Společnost
01/03/2022 Petr Sobol

Na hrad se vrátil masopust. Koně jsme díkybohu sežrat nemuseli, říká Marek Tichý

Na Slezskoostravský hrad se v neděli po dvou letech vrátil oblíbený masopust. Chybět nemohla kupa jídla ani bohatý doprovodný program.

Pokud jste zavítali na masopust, který proběhl na Slezskoostravském hradě, nebo jste už dříve navštívili některou z akcí s historickou tématikou, tak vám jeho tvář přijde určitě povědomá. Marek Tichý z Ostravy oprašuje a udržuje dlouhou a bohatou historii naší země.

V čem je pro vás masopust na Slezskoostravském hradě výjimečný?

Slezskoostravský hrad, na rozdíl od ostatních ostravských scén, skýtá možnost romantiky a historie. Proto se i tento masopust nese v romantickém a historickém duchu. Kromě tradičních masek a průvodů je věnován také komediantům, kejklířům, divadélkům pro děti, ale i starým písničkám našich babiček, které hrají k tanci i k poslechu. Je tady tradiční zabijačka, stánky s uzeninami a pochutinami. Nejen z Moravy a Slezska, ale taky z Uher. Masopust je o tom konečně se dobře najíst před tím, než přijde čtyřicetidenní půst před Velikonocemi.

Dlouhá fronta se stojí na zabijačkovou polévku za korunu. Je velkým lákadlem?

Věřím, že pokud je pro někoho tahákem plné břicho, tak i ta polévka je něčím zvláštním. Tady se tradiční zabijačková polévka dělá opravdu zabijačkou, která je finálním výrobkem. Udělají se jitrnice, jelita a veškerý vývar z toho prasátka je pak onou zabijačkovou polévkou.

Co masopust znamená pro vás?

Pro mě znamená především návrat k jaru, teplu a probouzení přírody. Musím přiznat, že na jaro už se vážně těším.

Taky se blíží Velikonoce. Jak je vnímáte?

Jsou svátkem jak křesťanským, tak i předkřesťanským, kdy jaro nejen, že klepalo na dveře, ale už bylo opravdovým jarem. Jsou to svátky k tomu, aby začal zemědělský rok. Zima má odzvoněno.

Lidé vás potkávají třeba právě na masopustech, ale i na mnoha dalších akcích. Čemu všemu se věnujete?

Jsme produkčním spolkem, který dělá po celé republice i v zahraničí tradiční oslavy spojené s historií měst, obcí i zemí. Už přes třicet let se věnujeme historii a naše programy s produkcí se přizpůsobují právě na toto téma. Takže pokud má město třeba 700 let, tak přichází průvody královské, symbolické či udělení městských práv. Pokud to jsou svátky lidové, jako Vánoce nebo Velikonoce, tak se snažíme držet těchto tradičních zvyků a zvyklostí. To, co děláme, je nějakým symbolickým oprašováním a udržováním historie naší země.

Jste rád, že takto přenesenou formou můžete být její součástí?

Je snem asi každého kluka, ale i člověka, že dělá to, co ho baví a z čeho má radost. To, o čem četl v knížkách romantických a historických. Pro mě je to nádhera. Stejně jako pro každého herce ztvárňovat klasické postavy, ale třeba i pro ekonoma vést velkou firmu.

Jak velký váš spolek je?

Spolek jako takový má hlavní produkční tým, který se pohybuje okolo deseti lidí. Když se ale dělají velké oslavy, tak se do projektu zapracovávají i ostatní přidružené spolky, nejen z republiky, ale klidně i z celé Evropy. Potom je na slavnostech třeba i 500 nebo 800 účinkujících různých žánrů od kejklířů, přes rytíře či žoldnéře až po komedianty.

Vystupujete i na jiných scénách?

Naše účinkování bylo i pro divadla nebo taky pro film. A to nejen pro domácí, ale i pro zahraniční produkci.

Poslední dva roky u nás řádil koronavirus a spousta akcí byla zrušena či omezena. Jste rádi, že už zase můžete mezi lidi?

Situace byla, jaká byla. V zemi krále Václava se nesmělo tančit ani zpívat. My jsme koně díkybohu sežrat nemuseli, nějakým způsobem jsme přežili a věříme, že budeme lidem radost a pozitivní směr předávat i dál. My si s lidmi hrajeme, předvádíme jim sny, historii a romantiku, takže věřím, že lidé aspoň na chviličku přestanou uvažovat o koupi nových aut, praček, domů a bytů a spíš se pobaví u komediantů, šermířů či rytířů a v té dané chvíli jim nebude nic chybět.

Sdílejte článek