Kultura
08/04/2022 Roman Vojkůvka

​Recenze: Mimořádná událost. Cesta tam a zase zpátky, tentokrát bez Hobita

Je pátek odpoledne a pestrá skupina cestujících vyráží otřískaným motorákem z jedné Zlámané Lhoty do druhé.

Po pár kilometrech se strojvůdce rozhodne zastavit, vystoupit a zkontrolovat hydraulické brzdy, které nefungují, jak by měly. Do vlaku, který se nečekaně rozjede zpět do výchozí stanice, už se nevrátí. Na trati, kde pendluje pouze jeden a tentýž vlak tam a zpět, tak nastává mimořádná událost.

Po úspěšné komedii Vlastníci, odehrávající se téměř výhradně v jedné místnosti, natočil režisér a scénárista Jiří Havelka film podobný své prvotině. Ovšem jen zdánlivě. Zatímco konverzační debut na téma domovní schůze měl potenciál oslovit početnou skupinu obyvatel panelákových, či cihlových bytů, Mimořádná událost se více než realitě, blíží ranku klasických crazy komedií typu Připoutejte se, prosím! Už při seznamování s postavami, je jasné, že v tomto případě nemáme co dočinění se skutečnými lidmi, ale sledujeme jejich karikatury. V popředí je manželská dvojice v podání Igora Chmely a Jany Plodkové, přičemž on je věčný optimista sající životní energii z obyčejných věcí okolo, ona pesimistka tajně nasávající z termosky společně s čajem tuzemský rum. Další výraznou postavou je myslivec s protiislámskými sklony (skvělý Ctirad Götz), vidící všude a ve všech nepřítele vyzbrojeného koránem, modlitebním koberečkem a plastickou trhavinou. Opodál cestuje tříčlenná kapela bez dodávky (proto jede vlakem) a bez názvu, mířící na své první vystoupení na hasičské zábavě. Z dalších cestujících nemohu nezmínit funebráka pronášejícího morbidní moudra v podání Jaroslava Plesla a přechytřelého chlapečka (Oliver Vyskočil), který v jednom kuse trousí encyklopedické znalosti nejen o vlacích. Herecké výkony jsou vesměs výborné, ať už jde o role hlavní, nebo přidružené figurky v podání Roberta Mikluše, Aloise Švehlíka, nebo Václava Kopty, který během celého filmu nedělá nic jiného, než že běží za svým splašeným vlakem.

Zatímco Vlastníci vydělali v roce 2019 v českých kinech přes 40 miliónů korun, Mimořádná událost má po pěti týdnech promítání na kontě miliónů „pouhých“ patnáct. Což může být dalším důkazem, že tyto dva filmy ve výsledku mnoho společného nemají a to včetně cílové skupiny. Není samozřejmě překvapením, že tuzemskému mainstream­ovému diváku je bližší důchodce remcající na domovní schůzi, než jelen pobíhající po lese s kulovnicí v paroží, či dívka v obleku papouška, hledající výbušninu v batohu potencionálního islamisty. Pokud jste naopak vyznavačem humoru bláznivého, užijete si.

Film si dělá srandu z ledasčeho. Někdo by se mohl urazit, zejména voliče SPD a příbuzných stran si bere tato komedie na paškál hned v několika rovinách, ale protože je to sranda povedená, proč se nezasmát vlastní karikatuře. Na druhou stranu si nedovolím tvrdit, že je to legrace vyvážená. Ve vlaku totiž nenajdeme ekologické fanatiky, vegetariány, vegany, či vitariány, zastánce nekonečného množství pohlaví, agresivní lesby, feministky, ani progresivní bojovníky za celosvětový socialismus. I přes tuto nevyrovnanost jsem se královsky pobavil a nadmíru mě potěšilo obsazení České televize do role zpravodaje oné mimořádné události. Ta totiž, se svými skutečnými moderátorkami a ve snaze udělat si srandu z šiřitelů dezinformací, zde nakonec, patrně neplánovaně, zparodovala především sebe sama.

Sdílejte článek