Autotest: Mercedes–Benz E 300e. Etalon manažerských garáží exceluje jako plug-in hybrid
Doba se mění, některé jistoty naštěstí přetrvávají. Třeba to, že Mercedes-Benz ve své třídě E vždy nabízí široké spektrum motorizací. Výkonné benzínové motory, úsporné a silné diesely, čtyřválce i šestiválce. Prostě tak, jak se na německou prémii sluší a patří a jak jsme desítky let zvyklí.
Aktuální éčko si ovšem můžete v nových moderních prostorách showroomu CENTRUM Moravia Sever zvolit taky třeba jako plug-in hybrid, který mají tak rádi ESG manažeři ve vašem korporátu. A budete ho mít rádi i vy, věřte mi! Ale všechno popořadě.
V nejvzdálenějším rohu parkoviště nechávám svůj dokonale průměrný rodinný kombík a mířím do útrob showroomu na Rudné ulici v Ostravě, který nedávno prošel rekonstrukcí, abych alespoň na pár dní nakoukl do extraligy. Showroom ještě voní novotou, celý se třpytí a Mercedesům to obzvlášť sekne. Tady bych se vydržel kochat pohledem na všechny ty roadstery, limuzíny i SUV hodně dlouho, ale musím si to nechat na jindy. Tématem dnešního dne je jen a pouze nové éčko. Manažerská extraklasa. Jako stvořená pro ředitele prestižního magazínu.
Příjemná paní asistentka se mnou vyplní nezbytné papíry a už se mě ujímá produktový expert Marek Ježek. Je snad o polovinu mladší než já, takže pokud jde o moderní technologie a konektivitu, jež Mercedes nabízí, nemohl jsem si přát lepšího průvodce. Fakt je to expert! Nejdřív mi však vysvětlí, jak je možné, že mám na kapotě stojatou hvězdu, o které jsem si myslel, že v rámci ochrany chodců už dávno musela zmizet. Pak mě nadšeně provede infotainmentem a ukáže funkce MBUX superscreen, která se táhne přes celou šířku palubní desky. I když už ji znám z EQS, se kterou jsem před časem měl tu čest, pořád je úchvatná. Bohužel podle firemního fleet manažera v korporátu možná i trochu zbytečná.
Abych nezapomněl, expert Marek mi vysvětlil, že výhled přes hvězdu na kapotě má ten, kdo si pro svůj Mercedes nedopřál AMG paket, ale zvolil linii Exclusive exteriér. A to je velké dilema, řeknu vám! Auta s AMG bodykitem vypadají skvěle, lehce agresivně, ale ne zbytečně prvoplánově okázale. A to se mi líbí!
Foto: Marek Dušek
Pohled na silnici skrze hvězdu na kapotě zase přináší řidiči ten úžasný luxusní feeling z jízdy v plnotučném Mercedesu. To se mi taky líbí! Budou to ještě nervy nad konfigurátorem, ale nakonec to zvládneme!
Když už mám základní informace o autě a jeho funkcích, loučím se, usedám za volant, který je samozřejmě potažen prvotřídní kůží nappa, pohodlně se uvelebím ve velmi velkorysém křesle, okamžitě a intuitivně připojím telefon, který pak míří do šikovné nabíjecí poličky a mohu spokojeně vyrazit.
Spokojenost. To je to slovo, které dokonale vystihuje celou mou zkušenost s éčkem. Tohle auto dělá vše pro maximální komfort a bezpečí jemu svěřené posádky a já to cítím od prvních metrů. Samozřejmě mám nekonečně dlouhý seznam bezpečnostních asistentů, nezapomnělo se ani na rozšířenou realitu MBUX, která jakoby na silnici promítá varování a piktogramy nebo třeba aktivní adaptivní tempomat. Všechny moderní systémy spolu perfektně ladí, skutečně řidiči pomáhají a zbytečně jej neobtěžují, ale ten pocit bezpečí z kusu pořádné německé strojařské práce, který v autě mám od první minuty, ten žádná umělá inteligence nenahradí.
V téhle káře chci přes týden točit dlouhé štreky Evropou a o víkendu se kochat na výletech s dětmi, psem, jízdními koly, odrážedly a vším ostatním, co se musí nezbytně nutně přibalit na cestu. Vím, že tenhle kombík to zvládne s grácií.
Je velký. Fakt poctivě stavěný. Široký, dlouhý a v plug-in verzi to není úplný drobek. I v zadokolce je na vzduchu a umí nejen měnit charakteristiku tlumičů, ale také světlou výšku. Manuálně, a hlavně automaticky při rychlosti nad 140 km/h. Ve sportovním režimu už nad 120 km/h. To si kombík zaklekne o kousek blíže k vozovce a je ještě stabilnější až do naprosto nelegálních rychlostí.
