V Mošnově vzniká největší logistické centrum ve střední Evropě
V bezprostřední blízkosti mošnovského letiště vzniká logistické centrum OSTRAVA AIRPORT MULTIMODAL PARK, které bude v roce 2021 po svém dokončení největším logistickým centrem ve střední Evropě.
Ve čtvrtek 20. června byla slavnostně otevřena jeho první hala, kterou postavila společnost CONCENS INVESTMENTS specializující se na stavění komerčních a průmyslových nemovitostí.
„Jedná se o jediný areál nejen v České republice, ale v celé střední Evropě, který umožní propojení silniční a železniční dopravy v návaznosti na letecké cargo,“ uvedl Petr Kalina, statutární ředitel společnosti CONCENS INVESTMENTS.
„Smyslem celého projektu je fakt, že nabízíme něco jiného, než všichni ostatní. Mnoho projektů totiž vzniká na zelených loukách, zabírá se orná půda. V našem případě se tak nestalo. V minulosti tady totiž fungovalo vojenské letiště, následná revitalizace připravovala toto území pro průmyslovou zónu,“ poznamenal.
Hala je primárně určena pro logistické firmy, ale může sloužit také výrobcům. „Není to jen o logistice, ale také o výrobě, respektive o logistice s přidanou hodnotou. Logistika se totiž dneska posouvá, už to není jen o přepravě od výrobce ke spotřebiteli, ale v rámci cesty dochází ke kompletaci dílů, to znamená, že na jedno místo přijede více subdodávek, logistická firma všechno zkompletuje a daný celek pak distribuuje dál,“ přiblížil Kalina s tím, že společnost CONCENS INVESTMENTS bude uspokojovat poptávky, které přicházejí.
„Jednáme se spoustou firem. Stavíme už další halu, poptávek máme dost, jsme schopní reagovat na požadavky jednotlivých nájemců,“ ubezpečil.
„Mezi naše nájemce patří společnost DHL, Rhenus Logistics tady bude skladovat zahradní techniku Stihl. Bude tady působit také italská výrobní firma UFI Filters a česká firma Skladon, která nabízí unikátní řešení pro malé eshopy. Posledním nájemcem je společnost Continental,“ vyjmenoval.
Macura: Nechceme tady žádné pneumatikárny ani chemickou výrobu
Slavnostního otevření první haly se zúčastnil také ostravský primátor Tomáš Macura, který podotkl, že zdejší třísethektarová zóna se začala budovat už před patnácti lety.
„Dneska jsou tady desítky firem, které se rozvíjí. Firmy tady zaměstnávají 4 300 lidí a všechny firmy, které tady jsou, se rozvíjejí do dalších etap, takže je to tady dobré místo, dobrá lokace. Věřím, že to čeká i společnost CONCENS, respektive její nájemce,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura s tím, že v Mošnově příliš lidí z Ostravy nepracuje, byť je tady železniční spojení, ale není lidmi příliš využívané.
„Jsou tady zaměstnaní hlavně lidé z Příbora, Nového Jičína a ze zdejšího okolí, ale to není nic proti ničemu. I pro nás to má význam. Chceme rozhýbat toto letiště, uzel jako celek, a navíc hala stojí na našich pozemcích, které chceme výhodně prodat. Včera na zastupitelstvu jsme měli další dva nové investory do této zóny. Myslím si, že to tady za krátko bude zaplněné úplně komplet,“ míní Macura.
„Z tří set hektarů máme volných ještě padesát a pak máme ještě tzv. malou zónu, která už nepodléhá regulacím ministerstva průmyslu, tam je volných dalších pětatřicet hektarů. Je ale třeba říct, že na všechny plochy máme zájemce a dneska už jsme v situaci, kdy si vybíráme. Možná už lidé zaregistrovali určité přestřelky. Můžeme všechny ubezpečit, že tady nechceme žádné pneumatikárny, chemickou výrobu, chceme tady mít fajn věci,“ ujistil primátor.
„Je tady velká převaha automotive a velká převaha korejské národnosti. Chceme to ale trochu naředit, takže tady přijde také investor z potravinářského průmyslu s českým kapitálem, přijdou tady také jiní podnikatelé s jinou národností. O národnost ale ani tak nejde jako spíše o to, že se to strukturálně celé vychýlí. Obecně celý kraj má trochu problém v tom, že je tady hodně investorů do automotive, ale pokud jde o budoucnost automobilového průmyslu, přeju mu zářné zítřky, ale nikdo dneska neví, jak regulace zafungují. Potřebujeme tak segment trochu vyvážit, proto hledáme určitou diverzifikaci,“ vysvětlil.
Hejtman věří, že se spousta nákladu přesune ze silnic na železnice
Slavnostního otevření první haly OSTRAVA AIRPORT MULTIMODAL PARK se zúčastnil také moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák, podle kterého je logistika jedna z oblastí, která je pro Moravskoslezský kraj důležitá. „Jsme totiž kraj, který je průmyslový a vyrábí, což znamená také vyvážet a případně dovážet různé komponenty,“ popsal.
„Co je na tom ale zvlášť zajímavé je geografická poloha a křížení tří módů dopravy, a sice železnice, silnice v podobě dálnice do budoucna a letecká doprava. V tomto jako kraj spatřujeme velikou šanci, pokud jde o rozvoj letecké dopravy, protože nákladní doprava je to, co může pomoct rozvinout leteckou dopravu.“
Hejtman věří tomu, že se v nejbližších letech podaří spoustu nákladu přesunout ze silnic na železnice. „Vzhledem k tomu, že se chystají vysokorychlostní železniční tratě, tak ty současné se uvolní právě pro nákladní dopravu, což je velice důležité. Silnice jsou totiž hodně zatížené kamionovou dopravou A toto je cesta, jak přeložit náklad z kamionů na vlaky,“ řekl.
Celková rozloha areálu je 52 hektarů. Po dokončení bude k dispozici 234 tisíc metrů čtverečních skladových, výrobních a kancelářských ploch. „Stávající hala má 57 tisíc metrů čtverečních, druhá hala ve výstavbě necelých 49 tisíc metrů čtverečních. K tomu kontejnerový terminál rozkládající se na ploše téměř 50 tisíc metrů čtverečních,“ řekl Kalina.
Součástí areálu bude také železniční vlečka vedoucí přímo ke dvěma největším halám a rovněž železniční kontejnerový terminál pro vlaky o délce až 700 metrů, který umožní přesunout velkou část nákladní dopravy ze silnice na železnici.
„Celková investice včetně železničního terminálu přesáhne čtyři miliardy korun,“ uzavřel Kalina.