Nejnovější zprávy: V Ostravě se dnes testovalo 4567 dětí, pozitivní byly dvě ​Poruba bude mít opět fontánu! V upraveném parku u Domu kultury Poklad

Auto

Další úspěch socialismu! Otestovali jsme novinku: Škodu 1203!

Náš pokrokový magazín PATRIOT má tu čest jako první v Ostravě otestovat Škodu 1203 valník v modernizovaném provedení modelového roku 1977.

Foto: Radim Kolibík

Vozidlo, které spolu s dělnickou třídou hrdě drží prapor našeho ocelového srdce republiky v boji proti kapitalismu.

Foto: Radim Kolibík

Škoda 1203 je odpovědí AZNP na úkol, který byl uložen Ministerstvem automobilového průmyslu Československé socialistické republiky jako reakce na požadavky soudruhů ze všech sektorů národního hospodářství, kteří již od konce padesátých let požadovali výrobu lehkého dodávkového automobilu.

Veletrh v táboře socialismu

Když byl vůz v roce 1968 představen na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, vyvolal mezi odbornou veřejností nadšení a bylo zřejmé, že AZNP musí hledat nové výrobní kapacity.

Rozhodnutím ÚV KSČ se výroba tohoto vozu přesunula v rámci plánu industrializace Slovenska do Trnavy, aby byl plán příští pětiletky splněn na 110 %.

Foto: Radim Kolibík

Rozhodnutí zřídit motorárnu v podniku Kovosmalt Trnava, který doposud vyráběl bubny do praček a hrnce, se však ukázalo jako neprozíravé. Kovosmalt nebyl schopen plnit požadavky Podniku zahraničního obchodu Motokov na kvalitu dodaných motorů a výroba musela být ukončena.

Poučeni z krizového vývoje, zadali soudruzi úkol trnavské ocelárně, která se jej zhostila tak, jak se na nositele Řádu práce sluší a patří. Vznikly tak Trnavské automobilové závody, kam se postupně z Vrchlabí přesunula kompletní výroba i vývoj vozu a kde byla slovenskými soudruhy vyrobena i tato Dvanáctsettrojka.

Moderní prvky na každém kroku

Už při příchodu k autu v zelené barvě si všímám, že naše Dvanáctsettrojka již dostala modernější zapuštěné kliky z modelu Škoda 100, k otevření dveří není nutno použít nadměrné síly a mohu se usadit do měkké sedačky.

Kabina prostorem neoplývá, ale socialistický člověk je zocelen a ví, že před pomíjivým pohodlím musí upřednostnit nosnost a prostor pro náklad. Bez trochy sebeobětování bychom boj proti imperialistickým štváčům nemohli vyhrát!

Foto: Radim Kolibík

Otevírám sytič a startuji. Čtyřválec, který se nachází v tunelu mezi sedadly, naskočí na první natočení. Pochvala, súdruhovia! Další úder imperialistickým švábům zasazen!

Volant samozřejmě také znám z úspěšné řady 100/110, věnec je tenký, z nejmodernější Škody 120 jsme zhýčkáni příjemným volantem sportovního střihu, avšak zde velký průměr usnadňuje ovládání vozu v malých rychlostech.

Kritika? Ano, ale konstruktivní!

Převodovka je čtyřstupňová a bohužel si nemohu odpustit kritiku, avšak konsktruktivní. Řazení je nepřesné, vyžaduje soustředění a cvik. Zkušený řidič si samozřejmě poradí, avšak pokud chceme imperialisty, jejichž zkažený dech již cítíme ve svých tvářích, dohnat a předehnat, musíme být přísní a přiznat si, že zde má vozidlo rezervy.

Věřím však, že konstruktéři AZNP přijmou kritiku jako socialistický závazek zlepšit přesnost převodovky a pětiletku tak splní za čtyři roky.

S výtkami to netřeba přehánět, jsou tady soudruzi, kteří měli tu smůlu a namísto škodovky jim byl přidělen polský ŽUK, který srovnání s pokrokovými produkty AZNP v žádném případě nesnese.

