Auto
19/10/2022 Václav Menšík

Autotest: Jaguar I-Pace. Kříženec

Sice jej pohání elektřina, ale ono je to úplně normální auto!

O Jaguaru I-Pace jsem měl načteno, že je to v podstatě první opravdu prémiový elektromobil a že řidiče nešikanuje ekologickými pózami, ale hýčká tak, jak to umí konvenční vozy z Coventry.

Zkrátím to. Kolegové nelhali! Jaguar vážně postavil skvělé auto, které má jen jakoby shodou okolností elektrický pohon.

Ale zpátky na začátek, když nám kamarádi z ostravského dealerství Jaguar nabídli k otestování I-Pace z flotily doprovodných vozů etapového silničního cyklistického závodu Sazka Tour, nemohli jsme odmítnout. V posledních dvou testech jsme pálili benzín i pneumatiky jak opilí milionáři, tak je třeba trochu si vyleštit karmu.

Na druhou stranu zas ale máme svou úroveň, jsme prestižní médium, tak nebudem asketicky trpět v nějakém ultra hardcore eko elektromobilu bez klimatizace, vzduchového podvozku, odvětrávaných sedaček, panoramatické střechy a dalších základních funkcí, na které má tvrdě pracující redaktor nárok. Takhle bych si to sojové latéčko z bambusového recyklovaného kelímku pořádně neužil. Takže Jaguar na vzduchovém podvozku byl ideální volba.

Do Best of British Cars už trefím i poslepu, vážně tu nejedu poprvé, už jsme přece jen testovali hromadu jejich skvělých aut a pokaždé se na návštěvu těším.

Krásné dámy na recepci mě vítají jako vždy s úsměvem, pozvání na kávu je samozřejmostí a já chci ješitně věřit, že to nedělají jen proto, že jsou skvělé profesionálky a zákaznický servis mají pod kůží. A tak věřím.

Tady je svět prostě v pořádku. Ego pohlazeno, auto už je nachystáno a nabito. Probereme poslední detaily, přebírám klíčky a můžu vyrazit.

I-Pace mě uhranul od prvního setkání. Obrovská kola a hladké křivky karoserie vypadají vážně skvěle. Moderně a dynamicky, člověk by pod tou obrovskou kapotou vážně nečekal elektromobil. A nečekal by ho ani po usednutí za volant. Sedačky působí na pohled sportovně a kompaktně, ale nejsou přehnaně tvrdé a pojmou i redaktora, který už jen marně vzpomíná na svou dávno minulou sportovní formu. Volant i všechny ovládací prvky jsou příjemně tradiční jako u všech moderních Jaguárů. Hned jsem tu jako doma.

Startuju tlačítkem. Teda vlastně iniciuju, protože teprve teď se pozná, že pod kapotou nemám spalovák. Nikde nic nezarachotí, jen přístroje hlásí, že jsem ready, volím déčko a tiše vyrážím. Zas tak tiše ovšem ne. Vždyť já slyším motor!? Po chvilce mi dojde, že inženýři nebo spíš marketéři z Jaguaru měli pocit, že ke štěstí potřebuju falešný zvuk osmiválce. Nepotřebuju! Nechci! Poctivý osmiválec žádný reproduktor nenahradí, takže na prvních světlech hledám v systému možnost, jak to šidítko vypnout.

A tady musím inženýry a designéry znovu pochválit. Infotainment auta je navržený skvěle! Reaguje svižně, je přehledný a než mi naskočí zelená, falešné zvuky mám vypnuté a v autě je ticho jak v kabině chacharů po prvním zápase a nakládačce od Hanáků.

Když se ticho omrzí, dám šanci vyniknout audio soustavě Meridian, která mě vždycky překvapí skvělým zvukem. Už bych mohl být z jaguárů a Range Roverů zvyklý, ale stejně je to pokaždé zážitek. V nehlučném elektromobilu ještě silnější.

Za volantem I-Pace si krom kvalitního zvuku užíváš i to opojné zrychlení. Je to příjemné a návykové, být na všech světlech první, ale teprve jako spolujezdec poznáš, že zrychlení toho auta je fakt brutální. Tak pozor, když vezeš děti z oběda. Byla by ho škoda. Oběda i čalounění sedaček. Pětileté princezny mnohem více než zrychlení z nuly až mimo zákon ocení výhled skrze panoramatickou střechu a kvalitu reprodukce oblíbených pohádkových písniček v tom dokonale odhlučněném interiéru.

Faktem ale je, že to opájení se silou elektropohonu tě během pár dní přejde. Je to skvělé, ale mnohem lepší je ta plynulost, komfort a zároveň hbitost, kterou elektromobil nabízí. Ve městě je to král. Na náplavce u Ostravice hvězda, vedle níž bledne snad i Štěpán Kozub a mimo město je to dokonalý distingovaný bodyguard, který se zvládne perfektně postarat o čtyři pasažéry a jejich zavazadla.

V kufru má místa dost, zadní sedačky lze sklopit a převézt tak půlku obchodu s nábytkem. A ještě je tu malý prostor pod přední kapotou. Ten je super třeba k tomu, aby se napájecí kabely neválely v kufru s dalšími věcmi.

I-Pace nemá rezervu, na jejím místě má baterky. Ale upřímně. Měnit to dvaadvacetipalcové kolo někde u krajnice, to stejně nechceš. Ta kola jsou fakt obří. Designové povedená, pořádně široká a obutá do sportovních pneumatik. Tady nenajdeš žádné ekologické úzké tvrdé puky, ale hromadu gripu. Hodí se, když člověka zase popadne chuť snižovat sebevědomí kravaťákům v rádoby sportovních limuzínách.

Jinak ale člověka tohle auto nakonec vážně zklidní. Třeba takové nákupy v nejmenovaném supermarketu Lidl. Přijedeš, pokecáš se spolužačkou z gymplu, která zrovna odpojuje svůj elektromobil, připíchneš Jaguar na 50 kW nabíječku a jdeš nakoupit.

Je to blahodárné! Při nákupu nespěchám a nevytočí mě ani zmatená paní, která až u pokladny zjistila, že chtěla hladkou mouku místo polohrubé. S vědomím, že každá minuta ve frontě mi přidává procento energie do baterie, jí to zboží zajdu vyměnit a pak ještě v klidu počkám, až si pečlivě zkontroluje účet, kterým ta inflační mouka nechutně zahýbala.

Dobíjím zdarma. A co nabiju, to v Lidlu utratím a získávám i body u rodiny za pečlivé a pravidelné nákupy potravin. Od září už to úplně zdarma není, ale ceny u dobíječek Lidl pořád přívětivé. Potkáme se tam. I s tímhle povedeným Jaguarem!

Jaguar I-Pace HSE EV400 90kWh AWD

Technické údaje

Pohon: soustava dvou elektromotorů

Celkový výkon soustavy: 294 kW
Celkový točivý moment: 696 Nm
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,8 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Dojezd /WLTP/: 470 km

Vnější rozměry

Rozvor: 2990 mm
Délka: 4682 mm
Šířka: 2139 mm
Výška: 1566 mm
Objem zavazadlového prostoru:505 l
Pohotovostní hmotnost: 2208 kg

Cena od: 2 482 855 Kč včetně DPH

Sdílejte článek