nepřežili tři lidé

Statistiky Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) ukázaly, že meziročně klesá počet střetů tramvaje s chodcem. Za loňský rok se jich v celé republice stalo 69, což je o polovinu méně než před dvěma lety.

Ve většině případů vyvázne chodec s lehkým zraněním, srážky ale můžou končit i smrtí - k tomu došlo v loňském roce třikrát. Ke smrtelným zraněním bohužel v některých případech dochází ze strany chodce záměrně.

Dopravní podniky se snaží srážkám zabránit, ať už infomačními kampaněmi cílenými na chodce nebo speciálními antikolizními systémy na vozech.

„Počet těchto incidentů v posledních letech naštěstí klesá, ale i tak se dopravní podniky snaží riziko střetu minimalizovat a srážkám předcházet. Tramvaj je oproti jiným vozidlům MHD specifická v tom, že má přednost například i na přechodu pro chodce, což si právě spousta chodců neuvědomí. Tramvaj váží desítky tun a pro řidiče není jednoduché ji okamžitě zabrzdit,“ vysvětluje místopředseda SDP ČR Miloš Havránek, který je zároveň generálním ředitelem Dopravního podniku města Brna (DPMB).

Dopravní podniky na přednost tramvaje upozorňují ve svých bezpečnostních kampaních nebo pomocí speciálních aplikací. Osvětovou kampaň s názvem „Neskákej mi pod kola“ spustil v roce 2019 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). „Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Ke střetu tramvají s chodcem došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ‚To ještě stihnu!‘. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Na to se snažíme cestující upozorňovat,“ uvádí Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP.

V Praze a v Brně mohou chodci použít mobilní aplikaci Pozor, tramvaj!, která uživatele upozorní prostřednictvím mobilního telefonu, že se tramvaj blíží.

Kromě bezpečnostních kampaní zaměřených na chodce se například Dopravní podnik Ostrava (DPO) zaměřuje i na technologie ve vozech. „Na několika našich tramvajích testujeme antikolizní systém, který dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů. Sleduje přitom nejen všechna ostatní vozidla, ale například i chodce,“ říká generální ředitel DPO Daniel Morys. Systém začne brzdit provozní brzdou tak, aby zastavil před překážkou, případně alespoň radikálně snížil rychlost, a tím maximálně omezil následky kolize. Jedná se o asistenční systém, podobný jako u osobních vozidel.

Při střetu nedochází jen ke zranění chodce, ale má negativní vliv také na řidiče vozu. „Pro řidiče je to velmi stresující situace, srážce totiž ve většině případů nemá šanci zabránit. Proto jsou jim v jakékoli situaci k dispozici naše podnikové psycholožky, se kterými tuto událost a své pocity mohou probrat,“ doplnil Miloš Havránek s tím, že i Dopravní podnik města Brna připravuje na letošní rok kampaň týkající se bezpečnosti. „Nová kampaň Brnem bezpečně s DPMB se zaměřuje na všechny účastníky provozu, jak na chodce, tak cestující, řidiče i děti. Jednotlivé aktivity budeme představovat v průběhu letošního roku,“ dodal Havránek.

Zatímco v loňském roce došlo k 69 střetům, v roce 2020 jich bylo 77 a o rok dříve dokonce 130.

V České republice provozuje tramvajovou dopravu sedm dopravních podniků, jezdí ale na území devíti měst, konkrétně v Brně, Liberci a Jablonci nad Nisou, Mostě a Litvínově, Olomouci, Ostravě, Plzni a Praze. V provozu je celkově asi 1 700 tramvají, které podle údajů za rok 2020 ujedou dohromady zhruba 75 milionů vozových kilometrů.

Sdílejte článek