Nejlépe je mu však lehce nad dálničním limitem. Vznáší se na vzduchovém podvozku a dělá vše, aby na palubě bylo dokonalé ticho. Podvozek je perfektně odhlučněný, samozřejmostí jsou akustická skla a devítistupňová převodovka.
Když sjedu z dálnice a chci být chvíli o dvacet let mladší, vyberu vhodný devadesátkový taneční soundtrack, nastavím 4D Surround soundsystém Burmester, ať mi basy pořádně duní přes sedadlo přímo do zad, a vydám se projet své oblíbené zatáčky.
„No no, no no no no, no no no no, no no there’s no limit!“ zpívá mi k tomu Anita Doth z 2 Unlimited. K rytmu mládí se přidá ambientní osvětlení a já se cítím jako tenkrát poprvé na Stodolní.
I když plug-in má pár kilo navíc, zatáček se nebojí a jeho stabilizační systémy dovolí i lehký smyk zadní poháněné nápravy. Není to takový suchar, jak by se mohlo zdát na první pohled. Máme toho společného více než jsem si myslel.
Když se ale z repráků ozve Scooter a jeho „Hyper, hyper!“, pochopím, že moje bouřlivé dny jsou dávno ty tam, že je třeba nechat pouťové efekty mladším, a vrátit se zpátky do reality všedních dní. Pouštím si dokonale nekonfliktní podcast našeho pana šéfredaktora, auto nastavím na komfort a nechám jej dělat to, k čemu je učeno především – dovézt mě bezpečně a pohodlně do cíle i té nejdelší cesty. V téhle poloze je nám oběma stejně nejlíp.
Na kratších každodenních cestách ocením výhody plug-in hybridu. Sice mám kvůli velkorysé baterii trochu menší kufr, ale zase si můžu na jedno nabití užívat více než sto kilometrů čistě elektrické jízdy, která je kultivovaná a dynamická tak, jak jen elektromobily umějí být.
Mám příplatkovou 55 kW palubní nabíječku, takže mohu éčko dobíjet nejen u klasického domácího wallboxu, ideálně z energie ze solárních panelů, ale taky u veřejných stanic třeba u supermarketu nebo v korporátních garážích.
Když je náhodou třeba větší porce výkonu, skvěle odhlučněný motor se k elektrickému pohonu připojí plynule, a tak nějak samozřejmě, aby si pak jen tak tichounce ševelil.
Foto: Marek Dušek
Takhle dokonalou souhru spalovacího benzínového motoru a elektromotoru umí málokdo lépe.
Když musím auto někde odstavit bez dozoru, jsem tentokrát trochu klidnější. Příplatková výbava totiž zahrnuje systém Guard 360 plus. To je soustava kamer a alarm, který se aktivuje při narušení integrity vozu. Ať už nenechavcem nebo třeba nešikovným řidičem, který by mi do mého auta nacouval. Okamžitě se aktivují kamery a vyfotí kompletní okolí vozu a pošlou mi to do aplikace, samozřejmě.
Nezdvořáci tak už od poškozeného auta jen tak beztrestně neodjedou. I když lepší by samozřejmě bylo, kdyby tu krásnou temně modrou metalízu nikdo ani neškrábnul.
Tohle auto by si zasloužilo místo v naší redakční garáži. Každou minutu za volantem jsem si připadal jako skutečný ředitel mimořádně prestižního a úspěšného magazínu, užíval si prostornosti, komfortu i moderních technologií a zároveň se mohl chovat ohleduplně, když jsem emisemi spalovacího motoru zbytečně neotravoval vzduch v milované Ostravě.
Pokud to vidíte podobně a máte kde nabíjet, jděte, stejně jako já za svým šéfem nebo partnerem, a přesvědčte ho, že tohle auto prostě musí být váš příští služební vůz.
Technické údaje
Mercedes – Benz E 300e kombi
Pohon: plug-in hybrid
Maximální systémový výkon: 230 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Nejvyšší rychlost: 227 km/h
Celková spotřeba energie /WLTP/: 8,2 – 7,3 l/100 km
Vnější rozměry
Rozvor: 2 961 mm
Délka: 4 949 mm
Šířka: 2 065 mm
Výška: 1 470 mm
Objem zavazadlového prostoru: 460 l
Pohotovostní hmotnost: 2 200 kg
Cena testovaného vozu: 2 541 387,20 Kč včetně DPH