Společnost
30/06/2024 Petr Broulík

Řidiči se chystají na „skororally“ Gumbalkan. Pojedou z Bílé napříč východem Evropy

Foto: Petr Broulík

Nedávno se ve vřesinské strži u Ostravy konal demoliční derby Vrakfest, kde se všichni majitelé starých aut mohli vyřádit ve „šrotování“ svých vozidel na odpis. Další trochu podobnou akcí pro fanoušky starých kár, které lze někdy i za babku pořídit v autobazarech, je už oblíbené „poloorientační nezávodní skororally“ Gumbalkan, vyrážející opět letos v den svátku upálení mistra Jana Husa z beskydského skiareálu Bílá.

Už nyní lze v ulicích Ostravy potkat některá upravená auta, která na svých karoseriích nesou viditelný odkaz na tento závod. Například na porubské Hlavní třídě parkovalo auto, pomalované jako Dracula Express, jehož majitel je zřejmě příznivcem národního železničního dopravce i nejslavnějšího upíra, původem krutého hraběte z Rumunska.

V rally Gumbalkan však nejde o záměrné ničení starých vozidel, nýbrž o to, aby tato vozidla vydržela šest dní cesty v terénu silnic států východní Evropy a případná újma na autech účastníky zas tolik nebolela.

„Skororally“ Gumbalkan 2024 se pojede od 6. do 12. července, účastníci projedou Česko, Polsko, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko v autech, která nestojí více než 25 tisíc korun. I když organizátoři letos zavedli, možná kvůli inflaci, přeci jen výjimku – auto může být dražší než 25 tisíc, pokud taková kára není mladší než 33 let, byla tedy vyrobena v roce 1990 a dříve.

Pokud nespadne nějaká raketa, pojedou až k moři do Rumunska

Organizátoři letos podrobnosti trasy opět trochu mlží. „Pokud se něco kardinálně nepokazí a nespadne na Rumunsko, nebo kamkoliv jinam na trase, nějaká raketa nebo více raket, tak pojedeme do Rumunska. A to až k moři,“ prozrazují.

Účastníci Gumbalkan vědí, co je čeká. Bude to klasická práce s mapou, bez které se neobejdou. Na trase musí projet checkpointy. Těch má být podle organizátorů akorát na to, aby měli účastníci dostatek času stavit se někde na kafe, na oběd, podívat se na místa, kde nikdy nebyli a na konci dne si pak mohli najít místo, kde si uvaří něco k snědku, otevřou pivko a přespí. „A klasika - není to závod a nejede se na čas,“ upozorňují organizátoři oblíbené dobrodružné výpravy.

Přes zemi gulášů a paprik až do českého Banátu

A lákají na země, kterými účastníci Gumbalkanu pojedou. Maďarsko - země paprik, guláše a Balatonu. Polsko - země levných PHM, ale taky Tater a pirohů. Rumunsko - panenská příroda, hromada hradů, ale i moře… Banát - české vesnice v Rumunsku a již tradiční cílová destinace Gumbalkanu.

Organizátoři slibují účastníkům zážitky, které jim budou všichni závidět, dokonale punkovou „neorganizaci“, nové kamarády. A varují, že Gumbalkan jim neposkytne odtah vozu, vozidlo, pojištění, náhradní díly, péči psychologa, fyzický odpočinek, hygienické potřeby, přesně danou trasu, stravu, pohon, pitný režim či bezlepkové veganské jídlo. Účastníci také nemohou čekat asistenci a servis během cesty, pětihvězdičkové ubytování, ani tří, ani dvou. Prostě akce pro pravé dobrodruhy.

Klidně na traktoru, ale po legálních cestách. Ne přes borůvčí

Letošní letní Gumbalkan přes Polsko, Slovensko a Maďarsko do Rumunska lze jet v autě, klidně i v šesti lidech, ale také na motorce, čtyřkolce nebo traktoru. „Jaguar na obrovských kolech? Bez problému! Miata? V pořádku! Hlavní je si to užít. Trasa se může změnit dle aktuální korony a válečné situace,“ upozorňují organizátoři.

Jet ovšem musí účastníci vždy po legálních a značených cestách. Zadní náhon je tak ten správný náhon. Offroady jsou podle organizátorů úplná nuda. „Poměrně dost cest na Balkánu je šotolinových a i tyhle cesty jsou pro většinu aut výzva. V národních parcích se může jezdit jenom po vyznačených cestách, a to ne po všech. Obecně stačí používat hlavu a nejezdit napřímo přes borůvčí a pastviny. Místní sedláci to ani nemají rádi, když se jim jezdí po neposečených loukách, protože jejich zvířátka pak nemají co papat v zimě, což dá rozum,“ radí s humorem organizátoři.

Auto může mít na střeše třeba koupelnovou vanu

Úpravám vozidel a kreativitě se meze nekladou. „Tak zapojte fantazii a přidělejte si na střechu třeba vanu. Navíc nejlépe upravené auto náležitě oceníme,“ slibují pořadatelé. A opět zdůrazňují, že Gumbalkan není žádný závod. „Účastníci by měli dodržovat předpisy, čas jim nikdo měřit nebude. A naopak, čím rychleji pojedete, tím rychleji budete v cíli. A to by byla škoda, ne? Je třeba si to pořádně užít a objevovat nová místa,“ radí.

Pokud se někomu po cestě porouchá automobil, pak před ním vyvstane „pěkná výzva“. „Ale takoví účastníci v tom nebudou sami. Všichni si vždy navzájem pomáhají a vždycky existuje někdo s dostatečnými technickými znalostmi nebo nářadím, kdo Vám pomůže. Zkušenost ukazuje, že nikdo z účastníků nenechá druhého stát bezprirozně u krajnice s pokaženým autem,“ ujišťují organizátoči.

Kde se bude spát? V přírodě. Pod stanem, pod celtou, v autě, v křoví. „Fajnovky mohou klidně do penzionů. Kde se jim bude líbit, tam mohou spát,“ lákají pořadatelé Gumbalkanu.

Sdílejte článek