Byznys
30/05/2024 Petr Sobol

Z koníčku je úspěšný byznys. Ve Starobělském pivovaru se vaří piva i pro zahraniční trh

Foto: se souhlasem Starobělského pivovaru

Všechno to začalo před deseti lety. Jako koníček. Dnes je Starobělský pivovar známou a oblíbenou značkou, která se se svými pivy dostala i za hranice.

Rodina současného jednatele pivovaru Daniela Hořínka měla ráda pivo. A tak se rozhodla, že si postaví malý pivovar. Ten ale postupně rostl, až „dozrál“ do současné podoby. Varna Starobělského pivovaru dokáže během osmi hodin vyprodukovat až 2000 litrů piva!

„Pivovar byl na začátku maličký, piva jsme neměli tolik a rychle jsme ho vyprodali. Tehdy jsme byli hlavně v hospodách ve Staré Bělé,“ zavzpomínal pro patriotmagazin.cz vedoucí výroby Miroslav Hájek. Jak šel ale čas, tak se zvyšovala rovněž produkce pivovaru, který pod svá křídla před pár lety převzal i Starobělskou kolibu. „V současné době už si většinu prodáme sami u nás a v kolibě. Do dalších hospod piva dodáváme nárazově,“ dodal Hájek.

Starobělský pivovar vaří klasické české pivo. Má svůj ležák, desítku, černé pivo, IPU, ochucené višňové pivo i nealko. Od roku 2022 se však v pivovaru vaří také piva značky Haksna Brewery. „Měli jsme chuť vařit progresivnější a novější styly, IPY nebo kyseláče,“ vysvětlil Miroslav Hájek.

Piva Haksny nejsou primárně zaměřena na ostravský trh. Jsou dražší a cílí především na zahraničí. „Jedná se o značku, kterou vyrábí úplně stejní lidé jako piva Starobělského pivovaru, s Haksnou jsme ale rozšíření po celé republice, hlavně v Brně a Praze. A taky za hranicemi."

Haksna, která každý měsíc vyprodukuje dvě nebo tři nová piva, se už dostala na Slovensko a do Maďarska, cílí ale ještě dál. „Byli jsme například na festivalu ve Vídni, odkud jsme si přivezli velmi dobré ohlasy. Řešíme i Francii nebo Bulharsko, zahraničí je pro nás hodně lákavé, chceme se dostat co nejdál,“ prozradil vedoucí výroby pivovaru, který už stihl poznat, jak zahraniční trh vypadá. A rozdíl je podle něj veliký: „U nás jdou technologie dopředu, ale za světovou špičkou stále zaostáváme. Cena piva se u nás sice zvedla, ale pořád je to jen zlomek toho, co stojí v cizině, takže do technologií nemůžeme investovat tolik, jako to dělají jinde.“

Pivovar ze Staré Bělé spolupracuje také se sítí kaváren COKAFE, do nichž dodává své lahvové nebo čepované pivo, stejně jako nealko. V pobočce v Dolních Vítkovicích má i svůj čepovaný ležák. Pivo od Starobělského pivovaru je možné ochutnat také na různých akcích v Ostravě a okolí.

Ceny piva šly od začátku roku nahoru, zdá se ale, že už si na ně lidé zvykli. „Na začátku to bylo slabší, ale začalo teplo a vrátilo se to zpátky. Zdražení o šest korun je sice dost, ale zdá se, že už to lidé tolik neřeší,“ usmál se Miroslav. Svou sezonu Starobělský pivovar odstartoval už v březnu. „Protože když se pivo uvaří, tak se pije až za dva měsíce. Teď už se nezastavíme,“ přiznal Hájek.

Na letní sezonu Starobělský pivovar opět připraví oblíbené ananasové pivo. Populární jsou taky Party soudky, v nichž pivo vydrží studené i dva dny. Nepotřebují elektřinu ani výčep, mají vlastní malý kohoutek, a tak jsou ideální na zahradní oslavy, na ryby či ke sportu. Ostatně, jednu párty chystá i samotný pivovar, který 3. srpna oslaví ve Starobělské kolibě jubilejní desáté výročí.

Foto: se souhlasem Starobělského pivovaru
Sdílejte článek