Auto
09/08/2023 Václav Menšík

Autotest: Lexus RX. Kámoš samurai

Mimořádně úspěšné SUV Lexus RX přichází v úplně nové generaci. Znovu to bude bestseller!

Moderní doba si žádá své, což si uvědomují i v jinak konzervativním Japonsku. Proto poprvé přichází Lexus RX s přeplňovaným benzínovým motorem doplněným hybridní technologií. A taky s klasickou automatickou převodovkou!

Nebudeme chodit kolem horké kaše. Pro Lexus tak trochu revoluční pohon funguje skvěle. Ostatně bylo by překvapením, kdyby tomu u téhle značky bylo jinak. Jen před kámoši na golfu, hokeji, u školky nebo na hotelu Miura prostě musíš trochu ututlat, že tvůj Lexus má jen šestistupňový automat. Když se měří pindíky, vyšší vždycky bere a nebude ti nic platné, že tvůj Lexus se na rozdíl od těch jejich hyper-super-ultra deseti stupňových marketingových převodovek nikdy nezakecá. Tohle auto totiž vyvíjeli inženýři, ne marketéři. Ty k tomu pustili patrně až ve chvíli, kdy se začala řešit paleta barev laku karoserie. A dobře udělali!

Motor, vlastně motory, mají sil na rozdávání. Dva elektromotory zajišťuji bleskové rozjezdy z místa a poskytují autu fenomenální trakci obou náprav. Opakuji. Fenomenální! Přeplňovaný čtyřválec pak přidává výkon a sportovní naturel i ve vyšších rychlostech. Převodovka je se soustavou sladěna perfektně, přísahám na svou roky tvrdě budovanou motoristickou čest, že jsem ani jednou neměl pocit, že bych potřeboval více rychlostních stupňů nebo že bych přeřadil v jinou chvíli. Což bych mohl, pádla pod volantem nové RX samozřejmě má.

Nejsilnější motorizace se pojí s výbavou F-Sport. Která krom perfektních lehce sportovních sedaček, přináší také sportovní sound. Generovaný elektronicky, to se patrně nějaký marketér dokázal infiltrovat mezi skutečné inženýry. Vůbec nezní špatně, ale po pár stech testovacích kilometrů můžu místopřísežně prohlásit, že tohle auto to nepotřebuje. Má dost sil, sebevědomí i charisma a nepotřebuje je dávat takhle prvoplánově na odiv. Určitě to jde někde v menu vypnout, ale já návody k obsluze nečetl celý život, tak s tím nebudu začínat na prahu čtyřicítky.

Za hlavní foto lokaci jsme zvolili hotel Miura. Moderna k moderně. Logicky. Jak je ctěnému čtenáři jistě dobře známo, hotel Miura se nachází v Beskydech, což i v dubnu přináší nečekané výzvy. Z Ostravy odjíždíš v létě, na Čeladné jsi zase zpátky v únoru. Lexus to nemůže vyvést z míry. Posádku hýčká, až bych řekl izoluje od toho, co se děje tam venku.

Usadíš se do sedačky, zavřeš dveře a auto -tvůj nejvěrnější služebník už se o tebe a celou posádku postará. Omotenashi tomu v Lexusu říkají. Mou oblíbenou věcí je automatika vyhřívání volantu i odvětrávání sedaček. Auto za mě rozhodne, jestli potřebuju zadek i další partie těla ohřívat nebo chladit. Kdybych náhodou o jeho úsudku zapochyboval, samozřejmě jej mohu ovládat. Třeba hlasem. Stačí jej pozdravit „Hey Lexus“ a pak už si popovídáme hezky česky.

Jak se povedlo focení, vidíte sami ve fotogalerii a já můžu zpátky za volant. Lexus RX mezigeneračně prostorově narostl. Usadí se každý a zůstalo místo na pořádnou hromadu zavazadel. Oproti ostatním výbavovým stupňům jsou tady sedačky trochu tužší a poskytují výraznější boční vedení. Ale není se třeba bát, rozhodně to neznamená, že musíš mít postavu maratonského běžce. I ti, jejichž sportovní slávu dávno odnesl čas, se do sedaček vejdou pohodlně a budou se tak cítit i po stovkách kilometrů.

Že je interiér, jehož architekturu už dobře známe z menšího Lexusu NX, prvotřídně zpracovaný, to je zřejmé na první pohled. A každý další kilometr za volantem to jen potvrzuje. Lexus tomu říká Tazuna, což je japonské označení pro otěže koně. Kokpitu tak dominuje čtrnáctipalcový displej, výborný head-up displej a dotykové ovládací plochy na volantu. Vše je chytře kombinováno s mechanickými tlačítky pro nejdůležitější funkce, které není třeba hledat někde na sedmé podoobrazovce třetího menu dotykového displeje a řidič se tak může mnohem lépe soustředit na to podstatné. Na řízení.

A to je pecka! Můj Lexus má adaptivní podvozek s natáčecí zadní nápravou. Auto je velké a prostorné. A přitom agilní i velmi obratné ve městě.

Díky adaptivnímu podvozku tě dostane do klidu a bude rozmazlovat komfortem tak, jak umí jen Lexus, aby se švihem katany změnil v pěkně ostrého samuraje, připraveného bránit čest svého pána v souboji s jakýmkoliv nabubřelým premiantem třídy. A je mu jedno, jestli půjde o sprint ze semaforu, souboj na okresce nebo dálniční maraton. Všechno zvládne tváří v tvář teď už bývalým premiantům skvěle.

V Lexusu šli tak daleko, že auto nezaklekává při brzdění ani se nezaklání při akceleraci. Aktivně to potlačuje, aby zachovalo maximální komfort pro posádku. Speciální kapota, která pohlcuje vibrace, je jen třešničkou na dortu dokonalého odhlučnění vozu. To nejde popsat. To se musí zažít. Lexusu je jedno, jak moc ošizený je asfalt na dé jedničce v okolí Ostravy. Od podvozku nepronikne k posádce téměř žádný rušivý zvuk. Zen. Nemám lepšího slova a neznám moc aut, ve kterých bych chtěl absolvovat dlouhé rodinné jízdy.

Pak ale rodinku vysadím a přepnu Lexus do sportovního režimu. Samuraj znovu vytasí meč, zatne všechny svaly a je připraven k boji. Adaptivní podvozek ztuhne, náklony karoserie se minimalizují a z rodinného přítele se stane celkem zábavný kámoš.

Ale víte co, nejlepší bude, když si ctěné čtenářstvo udělá obrázek samo. V Lexusu Ostrava vám nejen vše rádi předvedou a vysvětlí. Nejen, že mají k testování připraveny všechny tři motorizace v několika stupních výbavy, ale hlavně umí v rámci programu „Zažít Lexus“ auto půjčit zdarma na pět dní. A to už je slušná doba na to, aby jeden poznal, jak mu to bude ladit.

Lexus RX 500h F SPORT

Pohon: hybridní systém
Výkon: 273 kW
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 s
Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Spotřeba paliva /WLTP/: 8,2 l

Vnější rozměry

Rozvor: 2850 mm
Délka: 4890 mm
Šířka: 1920 mm
Výška: 1695 mm
Objem zavazadlového prostoru: 612 l

Pohotovostní hmotnost: 1965 kg

Cena testovaného vozu: 2 570 000 Kč včetně DPH

Sdílejte článek