Z Ostravy na Ostravici vlakem za 37 minut! Bude to jako tramvaj, říká Unucka
Obyvatelé Frýdku-Místku mohli debatovat s náměstkem hejtmana pro dopravu a silniční hospodářství Jakubem Unuckou. Dozvěděli se tak, co region trápí, pokud jde o dopravu či co mohou očekávat v nejbližší době.
Co všechno trápí dopravu v regionu, které cesty se nyní opravují či co mohou lidé očekávat od dopravy na Frýdecko-Místecku v nejbližším období. O těchto věcech mluvil náměstek hejtmana pro dopravu a silniční hospodářství Jakub Unucka ve středu vpodvečer s obyvateli ve Frýdku-Místku.
Nejprve upozornil na situaci na letišti Leoše Janáčka v Mošnově, kde přestaly létat ČSA mezi Prahou a Ostravou a také společnost Ryanair, která zajišťovala linku do italského Bergama.
„Nyní však jednáme o tom, že by se mělo létat do dvou leteckých hubů v západní Evropě, a to dvakrát denně. Pravidelně bude létat také linka do Varšavy,“ uvedl Jakub Unucka s tím, že ohromný potenciál ostravského letiště vidí v nákladní dopravě, tedy v takzvaném cargu.
„Osobní doprava je určitě také významná, ale kdybychom se na celou věc podívali z ekonomického hlediska, tak prim v tomto ohledu hraje jednoznačně nákladní doprava,“ dodal.
V průběhu večera došlo také na řeč o dlouho připravovaném obchvatu Frýdku-Místku, který staví Ředitelství silnic a dálnic. „Kromě něj se intenzivně pracuje také na úseku od Příbora po Rychaltice. Tady dojde k rozšíření silnice. Musíme se totiž připravit na to, že až skončí arbitráž, bude se znovu stavět ostravská D1 od Svinova po Bohumín,“ upozornil Unucka.
„Denně tudy projede třiadvacet tisíc aut. Ta tak budou muset jezdit od Hranic přes Frýdek-Místek a Český Těšín dál do Polska,“ předeslal.
Při debatě se posluchači dozvěděli i to, že kraj se snaží stále více podporovat hromadnou dopravu. Proto začnou jezdit na trati do Beskyd moderní vlakové soupravy push pull, které jsou nízkopodlažní, klimatizované a disponují i wi-fi či elektrickými zásuvkami.
„Řeší se také elektrifikace úseků z Ostravy-Kunčic do Frýdku-Místku a odtud do Frýdlantu nad Ostravicí a Ostravice i do Frenštátu pod Radhoštěm a Valašského Meziříčí. Blíží se tak doba, kdy se dostaneme z centra Ostravy do Ostravice za 37 minut. Bude to jako tramvaj,“ nastínil Unucka.
Jenže někteří upozornili i na nedostatky v dopravě. Především na nesystematické jízdní řády. Pokud se někdo chce dostat z Kopřivnice do Beskyd a zvolí cestu vlakem, bude se komplikovaně trmácet přes Veřovice, kde musí dlouho čekat na další přípoj.
„O těchto problémech víme, ale bohužel není tak jednoduché, aby všechny vlaky na sebe navazovaly tak, aby to pak vyhovovalo každému,“ připustil Unucka. „Rozhodně je ale v našem zájmu, aby lidé jezdili hromadnou dopravou co nejvíce. Bohužel dneska je nafta ohromně levná a ojeté auto, které vydrží dva roky, seženete za třicet tisíc. Spousta lidí tak jezdí raději auty.“
Náměstek upozornil také na to, že velkou čáru přes rozpočet dělá v poslední době kůrovec, který žere veškeré smrkové dřevo v horách.
„Jen na opravu cest na Bruntálsku, které jsou zničené od přetížených aut vozící vytěžené dřevo, potřebujeme 400 milionů korun. Už jsme požádali o pomoc i vládu, protože toto je kalamitní situace. Vláda nám však nevyšla vstříc, bere to jako nějaký problém na okraji republiky,“ konstatoval Unucka.
„Jakmile se kůrovec přesune do Beskyd, začne takové škody páchat tam. Přitom je třeba myslet na to, že na Frýdecko-Místecku žije daleko více lidí, takže i po těchto cestách jezdí mnohem více aut. Jsou daleko více využívané než ty na Bruntálsku.“
Unucka poukázal také na to, že Moravskoslezský kraj spravuje přibližně 2 800 kilometrů silnic a každý rok na jejich opravu putuje přibližně jedna miliarda korun.