Byznys
10/07/2024 Petr Sobol

Výběrová káva z Beskyd. Upraženo stále roste, chystá i vlastní prodejnu

Foto: se souhlasem Upraženo

Ještě před pár lety toho o kávě moc nevěděli, pak ale dva kamarádi koupili „kávový“ e-shop. Právě tehdy začali psát příběh značky Upraženo.

Mikuláš Dohnal a Jakub Najdek spolu začali podnikat už na vysoké škole, kdy se společně ponořili do světa cyklistiky. V této sféře úspěšně podnikají dodnes, přidali k ní ale taky kávu.

V roce 2017 převzali e-shop značky Upraženo, na kterém se prodávaly kávové kapsle. O pražení toho v té době moc nevěděli, začali ale naplno a postupně se posouvali nahoru. Správně vytušili, že je v pražení kávy potenciál, a tak na něm tvrdě makali. Jeden z majitelů absolvoval odborný kurz, společně řešili nový design a marketing.

„Na začátku jsme měsíčně prodali desítky balíčků, teď jich jsou tisíce. Každý měsíc průměrně upražíme okolo tří tun kávy,“ řekla pro patriotmagazin.cz Adéla Ladman, která se ve firmě stará mimo jiné o marketing.

Zlom nastal v roce 2021, kdy Upraženo udělalo před Vánocemi velkou kampaň na kávové předplatné. „Nebyli jsme první, kdo s kávovým předplatným přišel, ale byli jsme první, kdo ho takto začal propagovat. Začali jsme být aktivní na sociálních sítích, a to se nám vyplatilo,“ zavzpomínala Adéla. Z kávového předplatného se stal hit. „My jsme díky tomu věděli, že musíme upražit třeba půl tuny jen na předplatných. Mohli jsme tak nakoupit technologie a dále se rozvíjet,“ dodala. V roce 2021 se předplatných prodaly tisíce a tento trend trvá dodnes.

Upraženo začínalo ve Frýdku-Místku, ale s tím, jak rostlo, přišlo i stěhování. Aktuálně má základnu ve Sviadnově, kde je taky pražírna. Osobní odběry jsou pak možné ve frýdecké kavárně Cafe Inn. „Lidé však mohou naši kávu ochutnat i na spoustě dalších míst. V Ostravě jsme v síti Snídaňuj nebo v Royal Candy, jsme také v nové Chlebovjance, v Miuře v Čeladné a vlastně snad skoro ve všech obcích v Podbeskydí,“ prozradila Adéla.


Foto: se souhlasem Upraženo

Chystá se však jedna novinka – Upraženo buduje vlastní podnikovou prodejnu ve Frýdku-Místku, která bude fungovat i jako menší espresso bar. „Lidé si tady budou moci vyzvednout i objednávky z e-shopu, bude to taková naše výdejna kávové radosti,“ usmála se Adéla Ladman.

Beskydská pražírna má v nabídce vlastní zrnkovou kávu, rozložitelné kapsle nebo instantní kávu, ale také čaje nebo delikatesy od lokálních výrobců. Ve druhé polovině letošního roku chce na trh uvést i novou prémiovou řadu. „Bude se jednat o vysoce hodnocenou kávu, omezenou sklizní, dostupností i zpracováním,“ odhalila Adéla.

Majitelé, kteří nastartovali novou éru značky Upraženo, postupem času přešli spíše do strategické role. Povedlo se jim však sestavit tým lidí, který se velmi dobře doplňuje. „Zákazníkům se vždy snažíme vyjít vstříc, nasloucháme jim, snažíme se jim pomáhat i s výběrem. Zkrátka do toho dáváme srdíčko,“ uvedla Adéla Ladman.


Foto: se souhlasem Upraženo

O tom, že ve Sviadnově praží kávu správně, svědčí i prestižní ocenění v soutěži Great Taste, ve které Upraženo uspělo v letech 2022 i 2023. Do Londýna v obou případech poslalo tři produkty a všechny tři byly vždy oceněny takzvanými potravinářskými Oscary.

Upraženo je přitom stále teprve relativně na začátku a dá se čekat, že v příštích letech i nadále poroste. Další výzvou by v budoucnu mohla být vlastní kavárna. „Na začátek zkusíme podnikovou prodejnu a podle toho uvidíme, jestli je ve Frýdku-Místku ještě nějaký prostor, nebo půjdeme eventuálně jinam,“ uzavřela Adéla.

Foto: se souhlasem Upraženo
Sdílejte článek