Nejnovější zprávy: Zázraky se dějí! Těžce zkoušená rodina nečekaně získala miliony na vysněný dům Návrat po 36 letech. Do Divadla Petra Bezruče míří Bratři Karamazovi

Auto

Autotest: Lexus RX 450h Luxury. Reklama na ticho

​Když si máme poprvé zadat s Lexusem, nemůžeme jinak než s jejich veleúspěšným modelem RX, konkrétně s jeho čtvrtou generací.


Autor: Radim Kolibík

Před showroomem Lexus Ostrava v areálu AUTOBOND GROUP, který ještě voní novotou, mě už očekávají. Jakub Krečmer, vedoucí prodeje, a hlavně teda ten hnědý švihák, RX 450h. Ano, samozřejmě je to hybrid s nejlepší hybridní technikou od Toyoty, jak se na Lexus sluší a patří. Pod kapotou má poctivý benzínový šestiválec, ale planetě to kompenzuje dvěma elektromotory, na každé nápravě jedním, takže karma zůstane v pořádku. Ve variantě Luxury obouvá dvaceti palcová kola a má ten zvláštní hnědý metalický lak, který v aprílovém počasí, jež panuje na konci srpna, hraje každou minutu jiným odstínem.

Vizuální orgie přeruší déšť, takže ukončíme pochlebování a rychle usedám dovnitř. Sotva za sebou zavřu dveře, doslova všemi smysly cítím, jak moc mě chce Lexus hýčkat. Dřevo je dřevěné a vypadá úžasně až člověk žasne, jak relativně malý detail dokáže úplně změnit atmosféru v interiéru. Do sedačky ze světlé superjemné semianilinové kůže by se běžný smrtelník málem bál sednout, ale to by byla velká chyba! To pohodlí a zároveň jistota, kterou sedák poskytuje, na to se budu těšit každé ráno, když se budu k Lexusu vracet.

Než vyjedu, dávám si na čas a pečlivě nastavuju sedačku, sklon sedáku i jeho výšku, opěradlo a tuhost opěrky. Vše hezky kulturně elektricky, stejně jako volant. V Lexusu se prostě za páky netahá. Po pár minutách jsem spokojený, a krom příjemného a přirozeného komfortu si všímám výborného výhledu a skvělé čitelnosti optitronových přístrojů.

Stěrače i světla přepínám na automatiku, stejně tak komfortní funkce sedačky. Lexus ví přece nejlépe, jestli mé zadní partie potřebují ohřát nebo chladit.

Už po prvních metrech cítím ten klid a mír, který mě bude provázet celým týdnem. V Lexusu tomu říkají Omotenashi, což znamená japonskou pohostinnost. A vážně to nelze popsat lépe. Pohostinnost, jakou vám žádné jiné auto nenabídne, to se prostě musí prožít. A přesně proto je tady program „Zažít Lexus“, který vám během týdne umožní pochopit, že Omotenashi vážně není jen reklamní slogan. Stačí se zastavit v Lexus Ostrava v areálu AUTOBOND GROUP a oni už všechno zařídí. Itinerář, ubytování, rezervaci v restauracích po cestě. Prostě úplně všechno. U Lexusu vážně nečekejte jen obyčejnou zkušební jízdu.

Já po klasickém testovacím týdnu a při plné příčetnosti prohlašuji, že v žádném autě jsem se necítil tak bezpečně a vyrovnaně. Jedu si v Lexusu a vím, že mě neohrozí ani kdybych v protisměru potkal Tatru s pískem nebo na zasekané Rudné narazil na partičku, která se snaží u krajnice prodávat kočičí zlato. Tohle není žádné kamikadze, je to vyrovnaný budhistický mnich. Působí nenápadně, klidně a rozvážně, ale když jde do tuhého, můžeš se na něj spolehnout. Z celého auta vyzařuje klidná síla japonského bojovníka, který se o tebe postará s pokorou a precizností.

Najít v Ostravě děravou silnici není problém. Ale najít takovou, která by Lexus vyvedla z konceptu, to už není jen tak. Plavně se přenáší přes díry velikosti jámy na Jeremenku a hluk, stres, špínu i volební kampaně nechává někde tam venku.

To auto je prostě ingot. Oni jej snad dělali jen z damaškové oceli, kterou jsou po staletí zvyklí používat při kování samurajských mečů. Fakt jsem se snažil, vymetal jámy, křížil nápravy, lokty i koleny drtil interiér. A nic. Prostě jsem si nevrznul. Ani náznakem!

