Když místo favoritek jezdila vysoká kola. Ostrava teď patří historickým velocipedům
Majitelé dnešních špičkových elektrických, cestovních a horských kol mají až do 2. června možnost vidět, jak vypadali předchůdci jejich kol. A taky, na jakých kolech se proháněli naši předkové v dobách, kdy v Ostravě jako houby po dešti rostly doly a fabriky.
Národní zemědělské muzeum v Dolních Vítkovicích zahájilo ve svých prostorách výstavu nazvanou Dobrodružství cyklistiky - éra vysokého kola, na níž je možno vidět řadu zrestaurovaných originálních bicyklů. Těm vévodí dnes bizarní vysoká kola, čili velocipedy, s jedním velkým a malým kolem, ale i ta úplně nejstarší, kterými jsou takzvané draisiny.
Vystavené velocipedy, často přezdívané „kostitřasy“, představují vývoj těchto bicyklů v době rané éry československé cyklistiky od osmdesátých let 19. století až do čtyřicátých let století minulého. Mnohá kola na výstavu poskytl pořádající Klub českých velocipedistů v Hrabové. Ten vznikl už v roce 1906, a kromě výletů na velocipedech a společných cvičení pořádal za první republiky také taneční zábavy a divadelní představení.
Smyslem je představit vývoj cyklistiky s důrazem na velocipedy
Spoustu dalších vzácných historických velkých kol, ale i například takzvaných „bezpečníků“, což byla oproti vysokým kolům naopak nízká kola, přivezli organizátoři výstavy Dobrodružství cyklistiky z muzeí z Olomoucka a Moravskoslezského kraje i od soukromých sběratelů z Brna, Uherského Brodu, z Bílovce, Ostravy a Paskova. Kurátory výstavy jsou Lenka Mazačová a Robert Hons z kutnohorského Českého muzea stříbra.
Smyslem výstavy je představit návštěvníkům vývoj cyklistky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku a její počátky v Ostravě. Kromě velocipedů a „kostitřasů“ na ní lze vidět i různé cyklistické předměty a fotografie. „Většina vystavených velkých kol jsou originály. Sváželi jsme je sem z celého Moravskoslezského kraje a střední Moravy celé tři dny,“ řekl předseda Klubu českých velocipedistů v Hrabové Jiří Axmann.
Výstavu ukončí závody a mistrovství světa velocipedů
Výstava historických vysokých kol vyvrcholí Mezinárodním setkáním veteránských cyklistů IVCA Rally Ostrava, které se uskuteční v moravskoslezské metropoli od čtvrtku 29. května do 2. června.
Jeho součástí bude ve čtvrtek 30 května závod Century Race na 100 anglických mil a poté společná vyjížďka podél řeky Ostravice z Dolní oblasti Vítkovic do Vratimova, Hrabové a zpět. Závody se uskuteční od 6 do 18 hodin, vyjížďka od 12.30 hodin do 17.30 hodin.
V pátek 31. května mezi 10. až 13. hodinou bude setkání pokračovat Mistrovstvím světa v jízdě na vysokých kolech, pojede se na oválu In-line Parku Ostrava. Páteční den ukončí večerní vyjížďka na velocipedech na Landek, výjezd z Dolní oblasti Vítkovic organizátoři naplánovali v 18 hodin.
Gala vyjížďka v dobovém oblečení na Masarykovo náměstí
V sobotu 1. června vyjedou velocipedisté v dobovém oblečení v 10.30 hodin Národního zemědělského muzea na gala vyjížďku Ostravou. V poledne se uskuteční na Masarykově náměstí rej kol a slavnost bude ve 14 hodin pokračovat doprovodným programem u Divadla loutek.
Celé letošní ostravské Mezinárodní setkání veteránských cyklistů IVCA Rally ukončí v neděli od 7 do 13 hodin velký Cyklistický bleší trh v Národním zemědělském muzeu v Dolních Vítkovicích.
Velocipedisti se po Ostravě proháněli už za průmyslové revoluce
O počátcích cyklistiky v Ostravě nemáme víceméně žádné informace. Jezdci na velocipedech se zde mohli vyskytovat již od éry velocipedů typu Michaux či ještě starších draisin. Je velmi pravděpodobné, že již na začátku 80. let 19. století, tedy ještě dříve, než začaly u nás vznikat první cyklistické kluby, se i po Ostravsku proháněli cyklisté na vysokých kolech.
Nejstarším ostravským cyklistickým klubem byl německý spolek Mährisch Ostrauer Radfahrer Club založený v roce 1887. Jeho předsedou se stal tiskař a vydavatel Julius Kitti, který ve svém nakladatelství nabízel značné množství cyklistické literatury, především však v němčině.
V době svého založení čítal klub 21 členů a vlastnil 18 velocipedů. Klub disponoval také vlastní cyklistickou drahou, která se nacházela v místech nové radnice. Později vznikaly v Ostravě a na Ostravsku další německé cyklistické spolky a v roce 1899 konečně i první český vlastenecký spolek - Klub českých velocipedistů Blesk v Moravské Ostravě. Po roce 1900 pak počet klubů na Ostravsku prudce vzrostl.
V Hrabové klub velocipedistů obnovili
Klub velocipedistů v Hrabové měl v roce 1906 25 činných členů a pět přispívajících. Po první světové válce měl spolek ještě 26 členů. V období druhé světové války byla činnost klubu z politických důvodů značně omezována, k jeho zániku ovšem došlo v roce 1950.
V roce 2013 se však Jiří Axman, Václav Gerolt a František Janša starý cyklistický spolek v Hrabové obnovili a současný spolek je členem Obnovené ústřední jednoty velocipedistů. Klub opět pořádá různé akce, například slavnost Letnic či plesy. V letošním roce je hrabovský klub pořadatelem IVCA Rally.