Nevídané, tramvaj pojede z Poruby do centra osmdesátkou!
S gustem mladý řidič Dopravního podniku Ostrava Adam sešlápl dnes na stále ještě cestujícím nepřístupné zastávce na Svinovských mostech krátce po desáté hodině „plyn“ v kabině moderního typu elektrické tramvaje Stadler.
A rozhučel si to po pusté koleji k vodárně v Nové Vsi. Tachometr tramvaje rychle překročil sedmdesátku a rafička mířila k osmdesátce. Takhle rychle si to možná nikdy ještě žádná tramvaj nejenom v Ostravě nesvištěla.
Tramvaják Adam v bílé košili dokonce na krátkém úseku k vodárně s potěšením předhonil pár osobních automobilů. Ty na této trase mají omezenou rychlost do sedmdesátky. Zatímco tramvaje tu budou moci po letní generální opravě trati od zítřejšího 1. září uhánět až osmdesátkou.
Viděli jste tramvaj předehnat osobní auto? Zkuste se svézt k vodárně
„Je to paráda, to zrychlení na osmdesát se s tímhle Stadlerem dá dosáhnout za pár vteřin. Bez žádných komplikací,“ liboval si řidič, který si „bláznivou“ jízdu osmdesátkou na rekonstruované trati zopakoval s úsměvem hned hodinu poté, když se vracel s šéfy dopravního podniku z ukázkové jízdy z rozestavěné tramvajové smyčky na Hlučínské ulici.
Ostatní řidiči tramvají si to budou moci vyzkoušet maximální rychlost už zítra, kdy s úderem prvního dne školního roku skončí pro někoho možná už únavná dvouměsíční prázdninová výluka od porubské tramvajové stanice Telekomunikační škola až do Hulvák. Na této trase museli cestující z Ostravy-Poruby do centra Ostravy dvakrát přestupovat právě kvůli výměně původní trati za novou.
Lidé nás kritizují, že městská doprava je pomalá. Tak to měníme
Předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys řekl, že je rád, že se mohl s kolegy a novináři dnes vůbec historicky poprvé v České republice svézt tramvají osmdesátikilometrovou rychlostí v hodině.
„Protože zvyšování komfortu cestujících neznamená jen nové vozy v parku dopravního podniku, ale i zvyšování rychlosti tramvají. A to proto, aby tramvajová doprava významně spořila našim cestujícím čas,“ řekl ředitel Daniel Morys.
„Na úseku mezi Svinovskými mosty a vodárnou v Nové Vsi jsme mohli vidět, jak je tramvaj schopna předjíždět i automobily, což není vidět často. Naopak cestující nás hodně kritizují, že městská hromadná doprava je pomalejší než jízda autem. My jsme dneškem načali trend zvyšování rychlosti a chystáme další úseky, kde bude tramvajová doprava zrychlovat,“ řekl Daniel Morys.
Tramvaje mohou uhánět i na Dubině, za Zárubkem či na Místecké
A vyjmenoval například trať na Dubině mezi křižovatkou Kotase a tramvajovou smyčkou Dubina. „Tam se bude zvyšovat rychlost tramvají už příští rok. Také mezi Zárubkem a Novou hutí je trať, která má rovinatý profil a kde lze dosahovat vyšší rychlosti tramvají. A samozřejmě Místecká, tam lze také změnit tramvajovou trať tak, aby jízda dosahovala osmdesátikilometrové rychlosti,“ řekl Daniel Morys.
Technici ostravského dopravního podniku uvedli, že na tramvajových tratích vedených po pozemních komunikacích mohou tramvaje jezdit nejvyšší rychlostí padesát kilometrů v hodině, na tratích na takzvaném samostatném tělese mohou jet nejvýše šedesátkou.
S tím, že návěstím lze rychlost ještě zvýšit na osmdesát kilometrů v hodině. Dosud byla na vybraných úsecích povolena tramvajím rychlost do 65 kilometrů v hodině, ovšem od 1. září to bude až 80 kilometrů v hodině.
Vhodné úseky pro zvýšení rychlosti na 70 a 80 kilometrů v hodině vybral dopravní podnik s ohledem na dostatečnou délku mezizastávkových úseků, dopravní situaci a okolní zástavbu.