Společnost
15/09/2023 Petr Broulík

Ostravské tramvaje jsou bezpečnější. Díky novému systému umí samy zabrzdit

se souhlasem DPO

Tramvajky před nebezpečí samy zabrzdí! Dopravní podnik Ostrava předvedl nový unikátní antikolizní systém pro tramvaje.

Zabliká, zapípá, a pokud řidič nezareaguje, tramvaj před nebezpečnou překážkou zabrzdí. Takový bezpečnostní systém má dnes už devětatřicet tramvají typu Stadler, které jezdí po ostravských městských tratích. A Dopravní podnik Ostrava (DPO) je bude montovat i do nových tramvají typu Škoda 39T a dalších tramvajových vozů.

„Nejdříve ukážeme, jak systém zabrzdí tramvaj před jinou tramvají. Potom dáme přes koleje maketu automobilu. Nakonec necháme tramvaj prorazit hradbu z papírových beden, aby bylo vidět, co by se případně při nárazu mohlo stát,“ přivítala dnes ráno v martinovských dílnách mluvčí DPO Tereza Šnoblová. A pak už řidič Tomáš Rymel několikrát „rozfofroval“ moderního Stadlera na zkušební trati pětadvacetikilometrovou rychlostí a předvedl, jak zabrzdí před překážkou.

„Funguje to takto. Na předku tramvaje je kamera a radar. Když zjistí přede mnou překážku, nejdříve mě na nebezpečí upozorní tady ta výstražná ikona na palubním počítači, pak se spustí i zvukový výstražný signál. A když řidič nezareaguje, řídicí systém vozidla tramvaj spustí brzdicí systémy,“ ukazuje Rymel při jízdě a schválně na výstrahy nereaguje. Tramvaj sama zabrzdí možná tři metry před stojící přední tramvají.

Systém testovali a ladili dva roky, v různých denních časech

Tento detailně vyladěný bezpečnostní systém už v provozu chrání ostravské cestující, řidiče a nakonec i majetek ostravského dopravního podniku. Na prvních dvou tramvajích se testoval od jara 2021 a nyní už je namontován ve všech 39 tramvajích Stadler.

Tento antikolizní systém ještě v České republice v takovém rozsahu v městské hromadné dopravě nikdo neaplikoval. Jsme rádi, že právě my můžeme našim cestujícím zajistit bezpečnější tramvajový provoz. Systém se v praxi osvědčil. Jeden vůz má v průměru za měsíc sto záchytů překážky v kritické zóně,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.

„Během testování došlo opravdu k detailnímu ladění celého systému, od uchycení kamery a radaru pro detekci překážek, po upgrade softwaru. Několikrát jsme projížděli celou tramvajovou trať v různých denních časech, aby citlivý systém odhalil třeba falešná hlášení o překážce. Pro zajímavost, pracovalo se i se stíny kolem trati z rozvodných skříní a dalších objektů,“ poznamenává generální ředitel DPO Daniel Morys.

První dva prototypy, včetně konstrukčních a vývojových prací, vyšly na bezmála pět milionů korun. Montáž do každého dalšího vozidla vyšla na více než půl milionu. Projekt spolufinancuje Evropská unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu a výše podpory bude činit pětaosmdesát procent.

Sdílejte článek