Společnost
11/04/2024 Petr Broulík

V ostravské MHD přibylo přes tisíc nových kamer, jsou už ve všech vozech

Foto: Petr Broulík

Do autobusu nastupuje muž a vzápětí padá. Řidič dupne na brzdu a urychleně míří k pánovi, kterému se udělalo zřejmě hodně špatně. Dává avízo na dispečink, technik takzvaného dohledového centra dopravního podniku si okamžitě na monitoru vyhledá konkrétní autobus, zavolá záchranáře a pak sleduje jejich zásah ve voze.

Druhý případ. Do autobusu nastoupí maminka s dvojčaty v kočárku a arogantní muž ji odmítá pustit na místo pro kočárky. Řidič to vidí na displeji jedné z kamer ve voze, vyjde z kabiny a vystartuje na necitu. „Pusťte tam tu paní,“ vyzývá rozvalujícího se muže. Ten po krátkém dohadování ustoupí.

Poslední názorný případ využití kamerového systému ve vozech dopravního podniku ukazuje, jak opilý pasažér noční tramvaje třískne vztekle do snímače jízdenek a poničí ho tím. Když muž vzápětí vystoupí, nadává přitom řidiči, a pak prokopne spodní okno dveří autobusu. To se tříští.

Nové kamery dokáží udělat velmi kvalitní portrét pachatele

Tvář opilého muže, místo jeho výstupu a jeho útoky, však už má nejméně pět kamer v tomto voze na velmi kvalitních záběrech. Ty ihned putují buď k městským, nebo republikovým policistům. Ti vyrážejí. Muže buď za pár minut dostihnou, nebo ho podle „pěkných“ obrázků z kamer brzy najdou. Případně jeho velmi kvalitní portrét z vozu zveřejní a po muži začnou pátrat.


Foto: Petr Broulík

„Už se nám v poslední době i několikrát stalo, že se takovýto pachatel z vozu MHD sám přišel přihlásit, když se uviděl v televizi nebo na sociálních sítích,“ řekl ředitel Městského ředitelství policie Ostrava Antonín Řezníček.

Tak tohle všechno dnes dokáže kamerový systém, instalovaný už zcela ve všech vozidlech Dopravního podniku Ostrava (DPO).

V každé tramvaji je deset kamer, v autobuse pět až devět

V jednom autobuse a trolejbuse je dnes vždy pět až devět takovýchto kamer se záznamem a velkým obrazovým rozlišením, zatímco každá tramvaj má uvnitř dnes rovných deset kamer. Další dvě kamery monitorují přední a zadní část každého vozu.

„Kamerovým systémem vybavujeme vozy už od roku 2016, v poslední fázi jsme letos více než tisíc kamer instalovali do dubna do zbývajících 142 vozů. Kamery dnes nemají už jen vozy, které chystáme z provozu brzy vyřadit nebo jsou určeny k opravě. Těch je asi sedm procent z celkového potu,“ řek generální ředitel a předseda představenstva společnosti Dopravní podnik Ostrava Daniel Morys. DPO má ve svém vozovém parku celkem 569 vozidel. Systém bezpečnosti cestujících MHD navíc posiluje i stále se rozšiřující metropolitní síť kamerových dohledů na zastávkách a dalším veřejném prostoru.

Kamery pokrývají celý vnitřní prostor vozů DPO

Kamery ve vozech DPO jsou instalovány tak, aby pokryly celý vnitřní prostor autobusů, trolejbusů a tramvají. Záznamy z kamer uchovává DPO po dobu pěti dnů a pracují s nimi proškolení zaměstnanci speciálního pracoviště v Dohledovém centru DPO. Na žádost Policie ČR nebo v rámci ochrany práv DPO mohou konkrétní záznamy archivovat a vydat policistům nebo správním orgánům k prošetření problematických událostí.

Ostatně, poptávka po záznamech z vozů ze strany policistů České republiky rok od roku roste. V roce 2023 přesáhl počet žádostí tisícovku, pro srovnání - v roce 2021 jich bylo o asi třicet procent méně. V případě nutnosti může dopravní podnik i vozidlo, v kterém se stala závažná událost, odstavit, zastavit, a nahradit ho jiným vozidlem.

Většina cestujících bezpečnostní kamery ve vozech vítá

„Dopravní podnik se dnešním dnem stává lídrem mezi velkými provozovateli MHD v republice s takto intenzivním pokrytím svých vozů kamerami se záznamem. Přitom 97,9 procent cestujících tuto bezpečnostní strategii DPO mít v každém voze kamerový systém vítá. Kamery také většina z nich považuje za klíčový prvek v oblasti bezpečnosti. A to je pro nás zásadní,“ řekl Daniel Morys.


Foto: Petr Broulík

Kamery chrání jak cestující, tak i zaměstnance DPO. „Jsou užitečné nejen jako prevence kriminality, ale mohou být použity například i k doložení pojistných událostí,“ uvedl Morys.

Tisíc nejnověji nainstalovaných kamery v rámci zakázky za více než 22 milionů korun mají ještě kvalitnější obraz. „Věříme, že urychlí a zjednoduší práci pracovníků všech složek Integrovaného záchranného systému,“ podotkl Morys.

Záznamy z kamer lze použít jako důkazní prostředek

Kamerový systém, který je součástí každého městského hromadného dopravního prostředku v Ostravě, je velkým pomocníkem i pro práci policistů. Kamery mohou působit jednak preventivně, ale také napomáhají odhalovat protiprávní jednání.

„Přispívají velkou měrou ke ztotožnění podezřelých osob či svědků různých událostí, u kterých se nepodařila zjistit jejich identita. Mimo jiné může být kamerový záznam použit jako důkazní prostředek,“ řekl ředitel Městského ředitelství policie Ostrava Antonín Řezníček.

Kamerové záznamy z vozů MHD v Ostravě pomáhají policistům u různých trestních řízení. „Jsme schopni ustanovit pachatele ničení tramvají, napadání osob. Ale jsou to i závažné trestné činy, kdy se nám pachatel chce v tramvaji ztratit,“ řekl ředitel ostravské policie.

Je to dobrá zpráva pro všechny babičky a maminky

Primátor města Ostravy Jan Dohnal řekl, že bezpečnost Ostravanů je prioritou města. „Pocit bezpečí je jedno z největších témat strategického plánu a dovybavení všech vozidel MHD kamerami považujeme za významný milník právě v oblasti bezpečnosti a prevence kriminality. Ostatně se nám daří kriminalitu v Ostravě snižovat. Za posledních deset let téměř na polovinu,“ řekl primátor.


Foto: se souhlasem DPO

Kamery ve vozech odrazují vandaly, a pokud se ve voze něco závažného stane, mohou pomoci událost objasnit. „Kromě kamer se ve vozidlech MHD a na zastávkách také pohybují asistenti přepravy a strážníci, kteří k pocitu bezpečí cestujících také přispívají. Těší nás pozitivní zpětná vazba cestujících, kteří tato opatření vítají,“ prohlásil Dohnal.

Generální ředitel DPO Daniel Morys řekl, že instalace kamery do každého vozu MHD je především dobrou zpráva pro všechny maminky, babičky, ale i běžné cestující. „Doprava je díky kamerám zase o něco bezpečnější,“ uzavřel.

Sdílejte článek