Foto: Radim Kolibík

Když se mi podaří zařadit první rychlostní stupeň, je rozjezd překvapivě svižný. Odezva motoru na polohu plynového pedálu je rychlá a na kluzkém povrchu není problém protočit poháněná zadní kola. Čtyřicet šest koní je čtyřicet šest koní!

Protřelí šoféři vědí, že když je valník prázdný, stačí trocha ranní rosy a uvízneš i na rovině. Proto je třeba zadní nápravu pořádně zatížit. Jasně, v žigulíku ten pytel cementu vozí taxikáři a zelináři jen v zimě, ale tady potřebuješ zátěž pořád.

Bylo by dost špatné, soudruhu, kdybys cestou za nějakým melouchem zbytečně zapadl a dostal se do hledáčku Veřejné bezpečnosti kvůli černé jízdě jen proto, že soused konečně ve stavebninách sehnal Eriky na obklady nové koupelny a ty mu je v sobotu jedeš vyzvednout podnikovým autem, které zapadlo na lesní odbočce, když sis šel odskočit.

Nákladu se nebojíme, plán překročíme!

Oficiálně uveze na korbě tunu nákladu, ale až se, podle hesla, kdo nekrade, okrádá vlastní rodinu, vydáš s plnou korbou kolektivně vlastněného železa do sběrných surovin, ukáže tam cinknutá váha klidně tuny dvě.

Pak trochu zbytečně trpí převodovka, spojka i brzdy, ale když Frantovi na výdejnu občas přineseš kus hovězího z nuceného výseku nebo gruzínský koňáček, vždycky pro tebe bude mít dostatek náhradních dílů. K jakékoliv opravě stačí šroubovák, kladivo a pevná ruka mechanika.

Foto: Radim Kolibík

Takže druhou láhev si nechej pro kluky, kteří opravují traktory na dílně vašeho JZD a do rána je Dvanáctsettrojka znovu připravena vyrazit kupředu za dalšími úspěchy při budování vyspělé socialistické společnosti.

V městském provozu oceňuji, jak chytře soudruzi konstruktéři vozidlo navrhli. Výhled do všech stran je dokonalý a díky motoru posunutému vzad nic neomezuje rejd předních kol a otočím se na pětníku. Když vyjedu z města, s nezatíženým vozem cítím zbytečnou nervozitu a odskakování podvozku. Stačí korbu trochu naložit a nervozita se změní v plavnost. Jistě tomu prospěly i moderní radiální pneumatiky, které již od roku 1967 vyrábí v Gottwaldově.

Když je ti zima, zatop si motorem

Modelový rok 1977 ještě nepřinesl kotoučové brzdy, proto je nutno být obezřetný a při jízdě předvídat, ale není to nic, co by zkušený šofér nezvládl. Motor má dost síly na to, aby bylo možné na dostatečně dlouhé rovince atakovat až stokilometrovou rychlost!

Foto: Radim Kolibík

Zejména řidiči záchranné služby a soudruzi, kteří často v létě cestují po D1, si u předchozích modelů stěžovali na přehřívání motoru, my v sychravém březnovém počasí tento problém nezaznamenali. Naopak jsme ocenili, že si v kabině můžeme přitopit jednoduchým odklopením krytu motoru.

Ložná plocha valníku je velká, bočnice pevné a o nosnost skvělá. Všechny parametry testovaného vozu jasně dokazují, jak důležitým pomocníkem je ve všech segmentech socialistického hospodářství.

Pokud AZNP zvládne závazek neustálého pokroku, zavede do výroby drobná zlepšení, bude Škoda 1203 páteří logistiky Československé socialistické republiky ještě pro mnoho pětiletek.

Škoda 1203 ROL, typ 776

Technické údaje

Typ motoru: Zážehový čtyřválec OHV

Nejvyšší výkon: 36 kW

Nejvyšší rychlost: 100 km/h

Kombinovaná spotřeba: 11 l/100 km

Vnější rozměry

Délka: 4550 mm

Šířka: 1870 mm

Výška: 1900 mm

Rozvor: 2320 mm

Fotogalerie

Autor: Foto: Radim Kolibík