K příkladnému odhlučnění a puntičkářskému zpracování interiéru si přidejte dokonalé audio s patnácti reproduktory, které designoval Mark Levinson, všechny moderní asistenční systémy, kamery okolo celého auta, adaptivní tempomat s funkcí stop and go, head-up displej, vedení v pruzích a je jasné, že jízda Lexusem je vážně balzám. Systémy fungují naprosto spolehlivě. Taky jsou japonské, že. V kolonách, kterých je letos v Ostravě zase o něco více než loni, nemusím nic řešit, adaptivní tempomat sám zastaví a když se vláček konečně zase pohne, Lexus se sám rozjede. Často jen na elektřinu, tiše a bez lokálních emisí. A já si místo rozčilování se nad diletantstvím správců silnic můžu v klidu hrát s audiem. Nebo stahovat okýnka. Protože to je něco dokonalého! Okna se stahují i vytahují bleskurychle a absolutně tiše, aby na konci dráhy plynule zpomalila a nádherně měkce zapadla. Běžte to vyzkoušet, protože to řekne o Lexusu víc než celá tahle přehnaně dlouhá recenze.

Všechna auta se během testu snažím dostat do rozličných situací, i těch, které jim nemusí úplně chutnat. Takže i tohle luxusní SUV muselo na klikatou okresku. Bylo po dešti, což letos v létě už nikoho nepřekvapí, i tak přepínám volič jízdních režimů na Sport +, řízení i tlumiče tuhnou, Lexus se přikrčí jak Krpálek před olympijským finále a pak se do toho opře. V prudkých vracečkách mi na výjezdu pomáhá elektromotor na zadní nápravě, přetáčivosti se sice nedočkám, ale je to příjemné a dost to pomáhá trakci na vlhké vozovce.

Trápím Lexus pár desítek kilometrů, tam a zpátky, on si všechno nechá líbit, dokud mě to z ničeho nic nepřestane bavit. Dostali mě tím jejich Omotenashi. Volič jízdních režimů do normálu, hudbu nahlas a zvolnit, naplno si užít tu pohostinnost. Ať chci nebo ne, tohle auto mě do toho klidu prostě dostane. Bodové konto i spolujezdci jásají.

Když jsme u těch spolujezdců, i o ně je příkladně postaráno. Všechna sedadla jsou vyhřívaná, velkoryse tvarovaná, i zadní jsou posuvná a mají elektricky stavitelná opěradla. To je velká paráda na delších cestách, jeden si sklopí opěrák do uvolněnější polohy a hned se mu lépe podřimuje.

I při sedadlech v zadní poloze zůstává velkorysý zavazadlový prostor, který umím otevírat gestem, sice až po přečtení návodu, ale umím. A pod podlahou je dokonce plnohodnotné rezervní kolo! Velká pochvala, protože jen a pouze rezervní kolo je zárukou toho, že při defektu nezůstaneš někde bezmocně viset. Všechny ty moderní opravné sady a zázraky ve spreji jsou dobré sotva tak pro cyklisty. Škoda jen, že u designu roletky kufru tentokrát zvítězil účetní nad inženýrem. Pokaždé, když jsem se snažil roletku ukotvit, kroutil jsem hlavou nad tím, proč si u jinak tak puntičkářsky zpracovaného auta tohle nechali Japonci utéct. Doslova. Jelikož roletka nemá ani vodící lišty po stranách kufru a ukotvit ji v zatažené poloze do těch malinkých prolisů vyžaduje cvik. Jinak se vysmekne a uteče zátky dovnitř až na konec toho rozměrného kufru.

Další slabiny se na čtvrté generaci Lexusu RX hledají jen těžko, je to prostě výborně postavený kultivovaný hybrid s příjemnou spotřebou, překvapivým komfortem, prostorným a prvotřídním interiérem, nabitý moderními technologiemi. Běžte a zažijte to!

Lexus RX 450 h 4x4 E-FOUR Luxury

Technické údaje

Motor: zážehový šestiválec 3,5 l, 193 kW, 335 Nm
Elektromotory: 123 kW přední + 50 kW zadní
Maximální výkon soustavy: 230 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,7 s
Nejvyšší rychlost: 200 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 7,6 – 8 l na 100 km

Zavazadelník: 539 l

Vnější rozměry

Délka: 4890 mm
Šířka: 1895 mm
Výška: 1685 mm

Cena testovaného vozu: 1 990 000 Kč včetně DPH

Fotogalerie

Autor: Radim Kolibík